• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
کاشت ۱۲۰ هکتار پسته در نهاوند:

نهاوند مستعد کشت درخت پسته است

  • کد خبر : 186339
  • 20 خرداد 1402 - 9:09
نهاوند مستعد کشت درخت پسته است
اراضی شهرستان نهاوند مستعد کاشت درخت کم آب بر و تجاری پسته است.

به گزارش عصر همدان، شهرستان نهاوند دارای ۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی آبی و دیم است و سالانه بالغ بر ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی را تولید و روانه بازار می کند.

با توجه به شرایط کمبود آب نیاز است تا محصولات کم آب‌بر و  توسط کشاورزان کشت شود و حمایت‌های لازم توسط دولت و جهاد کشاورزی انجام شود.

چند سالی است که در شهرستان نهاوند کشت محصول پسته رواج یافته است و این روند ادامه دارد. پسته محصولی کم آب بر است و چند سالی است که در کنار دیگر کشت های کم آب مانند کلزا در نهاوند کاشته می‌شود.

پسته مقاوم و کم آب‌بر احمدوند کارشناس باغداری و کشت پسته در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: اراضی نهاوند مستعد کاشت درخت پسته هستند.

وی ادامه داد: این محصول در کمبود آب مقاوم است در برابر سرما نسبت به درخت های دیگر تحمل بیشتری دارد و بسیار به صرفه است.

احمدوند افزود: در نهاوند به دلیل وجود هوای سرد می توانیم ارقام زیادی را کشت کنیم چون پسته محصولی به صرفه و تجاری است و ارزاوری خوبی دارد و صادراتی است.

این کارشناس باغداری گفت: کاشت پسته راحت است ولی بهره برادری و برداشت محصول کاری تخصصی است و درخواست داریم از همشهریان که در این کار با کارشناسان مشورت کنند تا دچار زیان نشوند.

کاشت ۱۲۰ هکتار پسته در نهاوند

علی کمالی نژاد مسئول بخش باغداری جهاد کشاورزی نهاوند در این رابطه می‌گوید: از سیاست های اصولی جهاد کشاورزی کشت محصولات کم آب بر است.

وی افزود: در نهاوند تا امروز بیش از ۱۲۰ هکتار پسته کاشته شده و این روند ادامه دارد. کمالی نژاد گفت: پسته کاشته شده از نوع بذری است ولی برای بهره وری بیشتر نیاز به پیوند با ارقام “اکبری” ، “کله قوچی” و دیگر ارقام مناسب دارد.

وی درباره حمایت از باعداران پسته نیز اظهار داشت: امسال برنامه داریم حداقل هکتاری ۳۰ میلیون تومان به کشاورزان کمک کنیم تا این کسب و کار رونق بگیرد.

به گزارش عصر همدان، امیدواریم با حمایت های مسئولان و تحقق وعده‌ها کشت محصول تجاری پسته رونق پیدا کند و در آینده ای نزدیک شهرستان نهاوند در این زمینه سرآمد باشد.

محصول پسته اواخر شهریور توسط باغداران برداشت می شود و  پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار باغ پسته در شهرستان نهاوند ۶۰ تن پسته برداشت شود.

 

انتهای پیام/ سهرابی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=186339
  • دیدگاه‌ها برای نهاوند مستعد کشت درخت پسته است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.