• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
2

وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟/بخش اول: مراحل دریافت وام

  • کد خبر : 80721
  • 05 شهریور 1399 - 11:02
وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟/بخش اول: مراحل دریافت وام

در سال ۹۷ دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰هزار نفر ابلاغ گردید. با توجه به هزینه کرد قریب ۱۰هزارمیلیارد تومان در کل کشور، بر آن هستیم تا با بررسی نحوه اجرای این طرح، میزان شغل های ایجاد شده در […]

در سال ۹۷ دستورالعمل پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰هزار نفر ابلاغ گردید. با توجه به هزینه کرد قریب ۱۰هزارمیلیارد تومان در کل کشور، بر آن هستیم تا با بررسی نحوه اجرای این طرح، میزان شغل های ایجاد شده در استان همدان را بررسی نماییم .

به گزارش عصر همدان، آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ دی ماه ۹۷ با عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استاندارد ان سراسر کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این طرح مقرر شده معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶هزار میلیارد تومان بر اساس نرخ ارز سال ۹۷ و حدود ۳۶هزار میلیارد تومان به نرخ ارز سال۹۹) از محل صندوق توسعه ملی نزد ۵ موسسه عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات مذکور حدود ۱۲هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. تا کنون به استناد محتویات سایت رسمی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی حدود ۱۰هزار میلیارد تومان در راستای این طرح پرداخت شده است.

اما انتقادات بسیاری از سوی متقاضیان این تسهیلات در شهرهای مختلف وجود دارد؛ از ممنوعیت استفاده تسهیلات اشتغال روستایی برای کارمندان و دستگاه‌های اجرایی تا سنگ‌اندازی بانک‌ها تا طولانی بودن روند اخذ مجوزها و قوانین دست‌و پاگیر موجود در بانک‌ها، و نداشتن وثایق مورد نیاز بانک‌ها در فرآیند تکمیل ضمانت گلایه‌های متقاضیان در دریافت این تسهیلات است. در حال حاضر علاوه بر مشکلات فوق الذکر ، موضوع دیگری نیز وجود دارد که از آن می توان به عدم هزینه تسهیلات ارائه شده در محل تعیین شده و انتقال آن به سایر عرصه های اقتصادی در خلاء نظارتی دستگاههای متولی این امر اشاره کرد.

ظاهراً برای دستگاههای متولی، ارائه آمار اشتغال مهم است نه ایجاد شغل! برای بررسی وضعیت شغل های ایجاد شده به سراغ بانک اطلاعاتی مرجع در سایت رسمی وزارتخانه مربوطه رفتیم. نکته حائز اهمیت این بود که آمار ۳۱ استان کشور در آنجا ثبت شده بود و اثری از استان همدان در این آمارها نبود. گویی استان همدان جزئی از کشور جمهوری اسلامی نیست. شاید هم عملکرد مدیران مربوطه در استان آنقدر مبهم و چالش برانگیز بوده است که ترجیح داده اند این آمار هم مثل برخی دیگر از اطلاعات و امار دولت تدبیر و امید محرمانه باشد!!

در این گزارش و در بخش نخست به فرآیند طولانی و خسته کننده دریافت این تسهیلات می پردازیم . در بخش های بعدی به موضوع آمار ایجاد اشتغال و بررسی و راستی آزمایی آن نیز خواهیم پرداخت.

برای دریافت وام اشتغال روستایی چه مراحلی نیاز است ؟

عده‌ای از متقاضیان این تسهیلات نیز گلایه‌های دیگری دارند، عدم آگاهی آنها از چک‌لیست مسئولیت هر کدام از ارگان‌ها در فرآیند ارائه طرح، بررسی و تصویب و ارائه تسهیلات در استان‌ها باعث شده است که عده‌ای دریافت تسهیلات این طرح را رها کنند، چرا که بقیه مسیر را برای خود مقرون به صرفه نمی‌دانستند. این باعث گردیده است تا برخی از دستگاههای اجرایی برای فرار از پاسخگویی به رده های بالادستی، تلاش کنند با آمار سازی و پرداخت وام و تکمیل سهمیه مشخص شده، به نوعی عملکرد خود را موفق جلوه دهند. نظیر این آسیب در دولت های قبل نیز وجود داشته است.

اما به‌صورت جزئی متقاضیان بخش خصوصی و دولتی برای دریافت تسهیلات باید چه‌کار کنند؟

۱ ــ همخوانی طرح مورد نظر با رسته‌های اولویت‌دار بر اساس فراخوان و اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه بخشی در چهارچوب برنامه اشتغال فراگیر
۲ ــ درخواست دریافت تسهیلات
۳ ــ تهیه خلاصه طرح توجیهی
۴ ــ ارائه خلاصه طرح به دستگاه اجرایی
۵ ــ ثبت خلاصه طرح در سامانه (یا توسط دستگاه بخشی)
۶ ــ اخذ کد رهگیری و دریافت پیام
۷ ــ دریافت پیام از مراحل اجرایی بررسی طرح در سامانه
۸ ــ دریافت نامه تأییدیه از دستگاه اجرایی به کمیته فنی
۹ ــ دفاع طرح در کمیته فنی (در صورت لزوم و تشخیص کمیته فنی)
۱۰ ــ دریافت تأییدیه طرح از سوی کمیته فنی جهت معرفی به مؤسسه عامل
۱۱ ــ مراجعه به بانک و ارائه طرح توجیهی مطابق با چهارچوب مؤسسه عامل
۱۲ ــ دریافت رد یا تأییدیه بررسی طرح از سوی مؤسسه عامل

 

انتهای پیام/ر

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=80721
  • دیدگاه‌ها برای وام های اشتغال روستایی، آمارسازی یا ایجاد اشتغال؟/بخش اول: مراحل دریافت وام بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.