• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

همدان و طرح جامعش…

  • کد خبر : 134330
  • 13 آبان 1400 - 19:34
همدان و طرح جامعش…

طرح جامع طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری ، کشاورزی ، تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات ِعمومیِ مناطق، نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد و همچنین […]

طرح جامع طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری ، کشاورزی ، تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات ِعمومیِ مناطق، نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می گردد و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

به گزارش عصرهمدان؛ طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند.

این طرح نه تنها حریم شهری را افزایش می‌دهد بلکه منجر به تقسیم عادلانه امکانات، آبادانی شهر و برخورداری جمعیت شهری از خدمات می‌شود.

از اهمیت طرح جامع شهری همدان همین بس که نماینده ولی فقیه در استان تأکید کرده است: باید مراقب باشیم در بحث‌های مانند طرح جامع و تفصیلی شهر رانت اطلاعاتی ایجاد نشود و مراقبت اخلاقی را در این زمینه انجام دهیم.

نظر به آنکه آخرین طرح جامع شهر همدان مربوط به دهه ۶۰ است بنا به ضرورت مطالعه و تدوین طرح جامع شهر همدان در سال ۹۵ با بودجه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به عنوان کارفرما مشاوری را برای مطالعه و تدوین این طرح برگزید‌؛ اما پس از گذشت نزدیک به ۵ سال از انتخاب مشاور نه تنها این طرح تصویب نشده است، بلکه ایرادات اساسی نیز از سوی برخی اعضای شورای اسلامی شهر همدان و کارشناسان شهرسازی بر مطالعات این طرح وارد است و حواشی بی‌شماری نیز در پی داشته؛ چنان که برخی از اعضای شورا و کارشناسان از نفوذ و دخالت‌های برخی افراد در روند تدوین این طرح می‌گویند.

درحالی طرح جامع بیشتر با هدف ترویج ضوابط علمی شهرسازی تدوین می شود که نه تنها این پتانسیل را ندارد بلکه به نظر می رسد با تخریب باغات زمینه رانت و رانت خواری را نیز فراهم می کند.

تهیه طرح جامع همدان توسط افراد غیربومی و به صورت کلان‌نگری کپی شده است که متناسب با شرایط شهر نیست و حتی مغایرت‌های متعددی نیز دارد.
طرح جامع شهر همدان فریز شده و در اختیار متخصصان شهرسازی همدان قرار نگرفته است. طرحی که به ارزانی زمین و مسکن کمک نمی‌کند و بلاتکلیفی حمل و نقل عمومی را نیز دارد.

امید است با رفع اشکالات این طرح ، همدان در مسیری هدفمند در جهت تقسیم عادلانه امکانات و آبادانی پیش برود.

امیر منطقی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=134330
  • دیدگاه‌ها برای همدان و طرح جامعش… بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.