• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور:

نظامی حکمت را با معجون عشق آمیخت

  • کد خبر : 212603
  • 16 اسفند 1402 - 23:21
نظامی حکمت را با معجون عشق آمیخت
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه حکیم نظامی در قرق ششم می‌زیسته، عنوان کرد: این شاعر حکیم با آفاقش حکمت را با معجونی چون عشق آمیخت و اینگونه به دنیا معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ محمود شالویی، عصر امروز در همایش بزرگداشت دهقان فَصیح پارسی زاد، حکیم نظامی با عرض احترام به همه دلدادگانساحت فرهنگ و ادب پارسی اظهار کرد: موضوع حکیم نظامی، موضوعی بسیار متفاوت‌تری از سایر فرزانگان است.

وی همچنین تصریح کرد: مردم از حکایت‌ها و داستان‌های این حکیم هم شنیده و هم عباراتی و ضرب‌المثل‌هایی را از او به گوش همگان رسانده‌اند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه درباره خود حکیم اطلاعات خوبی در میان نیست، ابراز کرد: درباره اصالت و زبان این حکیم فاخر، تردیدهایی وجود دارد. برخی از این شاعران، در بسیاری از کشورهای جهان، بیشتر از سایر شاعران شناخته شده هستند.

شالویی همچنین تصریح کرد: در رابطه با هویت و اندیشه این شاعر و حکیم توانمند کشور کمتر گفته شده که این امر رسالت ما را برای معرفی او سنگین‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه ما در میان شعرای خود کم حکیم نداریم، عنوان کرد: اما این چه چیزی است در وجود حکیم نظامی وجود داشته و از او بعنوان حکیم یاد می‌شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با فرق نهادن بین فلسفه و حکمت، بیان کرد:
حکمت همان فلسفه است، فلسفه یک دانش یونانی بوده که به زبان عربی و فارسی برگردانده شد، عرفا، هنرمندان و اندیشمندان ما همچون ابن سینا در آثار خود گوی سبقت را از ارسطو و افلاطون ربودند.

شالویی افزود: حکمت در خود حکیم اثری موثر وجود پیدا کرده و ابتدا خود اوست در این اثر موثر واقع شده و این از علائم حکمت است.

وی ادامه داد: اگر فیلسوف خدا را اثبات می‌کند چه بساکه خدا را معرفی می‌کند اما او نمی پرستد اما حکیم اینگونه نیست، حکیم هم خدا را معرفی کرده و چون خدا را می‌شناسد او را بخوبی به دیگران معرفی می‌کند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه حکیم نظامی در قرق ششم بوده، عنوان کرد: این شاعر حکیم با آفاقش حکمت را با معجونی چون عشق آمیخت و اینگونه به دنیا معرفی کرد.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212603
  • دیدگاه‌ها برای نظامی حکمت را با معجون عشق آمیخت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.