• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

منبت تویسرکان، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد

  • کد خبر : 38651
  • 02 دی 1398 - 11:38
منبت تویسرکان، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد

رئیس میراث فرهنگی تویسرکان با بیان اینکه منبت و منبت کاری در این شهرستان قدمتی ۱۵۰ ساله دارد گفت: سبک ویژه گلریز آن توسط هیچ دستگاهی تولید نشده و ویژه تویسرکان است. اسحاق ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اعلام اینکه منبت در تویسرکان قدمتی بیش از ۱۵۰ ساله دارد، اظهار کرد: گواه […]

رئیس میراث فرهنگی تویسرکان با بیان اینکه منبت و منبت کاری در این شهرستان قدمتی ۱۵۰ ساله دارد گفت: سبک ویژه گلریز آن توسط هیچ دستگاهی تولید نشده و ویژه تویسرکان است.

اسحاق ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اعلام اینکه منبت در تویسرکان قدمتی بیش از ۱۵۰ ساله دارد، اظهار کرد: گواه این مطلب در حال حاضر طبق اسناد ثبت شده، آثار استاد عنایت الله صالحی است که متولد ۱۲۳۰ بود و ۱۰۵ سال زندگی کرد.

وی افزود: در اداره میراث فرهنگی پروانه کسب استاد مرتضی کاروند با سابقه ۵۲ ساله و یا مقبره استر و مردخای در همدان که توسط استاد صالحی ساخته شده هم موجود است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان عنوان کرد: از ۲۹۷ هزار و ۹۰ نفر نیروی کار فعال در سطح استان همدان، ۲۷ هزار و ۵۱۳ نفر در تویسرکان فعالیت دارند و از این میزان نیروی کاری فعال در تویسرکان ۲۸ درصد در حوزه مبل و منبت شاغل هستند.

ترکاشوند در ادامه درباره مشاغل جانبی مبل و منبت تویسرکان، گفت: صنعت رویه کوبی، ایجاد فروشگاه، حمل و نقل، رنگ کاری و طراحی بخشی از مشاغل جانبی مبل و منبت در این شهرستان به شمار می آیند.

وی به روستاهایی که در شهرستان تویسرکان مردمانش به حرفه و هنر دست منبت کاری مشغول هستند هم اشاره و تصریح کرد: در روستاهای اشترمل، جیجانکوه، رودآور، سید شهاب، شهرک عین آباد، بادامک، دولایی، سنگ سفید احمدآباد، میانده، مبارک آباد و بابا کمال منبت کاران حرف های بسیار برای گفتن دارند.

ترکاشوند تأکید کرد: با توجه به اینکه  منبت گلریز تویسرکان در مرداد ماه سال جاری به همت مفتح نماینده مردم تویسرکان ثبت ملی شد، قرار است به زودی جشنی به همین مناسب در شهرستان برگزار شود.

انتهای پیام/ ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=38651
  • دیدگاه‌ها برای منبت تویسرکان، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.