• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
9

میزگرد تخصصی «نقد و بررسی مساجد و تبیین کتاب شهید صدرزاده» در عصر همدان

  • کد خبر : 194277
  • 30 مرداد 1402 - 13:17
میزگرد تخصصی «نقد و بررسی مساجد و تبیین کتاب شهید صدرزاده» در عصر همدان
با توجه به اهمیت موضوع تبیین نقش مساجد در تحقق جامعه اسلامی میزگرد تخصصی «نقد و بررسی مساجد و تبیین کتاب شهید صدرزاده» در محل پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان برگزار شد.

به گزارش عصر همدان؛ میزگرد تخصصی «نقد و بررسی مساجد و تبیین کتاب شهید صدرزاده» با حضور حجت‌الاسلام حاجی‌ زین‌العابدینی مدیرکل اوقاف همدان و حجت‌الاسلام سید علی حسینی معاون فرهنگی اجنماعی اوقاف و امور خیریه استان همدان در دفتر پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان برگزار شد.

معرفی مساجد شاخص و الگو در کادرسازی و تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی، الگوسازی از مساجد تراز در تحقق محله‌های اسلامی، ارائه نسخه شفابخش حل مسائل کشور با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج مردمی و نقد کتاب با موضوع کتاب‌های شهید صدرزاده مهمترین بحث های مطرح شده در این میزگرد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در میزگرد تخصصی گفت: در حوزه مساجد و جایگاه آن باید به جانمایی این امر توجه ویژه داشته باشیم.

 

 

حاجی‌ زین‌ العابدینی افزود: در ابتدا باید ببینیم که آیا این مساجدی که ساخته شده با توجه به نیازهای جامعه است؟ سپس به کارکرد مساجد و اقداماتی که در مساجد باید انجام شود بپردازیم که آیا بستر برای انجام این قبیل اقدامات فراهم شده است؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان تصریح کرد: براساس گفته بزرگان، تعداد مساجد با توجه به نیاز جامعه کافی نبوده و جوابگو نیستد.

وی با بیان اینکه تنها صرف ساختن مسجد، نتیجه مطلوب را حاصل نمی‌کند، عنوان کرد: در کنار مکان‌های موقوفه در نقشه تفصیلی شهر باید بهترین مکان‌ها برای اماکن مذهبی و مساجد قرار داده شود تا  هم دسترسی مردم راحتر باشد و هم رفاهیات در کنارش باشد.

 

 

حاجی‌ زین‌العابدینی با اشاره به اینکه ساختمان و فضای مساجد در ایجاد فضای معنوی تاثیر دارد، اذعان داشت: اما آنچه که در اینجا از اهمیت بیشتری برخوردار است بحث محتوای داخلی مساجد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان تاکید کرد: باتوجه به آمار و ارقام موجود حدود ۲۰۰۰ مسجد، حسینیه و زینبیه در شهر داریم که اگر این تعداد مراکز مذهبی درست جانمایی می‌شدند و فعالیت‌های مذهبی خود را در حد اعلا انجام می‌دادند شاید وضعیت فرهنگی جامعه امروز ما این چنین نبود.

وی خاطرنشان کرد: ریشه تمام اتفاقات مبارک در جامعه از مساجد بوده و عامل تمام اتفاقات نامبارک هم دوری و فاصله گرفتن از مساجد است.

حاجی‌ زین‌ العابدینی افزود: شرایط اقتضا می‌کند که برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را در مساجد طوری بچینیم که با کج‌سلیقگی باعث فراری شدن کودکان و نوجوانان از مساجد نشویم.

پویایی مساجد با فعالیت جوانان 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان یادآور شد: یکی از تکالیف مهم متولیان، خادمان، هیئت امنا و مجموعه‌هایی که در مساجد فعالیت دارند بررسی و تصحیح نوع برخورد با کودکان و نوجوانان در مساجد و امکان مذهبی است چرا که این امر باعث پویایی مساجد خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه با ایجاد مرکز امور رسیدگی مساجد در شهر که برگرفته از مرکز رسیدگی امور مساجد در کشور است، عنوان کرد: این امر با تدبیر نماینده ولی فقیه در استان انجام شد که باعث اتحاد، انسجام و یکپارچه کردن بیشتر مساجد و اماکن مذهبی شده است.

پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند کانون‌های فرهنگی_هنری باید با همکاری بسیج فعالیت کنند، در سطح شهر چه تعداد مسجد با پایگاه‌های بسیج همکاری دارند؟

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: الان آماری در دست نداریم اما همه مساجد پایگاه مقاومت و کانون فرهنگ، هنری مساجد ندارند. مساجدی داریم که مشکلاتی دارند که می‌طلبد جوانترها با هنرمندی خاصی در کنار افراد مسن همزمان بتوانند باهم فعالیت داشته باشند که خوشبختانه این اتحاد و انسجام در مساجد دارد اتفاق می‌افتد و اگر چنانچه این افراد بخواهند در مجموعه اختلاف داشته باشند به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید.

شهید مصطفی صدرزاده در دل مسجد رشد کرد

در رابطه با پرورش جوانان امثال شهید صدر زاده‌ها که از دل همین مسجدها رشد کرده‌اند افزود: اگر مقصدمان و آنجایی که در آن رشد و نمو پیدا می‌کنیم مساجد، امامزادگان و مجالس روضه باشد نتیجه‌اش می‌شود همان شهدایی همچون شهید صدرزاده‌ها، اگر مساجد پویا بوده و برنامه‌های غنی‌تری داشته باشد در پرورش انسان تاثیر مستقیم خواهند داشت.

وی ادامه داد: قطعا فضا در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها تاثیر دارد، اگر زندگینامه شهدا را بررسی کنید قریب به اتفاق آنها  در مساجد و پای منبر حضرت سیدالشهدا رشد کرده‌اند، در واقع مساجد پایگاه و دانشگاه انسان‌ساز هستند.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان همچنین افزود: فلسفه نماز جماعت آگاهی و حل مسائل و مشکلات همدیگر است و اگر به هدف اصلی مساجد برسیم خیلی از گرفتاری‌های جامعه حل خواهد شد.

املاک مساجد باید دارای سند شوند

حاجی زین العابدینی با بیان اینکه املاک مساجد باید دارای سند شوند گفت: حدود ۴۰۰ الی۵۰۰ سند مالکیت اماکن مذهبی گرفته شده و بقیه املاک مساجد هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود:مسئله دیگر، درآمدزایی مساجد است که فاقد منبع درآمد هستند امیدواریم دراین خصوص وهمچنین پویایی مساجد و ورود جوانان در این مکان اتفاقات خوبی رقم خورد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خداوند ذات همه انسان ها را بر فطرت پاک نهاده است گفت:با توجه به علم روز،این تبادل اطلاعات باعث شده که شاهد بیداری اسلامی در اقصی نقاط دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه در پیاده روی اربعین هر ساله افرادی از کشورهای مختلف ، ادیان گوناگون و مذاهب دیگر حضور دارند گفت: این امر می‌طلبد که پایگاه‌های فرهنگی در کشورهای دیگر هم ایجاد شود که خوشبختانه در حال حاضر شاهد آن هستیم .

 

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: از مساجد شاخص استان ،مسجد شهرک شهید بهشتی و مسجد قمر بنی هاشم در شهرک فرهنگیان به دلیل اتحاد و انسجام هیات امنا،و پویایی جوانان حتی در ساعات غیر از نماز، باعث موفقیت این مساجد شده است.

حاجی زین العابدینی با اشاره به شعر رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت گفت: شهید صدر زاده و دیگر شهدا ویژگی خاصی دارند،شهدا را باید سر لوحه کار خود قرار دهیم .

وی گفت:درباره شهدا، شیوه زندگی،اعتقاد و تفکر آنها باید کارهای بزرگی انجام شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=194277
  • دیدگاه‌ها برای میزگرد تخصصی «نقد و بررسی مساجد و تبیین کتاب شهید صدرزاده» در عصر همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.