• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با دوره پهلوی (قسمت اول)

  • کد خبر : 143604
  • 13 بهمن 1400 - 8:56
مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با دوره پهلوی (قسمت اول)

انقلاب اسلامی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی با تاسی از تعالیم عالیه اسلام، گفتمان نوینی را خلق نمود که علاوه بر تفوق بر گفتمان های موجود در دهه ۵۰ شمسی، یعنی گفتمان های چپ و راست ودیگر خوانش های موجود در گروه های اسلامی، توانست شعاع اثر گذاری خود را در محیط داخلی وحتی […]

انقلاب اسلامی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی با تاسی از تعالیم عالیه اسلام، گفتمان نوینی را خلق نمود که علاوه بر تفوق بر گفتمان های موجود در دهه ۵۰ شمسی، یعنی گفتمان های چپ و راست ودیگر خوانش های موجود در گروه های اسلامی، توانست شعاع اثر گذاری خود را در محیط داخلی وحتی در خارج از جغرافیای ایران توسعه دهد. این گفتمان با ارائه مدل نوین و مستقل خود و تاکید بر عدم پایبندی به گفتمان دو ابرقدرت پس از جنگ جهانی دوم، رویکرد نوینی مبتنی بر آموزه های اسلامی ارائه نمود.

به گزارش عصرهمدان؛ انقلاب اسلامی مبتنی بر هویت اسلامی و ایرانی با تاسی از تعالیم عالیه اسلام، گفتمان نوینی را خلق نمود که علاوه بر تفوق بر گفتمان های موجود در دهه ۵۰ شمسی، یعنی گفتمان های چپ و راست ودیگر خوانش های موجود در گروه های اسلامی، توانست شعاع اثر گذاری خود را در محیط داخلی وحتی در خارج از جغرافیای ایران توسعه دهد. این گفتمان با ارائه مدل نوین و مستقل خود و تاکید بر عدم پایبندی به گفتمان دو ابرقدرت پس از جنگ جهانی دوم، رویکرد نوینی مبتنی بر آموزه های اسلامی ارائه نمود.

گفتمان شکل گرفته، در عرصه داخلی وبین المللی منجر به رویکرد های نوینی سد، تاکید بر حاکمیت اسلام به جای طاغوت، نفی حضور بیگانگان، تاکید بر توانمندهای داخلی، افزایش مشارکت مردم، تاکید برقانون محوری به جای محوریت اشخاص و…. از جمله تغییر رویکرد است که آثار ودستاوردهای مهمی در عرصه های مختلف به دنبال داشته است. هر چه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود اهمیت پرداختن به موضوع دستاورد های انقلاب اسلامی واهمیت تتبیین دستاوردها وپیشرفت های جمهوری اسلامی بیشتر می شود. یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب وجمهوری اسلامی، ایجاد یاس ونامیدی در جامعه بویژه نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه نمائی ، بزرگ کردن مشکلات، زیر سوال بردن ویا کم ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب وناکار آمد نشان دادن نظام دینی است.

دشمنان تلاش می کنند تا از طریق قدرت رسانه ای خود، جلوی درک واقعیات انقلاب اسلامی ودستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته وبانوع واقعیت پنداری برای آنان در پشتوانه های مردمی انقلاب ونظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.در چنین شرایطی اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک وظیفه آشکار می گردد. دراین نوشتار تلاش می شودبا مروری به مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی وپیشرفت های جمهوری اسلامی با بضاعت مزجات در مقایسه با رژیم پهلوی به این وظیفه عمل گردد.

درکتاب سکوی افتخار، نگاهی به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی آمده است: از لحاظ تنوع انتخابات، در رژیم پهلوی تنها یک مورد وجود داشت وآن مجلس شورای ملی بود. وسنا هم جنبه تشریفات داشت.

اما در نظام جمهوری اسلامی هشت نوع مشارکت سیاسی درخصوص انتخابات اعمال ویا وجود دارد که در دنیا بی نظیر است. همه پرسی تاسیس نظام جمعوری اسلامی، مجلس خبرگان قانون اساسی، همه پرسی قانون اساسی، همه پرسی تقنینی اصل ۵۹ قانون اساسی،

مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی وشورای اسلامی شهر وروستاء بیانگر تنوع انتخابات ومشارکت مردمی در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی است. آمار نشان می دهد در آخرین انتخابات رژیم پهلوی که انتخابات مجلس شورای ملی در سال ۱۳۵۴ بود،۲/۸ میلیون نفر شرکت کردند.

در حالی که…. در طول بیش از چهار دهه که از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد متوسط حضور مردم در انتخابات گوناگون در شرایط متفاوت حدود ۶۳ درصد است. حال آنکه در کشورهای مدعی دموکراسی وآزادی، حداکثر مشارکت مردمی زیر ۵۰ درصد وحتی درحد ۳۵ درصد است. مقام معظم رهبری ۱۳۸۵/۳/۲۳فرمودند: واقعیتی که امروز در جامعه ی ما هست این است که بر اثر تکیه ی بر باورهای خودمان واظهار شجاعت در میدان، در دنیا یک ملت شاخص شده ایم.

نمی گویم شاخص ترین، اما یک ملت شاخصیم. این ایرانی که امروز شما دارید می بینید، این ایران دوره ی رژیم گذشته نسیت، وقتی محاسبه محاسبه می کنیم، در دنیا، در بین ملت هاو دولت ها، درمحافل سیاسی دنیا، درتعاملات بین المللی ودر موازنه ی بین قدرت های بزرگ دنیا، این ایران، این ملت واین مجموعه ی حکومت، یک مجموعه ی در خور احترام است‌.

از حیث توسعه انسانی. گزارش توسعه انسانی یکی از مهمترین ومعتبرترین گزارش های اقتصادی واجتماعی در جهان است که هرساله توسط دفتر سازمان ملل متحد(undp) منتشر می شود. دراین گزارش، شاخص توسعه انسانی (hdi) کشورها براساس معیارهای امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمدواقعی وسرانه درآمد ملی محاسبه می شود…. بنابه گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در فاصله سال های ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۵ این میانگین روی هم رفته رتبه اول میزان رشد شاخص توسعه انسانی را به خود اختصاص داده است.

میانگین رشد شاخص توسعه در جهان بین۶۹/ تا۷۳/ درصد بوده است،. رشدایران از دو برابر متوسط جهانی هم بیشتر بوده است وسالانه ۱/۶ توسعه را نشان می دهد، اما این میزان ،رشد شاخص رانشان می دهد، کمبودها چطور؟ یعنی ایران تا چه حد موفق شده کمبودهای شاخص توسعه راجبران کند. بر اساس آخرین اخبار وبنا به گزارش فاینتشال تریبیون که در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد از نظر جبران کسری این شاخص ها نیز ایران بعداز کره جنوبی رتبه دوم در جهان را دارد…..‌

ادامه دارد

محمد جواد بیات/کارشناس ارشد علوم سیاسی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=143604
  • دیدگاه‌ها برای مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی با دوره پهلوی (قسمت اول) بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.