• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
8

نهاوند قطب تولیدات محصولات لبنی استان

  • کد خبر : 193426
  • 23 مرداد 1402 - 9:37
نهاوند قطب تولیدات محصولات لبنی استان
شهرستان نهاوند با تولید حدود ۲۰ درصد لبنیات استان همدان قطب تولید این محصولات است ولی دامداران و کارخانه‌داران این شهرستان با مشکلاتی مواجه هستند.
به گزارش عصر همدان؛شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به دلیل داشتن آب کافی و زمین‌های قابل کشاورزی مناسب شرایط خوبی برای تولید محصولات دامی و لبنی دارد.
در سال‌های گذشته این شهرستان با تولید هزاران تُن شیر و محصولات لبنی زمینه‌ساز اشتغال خانوادگی و تأمین معیشت خانوارها را فراهم کرده بود.
با تغییر الگوی زندگی، بسیاری از دامداران و کشاورزان به‌خصوص در سطح روستاها تولید محصولات دامی و لبنی به‌شدت کاهش یافت و روزگاری که انواع تولیدات دامی شهرستان در سفره‌های شهرهای دیگر بود به پایان رسید.
بااین‌وجود این شهرستان همچنان قطب تولیدات لبنی استان است و بیش از ۲۰ درصد انواع محصولات استان در این شهرستان تولید می‌شود. وجود ۵ کارخانه تولید محصولات لبنی در این شهرستان زمینه اشتغال و صادرات محصولات را به دیگر نقاط کشور و حتی به خارج از کشور فراهم کرده است ولی بااین‌وجود ابن واحدها مشکلاتی هم دارند.
حمید سوری مدیرعامل کارخانه نیکونام که انواع محصولات لبنی در نهاوند را تولید و صادر می‌کند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سالانه بیش از ۲۵ هزار تن انواع محصولات لبنی در این کارخانه تولید می‌شود.
وی اظهار داشت: از این تولیدات ۲۰ درصد به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص دارد چون این محصولات کیفیت مناسبی دارند.
سوری افزود: ۸۰ درصد از تولیدات این واحد به مصرف شهرستان و دیگر شهرهای استان و استان‌های هم‌جوار فرستاده می‌شود.
مدیرعامل کارخانه نیکونام نهاوند گفت: در این واحد ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و چند صد نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم مشغول هستند.
سوری که عضو انجمن صنایع لبنی ایران نیز است، گفت: از ۱۳۰۰ تن روزانه شیر استان حدود ۱۰ درصد در این کارخانه انجام می‌شود.
وی گفت: برای توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر نیازمند توجه و حمایت مسئولان هستیم و امیدواریم تسهیلات مناسب را در اختیار این واحدها قرار دهند.
سوری اظهار داشت: با اجرای طرح‌های حمایتی مانند موافقت با طرح توسعه و موافقت با ایجاد واحدهای هم‌طراز مانند تولید شیر خشک هم از تولید حمایت می‌شود و هم اشتعال زیادتر می‌شود.
دامداران خرد چشم‌انتظار حمایت از مسئولان
به گزارش عصر همدان؛ چندین سال است که دامداران روستایی شرایط خوبی ندارند و از تغییر قیمت‌ها به‌شدت گلایه دارند. بسیاری از واحدهای دامداری کوچک‌مقیاس روستایی در نهاوند یا تعطیل‌شده‌اند یا به‌سختی سرپا مانده‌اند.
کرم سهرابی یکی از دامداران روستایی این شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: واقعاً شرایط بسیار سخت است و قیمت نهاده‌ها خیلی دامداران را اذیت می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به بنیه مالی ضعیف این واحدها با افزایش قیمت‌ها به‌راحتی این واحدها تعطیل می‌شوند و مشکلات زیادی دارند.
سهرابی می‌افزاید: قیمت شیر در این سال‌ها افزایش‌یافته است ولی در مقابل افزایش قیمت نهاده‌ها اصلاًً فعالیت این واحدها توجیه اقتصادی ندارد.
وی می‌گوید: مسئولان باید فکری به حال این موضوع کنند چون با این شرایط به‌زودی همه این واحدها تعطیل می‌شوند.
این دامدار نهاوندی ادامه می‌دهد: ارائه نهاده‌های دامی به‌اندازه لازم و باقیمت پایین‌تر از بازار، تسهیلات بلندمدت و با سود کم، قیمت مناسب محصولات ازجمله اقداماتی است که می‌تواند این صنعت را در شهرستان سرپا نگه دارد.
به گزارش عصر همدان؛ واحدهای دامداری صنعتی بزرگ و کوچک‌مقیاس روستایی نهاوند با اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌توانند سهم بیشتری از تأمین نیاز استان به لبنیات را فراهم کنند. همچنین واحد تولیدی و فرآوری لبنیات در شهرستان برای فعالیت با تمام ظرفیت نیازمند حمایت و ارائه تسهیلات لازم هستند.
طبق گفته مسئولان این واحدها سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع لبنیات را تولید و وارد بازار مصرف کشور و خارج از کشور می‌کنند. حمایت از دامداری‌های کوچک و صنعتی و به دنبال آن‌ها پشتیبانی از واحدها و کارخانه‌های تولید محصولات لبنی می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید و ایجاد اشتغال شود.
انتهای پیام/س
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=193426
  • دیدگاه‌ها برای نهاوند قطب تولیدات محصولات لبنی استان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.