• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
مکانی برای اعتراض؛

وعده‌ای که محقق نشد

  • کد خبر : 212804
  • 19 اسفند 1402 - 8:13
وعده‌ای که محقق نشد
سال گذشته بود که ناآرامی‌ها و اغتشاشات تقریباً ۱۰۰ روزه در پوشش اعتراضات در کشور رخ داد و منجر به شهادت چندین تن از نیروهای نظامی و انتظامی و تحمیل خسارت فراوان به کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ پس از آن بود که ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران وعده‌داد که در شهرستان‌ها برای اعتراض مسالمت آمیز مکانی در نظر گرفته شود تا معترضین به صورت قانونی در محل در نظر گرفته تجمع نمایند.

بعد از آن، فرماندار سابق شهرستان بهار وعده در نظر گرفتن مکانی برای اعتراض مسالمت آمیز را به مردم داد و تا کنون با جابجایی فرماندار نیز هنوز این وعده تحقق نیافته است.

هفته گذشته، فردای انتخابات بود که عده‌ای از هواداران یکی از کاندیداها به نتایج انتخابات و نحوه اعلام نتایج اعتراض داشته و در مقابل فرمانداری شهرستان بهار حضور مسالمت آمیز داشتند.

اعتراض حاضرین در مقابل فرمانداری بدون خشونت بود و معترضین خواستار رسیدگی به اعتراضشان بودند.

در آن بین بود که از ساختمان مسکونی مقابل فرمانداری فردی اقدام به فیلمبرداری از تجمع نمود که مردم به شدت به او به‌علت سوء استفاده از تجمعشان اعتراض نمودند.

فرد دیگری نیز بیرون از تجمع اقدام به تصویربرداری نمود که خود مردم با او مقابله کرده و فرد تصویربردار را تحویل پلیس دادند.

در طول زمان برگزاری تجمع، چندین بار کاندیدی که خود، معترض به نحوه اعلام نتایج بود، به جمع هواداران خود آمد و از آن‌ها درخواست نمود تا به تجمع خاتمه دهند تا اعتراضشان از طریق مراجع قانونی به سهولت پیگیری شود.

معترضین بسیار تأکید داشتند که بر امنیت و اعتبار نظام خللی وارد نشود و اعتراض آن‌ها مورد سو استفاده معاندین قرار نگیرد.

درنهایت با قول رسیدگی به پرونده، تجمع خاتمه یافت.

اما اعتراض و تجمع در مقابل فرمانداری آن‌هم بدون مجوز، قطعاً باعث به‌خطر افتادن امنیت مکان مهمی همچون فرمانداری می‌شود، و حتی امکان آسیب جانی را نیز دارد.

شاید به‌خاطر عدم وجود محلی مناسب برای اعلام اعتراض و محقق نشدن وعده در نظر گرفتن مکانی برای این کار، موجب شده است که مردم مقابل فرمانداری را بهترین نقطه برای اعتراض قلمداد نمایند.

چندی پیش هم چند تجمع در همدان از جمله: تجمع مقابل دادگستری، استانداری و تجمع فرهنگیان خبرساز شد که قطعاً محل تجمع معترضان مناسب نبوده و لاجرم نیروهای انتظامی و تأمین کننده امنیت مجبور به حضور برای کنترل صحنه و جلوگیری از آسیب به شهروندان و اموال عمومی می‌شوند.

بدیهی است که همیشه تجمعات با هیجانات معترضین همراه بوده و امکان تخلیه هیجانات با بروز رفتارهای هیجانی نابجا وجود داشته و از طرفی در اغتشاشات سال گذشته به‌سادگی مشاهده شد که امکان بهره برداری دشمنان این کشور در پوشش معترض می‌تواند فراهم شود.

با رفتاری که از معترضین در آن‌روز مشاهده شد، قطعاً وجود محلی برای اعتراض مسالمت آمیز بهترین گزینه برای کنترل، هدایت و رسیدگی به مواردی این چنینی است.

با تحقق این وعده، به‌راحتی می‌توان معترض را از آشوب‌گر تمایز داد و دیگر به‌راحتی، برچسب زنی بر معترضان صورت نمی‌گیرد و یا آشوب‌گر نمی‌تواند خود را معترض معرفی کند و حتی مسئولین می‌توانند با معترضین سخن بگویند و به اعتراضات رسیدگی نمایند.

حامد عیوضی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212804
  • دیدگاه‌ها برای وعده‌ای که محقق نشد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.