• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
یادداشت؛

هویت دینی حلقه اتصال رمضان و نوروز

  • کد خبر : 213054
  • 26 اسفند 1402 - 8:15
هویت دینی حلقه اتصال رمضان و نوروز
ایرانیان همواره در طول تاریخ نشان دادند علاوه‌ بر توجه به آداب و رسوم ملی، به هویت دینی و مذهبی خود علاقه‌ای دو چندان دارند؛ شاید در یکی دو سال اخیر تلاقی ماه رمضان به عنوان یک حکم الهی با عید نوروز به عنوان یک جشن ملی برای بسیاری از ایرانیان تازگی داشته باشد اما با سیری در صفحات تاریخ، رد پای این تلاقی و همزمانی رمضان و نوروز را می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» حال و هوای نوروز امسال ما ایرانیان با معنویت ماه مبارک رمضان گره خورده، گویی پروردگار الهی در این برهه از زمان با تلاقی دادن آغاز بهار طبیعت و بهار قرآن به ما نشان می‌دهد که می‌توان با توجه به آداب و رسوم به احکام الهی نیز پایبند بود و حتی اگر نگاهی عمیق به فلسفه‌ رسومات داشته باشیم شاهد قرابت فرهنگ ملی با فرهنگ دینی هستیم.

رمضان، ماهی است تا در آن غبار از قلب بزداییم تا نور امید بر آن بتابد، رمضان ماهی است که با عبادت خالصانه خود در میهمانی خداوند حضور داریم و حالا همزمانی این ماه پربرکت با ایام نوروز مملو از معنی و مفهوم شده است.

ایرانیان همواره در طول تاریخ نشان دادند علاوه‌ بر توجه به آداب و رسوم ملی، به هویت دینی و مذهبی خود علاقه‌ای دو چندان دارند؛ شاید در یکی دوسال اخیر این تلاقی ماه رمضان به عنوان یک حکم الهی با عید نوروز به عنوان یک جشن ملی برای بسیاری از ما ایرانیان به خصوص نسل جدید تازگی داشته باشد اما با سیری در صفحات تاریخ، رد پای این تلاقی و همزمانی رمضان و نوروز را می‌بینیم.

در دوره نادری با وجود اینکه نادرشاه عید نوروز را مقدم بر ماه مبارک رمضان می‌دانست اما مردم ایران، بدون توجه به این موضوع، جاری کردن احکام الهی را مقدم بر همه‌چیز دانستند و این نشان دهنده آن است که در هویت ایرانیان نقش دین و مذهب بسیار پررنگ تراز سایر عناصر هویتی است.

حال جامعه ایرانی که از عناصر هویتی مختلفی تشکیل شده است به طور کلی بسیاری از نمادها و نشان‌های هویتی خود را ذیل یک هویت برتر که همان هویت دینی است جا می‌دهد، حفظ حرمت ماه رمضان، ماه محرم، شهادت ائمه و دیگر ایام دینی و مذهبی همواره مورد توجه مردم ایران اسلامی بوده است. در طول سال‌هایی که ایران به عنوان یک کشور مطرح شده این دین و مذهب بوده است که به آن هویت داده است، مثلا حکومت صفویه به پشتوانه مذهب توانست تشکیل کشور دهد و تا سال‌ها حکومت‌داری کند بنابراین تا پیش از این ما کشوری به نام ایران با حدود و ثغور تعریف شده نداشتیم؛ احیا دین اسلام و شعائر الهی در حکومت صفویه ،هویت اصیل دینی مردم را شکل داد.

ماه رمضان نیز به‌عنوان یک ماه قمری و پر فضیلت برای ما ایرانیان یک فرصت ویژه برای ارتباط با خدا و بندگی پروردگار است. شب‌های احیا یعنی شب نوزدهم، بیستم و بیست و یکم ماه رمضان، افراد مختلفی از اقشار مختلف جامعه را در مساجد شهر و گلزارهای شهدا در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم که شاید با نگاه عامیانه هیچ ارتباط ظاهری بین این افراد و این اعمال نبینیم درحالی که این افراد در حال تضرع و گریه و دست به دعا هستند، این همان عجین شدن جامعه ایرانی با هویت دینی و اسلامی است.

جدای از این مسائل، ماه میهمانی خدا شباهت‌هایی زیادی با رسوم ما مردم در ایام نوروز دارد که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم، مثلا همانطور که پیش از آغاز بهار خانه‌تکانی می‌کنیم، در ماه رمضان نیز به سراغ خانه‌تکانی روح و جان می‌رویم.

دومین شباهت به آداب برگزاری ضیافت باز می‌گردد و رعایت آداب ضیافت الهی کمک می‌کند تا میهمان خوبی برای خالق هستی باشیم، یکی از این آداب و رسوم ماه بندگی خدا کنار گذاشتن کینه و نفرت و پاک‌ کردن دل است، به عبارتی برقراری صله رحم که در قرآن کریم و احادیث تأکید فراوانی بر آن شده است در رسوم ملی ما به خوبی دیده می‌شود چرا که یکی از اهداف برگزاری عید نوروز دوری از کینه و نفرت و ایجاد عشق و مهربانی بین اقوام، دوستان و آشنایان است.

سومین شباهت، چندین برابر شدن برکت در زندگی‌ها در ماه مبارک رمضان و ایام آغاز سال نو است؛ همانطور که پیامبر اسلام(ص) فرمودند میهمان با خود، برکت به منزل میزبان می‌برد در ایام نوروز با حضور میهمانان در منازل، برکت دو چندان می‌شود؛ در ایام ماه مبارک رمضان نیز ما میهمان پرودگار الهی هستیم و براساس روایات و احادیث اگر کسى در ماه رمضان، یکى از کارهاى نیک را انجام دهد، همچون کسى است که هفتاد واجب از واجبات خدا را انجام داده است.

چهارمین شباهت نیز گسترش امید در جامعه است، درست همانطور که در ایام ماه مبارک رمضان امید به بخشش گناهان و بهشت جاویدان داریم در ایام نوروز نیز امید به آینده‌ای روشن و تحولات مثبت در سال جدید داریم.
در مجموع مرزی مابین آداب و فرهنگ ایرانی و انجام احکام الهی نیست و ما مردم ایران همواره برای نزدیک شدن به خدا و بهره‌مندی از عشق الهی در تلاش هستیم.

زینب سعیدی
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=213054
  • دیدگاه‌ها برای هویت دینی حلقه اتصال رمضان و نوروز بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.