• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

مردمی سازی یارانه ها به نفع طبقه محروم جامعه است/لزوم توجه به ابعاد فرهنگی در کنار توجه به مسائل اقتصادی جامعه

  • کد خبر : 153642
  • 06 خرداد 1401 - 17:46
مردمی سازی یارانه ها به نفع طبقه محروم جامعه است/لزوم توجه به ابعاد فرهنگی در کنار توجه به مسائل اقتصادی جامعه

شماری از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان همدان ضمن تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، تاکید کردند: کار مجلس انقلابی نظارت است نه انتصاب، اگر نماینده ای به این فرمان رهبری عمل نکرد، ولایتمدار و انقلابی نیست. به گزارش عصرهمدان؛ نماز عبادی سیاسی جمعه ظهر امروز در میعادگاه های نماز جمعه شهرستان های سراسر استان […]

شماری از ائمه جمعه شهرهای مختلف استان همدان ضمن تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، تاکید کردند: کار مجلس انقلابی نظارت است نه انتصاب، اگر نماینده ای به این فرمان رهبری عمل نکرد، ولایتمدار و انقلابی نیست.

به گزارش عصرهمدان؛ نماز عبادی سیاسی جمعه ظهر امروز در میعادگاه های نماز جمعه شهرستان های سراسر استان همدان اقامه شد.

همدان

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در جمع نمازگزاران با بیان اینکه در نگاه امام صادق(ع) و اسلام برای حرکت در راستای معنویت رفاه اقتصادی ضرورت دارد اظهار کرد: اگر جامعه رفاه اجتماعی حتی به صورت نسبی نداشته باشد حرکتش به سمت معنویت کند و حتی متوقف می‌شود.

وی افزود: اسلام به مسئله رفاه اقتصادی جامعه توجه ویژه دارد و در برخی از روایات آمده که مسئولان موظفند رفاه اقتصادی را در جامعه فراهم کنند و سیاست‌های اقتصادی نیز باید به نحوی باشد که گرانی‌ها و تورم در جامعه کنترل شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مسئولان هم اذعان دارند با دستور دادن مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی باید تبیین شود تا گرانی‌ها کنترل شود.

وی با بیان اینکه از نظر امام صادق(ع) گرانی‌ها باعث بداخلاق شدن افراد می‌شود ادامه داد: اگر قیمت‌ها گران باشد و درآمد مردم کفاف مخارج ضروری زندگی را ندهد، امانتداری در جامعه آسیب می‌بیند و ممکن است برخی از افراد به سمت احتکار حرکت کنند یا به سمت خریدهای بیش از اندازه سوق یابند.

شعبانی خاطرنشان کرد: وقتی مردم اعتماد نکنند و گرانی‌های ماهانه و هفتگی ایجاد شود، جامعه زجر می‌کشد که این نشان می‌دهد از نظر اسلام گرانی مسئله‌ای منفی است و باید برای آن تدبیر کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات امام صادق(ع) نخستین مسئله که جامعه به آن نیاز دارد امنیت است گفت: اگر امنیت در جامعه‌ای نباشد رشد اقتصادی و توسعه فرهنگی رخ نمی‌دهد.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه دومین موردی که جامعه به آن نیاز دارد عدالت و مبارزه با فساد و مفسدین است اظهار کرد: مورد سوم فراوانی کالاست، یعنی باید در بازار کالا وجود داشته باشد و این موضوع نیاز جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد متزلزل آزاردهنده است و باید برای مقابله با این اقتصاد برنامه و هدف داشت افزود: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری در همین راستا عنوان شده است، این اقتصاد در برابر تحریم، احتکار، تهدید و شبهه‌های اقتصادی متزلزل نیست و تحت تأثیر رفتارهای خارج از کشور قرار نمی‌گیرد، بلکه قوی، پایدار و ثابت است.

شعبانی در ادامه به بیان توصیه‌های اقتصادی از منظر دین پرداخت و گفت: یک بخش مهم برطرف کردن مشکلات اقتصادی به مسئولان و سیاست‌های اقتصادی دولت بازمی‌گردد، اما بخش دیگر خود جامعه است و باید مردم هم مسائلی را رعایت کنند و این موارد باید در کنار هم باشد.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند که باید کار را جدی گرفت و مشکلات اقتصادی در پی کار و تلاش برطرف می‌شود و با نشستن و تنبلی کردن مشکلات حل نخواهد شد.

امام جمعه همدان افزود: هر فردی دنبال روزی حلال نباشد، دعایش مستجاب نخواهد شد بنابراین اگر برنامه اقتصادی منسجم که در بازار خود را نشان دهد نداشته باشیم، با دعا کردن و تقاضا کردن و سخنرانی مشکلات برطرف نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها باید دولت مراقبت کند که دیگر هزینه‌ها افزایش نیابد ادامه داد: توصیه دیگر امام صادق(ع) جلوگیری از اسراف است چرا که مصرف در اسلام باید در حد اعتدال و نیازهای جامعه باشد.

شعبانی با تأکید بر لزوم توجه به تأمین مسکن در جامعه و لزوم توجه مسئولان به این مهم گفت: امام صادق(ع) در توصیه‌های دینی خود همگان را به انصاف و آینده‌نگری توصیه کرده‌اند، در حالی که می‌بینیم برخی از افراد برنامه اقتصادی ندارند که در نتیجه ورشکسته خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه دنیاطلبی و داشتن برنامه اقتصادی دو موضوع متفاوت است و برای سرافرازی و کسب روزی حلال باید برنامه داشت گفت: امام صادق(ع) به رزق حلال تأکید بسیاری دارند و خودشان نیز کشاورزی می‌کردند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه اسلام برای پیشرفت جامعه مردم را دعوت به تولید می‌کند گفت: باید در جامعه رفاه نسبی باشد و اسلام این موارد را یک ضرورت می‌داند.

وی در ادامه به توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس پرداخت و افزود: کشور چند مسئله اصلی دارد که باید به آن توجه شود و مسئولان باید توصیه‌های مقام معظم رهبری را جدی بگیرند.

شعبانی با تأکید بر اینکه اقتصاد مسئله اصلی کشور است و مدیریت فضای مجازی رها شده جزء اولویت‌ دوم امروز است تصریح کرد: مسئله مدیریت فرهنگی نیز جزء اولویت‌هاست، اگرچه اولویت اصلی اقتصاد است اما نباید از مسائل اصلی دیگر غافل شد.

وی در ادامه با تسلیت به مردم آبادان به خاطر حادثه اخیر گفت: بسیاری از علما تذکر دادند که چرا به توصیه‌های علمی توجه نشده است، قوه قضائیه نیز باید با مافیا و افرادی که جان مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد کند.

مسؤولان برای کمک به افراد حادثه‌دیده قرار گرفتند خاطرنشان کرد: همین هم از مردم ما انتظار می‌رود که همواره در سختی‌ها کنار یکدیگر باشند.

وی در پایان با بیان اینکه باید امروز در مسئله عفاف و حجاب کار فرهنگی و علمی عمیق انجام داد گفت: مردم به سمت دوقطبی‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند نروند، امروز برنامه‌ جامعی که تدوین شده مطلوب است و در حال پیگیری است./فارس

نهاوند

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی مغیثی امام جمعه نهاوند در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: برای اجرای مردمی سازی یارانه ها همه باید کمک کنند چون به نفع مردم است و طبق گفته کارشناسان این طرح یقینا به نفع طبقات محروم جامعه است.

وی اظهار داشت: آمریکا مرکز تروریسم جهانی و حامی صهیونیست ها است و مرکز شرارت دنیا هستند و واقعا شیطان بزرگ است و منشا همه گرفتاری های بشر است.

امام جمعه نهاوند افزود: شرط موفقیت نظام وحدت کلمه و پایبندی به قانون است و در همه فتنه ها و مشکلات این سال ها وحدت کلمه و تبعیت از ولایت عامل پیروزی ها و تداوم حرکت انقلاب است.

وی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: بحران مواد غذایی و کمبود گندم در کل جهان است و اختصاص به کشور ما ندارد و دنیا با این بحران مواجه است و در این شرایط قرار داریم.

حجت الاسلام مغیثی عنوان کرد: عده ای دلال با کشاورزان در حال تماس هستند و در همین نهاوند تعدادی هستند که گندم را با قیمت بالاتر از نرخ دولت در حال پیش خرید هستند که این مشکل ایجاد خواهد کرد و باید مسئولان هوشیار باشند.

وی بیان داشت: تولید هرچه بیشتر باید در دستور کار باشد و دولت و ملت باید هوشیار باشد و مسئله دیگر قاچاق است و باید انگیزه برای قاچاق را کاهش داد و مسئولان مربوطه باید در این زمینه خیلی هوشیار باشند.

امام‌ جمعه نهاوند افزود: نظارت بر بازار نیز بسیار مهم است که از گرانفروشی و احتکار جلوگیری شود و از مسئولان درخواست داریم بازرسی ها بیشتر شود.

حجت الاسلام مغیثی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: امروز وظیفه شرعی است تا همه کمک کنند و در راستای کم کردن مشکلات مردم تلاش کنند.

اسدآباد

حجت‌الاسلام سیدموسی حسینی‌مجد، امام جمعه اسدآباد در خطبه‌های نماز جمعه اسدآباد با تأکید بر رعایت تقوای الهی و دوری از گناهان به روایت از ائمه اطهار ع پرداخت و گفت: باید هر لحظه در مقابل خداوند با سجده شکر احساس کوچکی کرده و توبه کنیم تا رحمت او بر ما نازل شود.

وی باتسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق ع و بااشاره نحوه شهادت ایشان، تصریح کرد: ایشان مذهب تشییع را زنده کرد و جهاد علمی و عقیدتی را به سرانجام رساند. و امروز انقلاب ما ادامه مکتب تشییع است.

امام جمعه اسدآباد بااشاره به ویژگی های امام ششم شیعیان، گفت: لقب صادق را حضرت رسول اکرم (ص) برای امام ششم شیعیان گذاشت.

حجت‌الاسلام حسینی‌مجد با بیان اینکه امروز شیعیان دشمنان اسلام را به تب و تاب انداخته، گفت: امروز دشمن از جهاد و جهاگران و زیر بار ظلم نرفتن شیعیان که از مکتب تشییع نشأت گرفته، می‌ترسد.

وی کمک‌رسانی به فقرا را از خصوصیات بازر امام ششم شیعیان خواند و بر الگوگیری از ایشان در دستگیری از دیگران تأکید کرد.

امام جمعه اسدآباد باتبریک روز ولادت حضرت معصومه س و روز دختر، گفت: دختران ما باید از حجاب و عفاف، عبادت، اخلاق و دینداری حضرت معصومه (س) الگو بگیرند.

وی بااشاره به دیدار رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس، خاطرنشان کرد: امروز شعار استقلال و آزادی در مملکت ما عمق زیادی دارد و باید روی پای خود بایستیم و بمانیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌مجد با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص انقلابی ماندن، گفت: ایشان ساده زیستی، پایبندی به قانون اساسی، عدم دخالت در انتصابات را از ویژگی های انقلابی دانستند.

وی تأکید کرد: کار مجلس انقلابی نظارت است نه انتصاب، اگر نماینده ای به این فرمان رهبری عمل نکرد، ولایتمدار و انقلابی نیست.

امام جمعه اسدآباد عدالت محوری بدون تبعیض را در کار نمایندگان مجلس ضروری خواند.

وی حادثه متروپل آبادان را حادثه ای دلخراش خواند و افزود: مقصران این حادثه باید به صورت عبرت آمیزی مجازات شوند.

حجت‌الاسلام حسینی‌مجد از برگزار کنندگان یادواره های شهدا و مراسمات سالروز آزادسازی خرمشهر قدردانی کرد.

بهار

حجت الاسلام محمدعلی ارزنده اظهار کرد: از مسئولین، وزیر کشور و استاندارد و نماینده بهار و کبودرآهنگ درخواست داریم تاتلاش نمایند وضعیت دو حوزه بهار و کبودرآهنگ را تفکیک نمایند و هر کدام دارای یک نماینده اختصاصی باشد.

خطیب جمعه بهار با سفارش همگان به تقوای الهی در خطبه های نماز جمعه با تسلیت شهادت امام صادق علیه السلام به معرفت یافتن شیعیانان به حضرات معصومین تاکید کرد و گفت: ما هرگز آنگونه که در جایگاه و شان حضرات معصومین علیه الاسلام بوده معرفتی به حضرات نداشتیم، اما باید در این راستا تلاش خود را انجام دهیم و برای نزدیک شدن به حضرات باید تلاش کنیم تابا همسو شدن با دستورات و تبعیت از اوامر حضرات، نورانیت دل پیدا کنیم تا معارف بیشتری کسب کنیم و برای همراهی حضرات معصوم نزدیک و دور بودن و همزمانی با آنان دلالت بر معرفت داشتن نمیکند، بلکه بایدبه معنای حقیقی پیرو آنان باشیم و با معرفت نسبت به دین از حضرات معصومین در همه زوایای دین کسب معرفت کنیم و به آن عمل کنیم.

حجت الاسلام محمد علی ارزنده اظهار کرد: وقتی کسانی در کشورهای اسلامی ادعای مسلمانی میکنند اما اصلاً خبری از دین نیست و سنت ها ترک شده و بدعت ظاهر شده وبرخی به اسم اسلام اعمال غیر اسلامی میکنند و فقط ادعای مسلمانی میکنند، متاسفانه وضع حجاب مخصوصا در پایتخت اصلاً خوب نیست

وضعیت حجاب در نمایشگاه کتاب تهران خوب نبوده و واقعا درد آور است، باید ثبات قدم و ایمان راسخ داشته باشیم چرا که حوادثی که پیش می آید زاییده عملکرد خود مردم است.

حجت الاسلام ارزنده با اشاره به دیدار دیروز حضرت آقا با نمایندگان مجلس که مطالب قابل توجهی عنوان شد، گفت: مقام معظم رهبری با تاکید بر انقلابی بودن مجلس مشکل تراز انقلابی بودن را انقلابی ماندن فردی و جمعی مجلس عنوان کرد و ثبات قدم و انقلابی ماندن را تاکید کردند و شاخصه های انقلابی بودن را ساده زیستی، مردمی بودن، مسئولیت پذیری عنوان کرد و اینکه مردم نمایند ه خود را دربین خود ببینند، باید نماینده حواسش باشد که باید در حوزه انتخابیه بدنبال رفع مشکل مردم باشد و در بین مردم باشد.

خطیب جمعه شهرستان بهار نیز با اشاره به حوزه انتخابیه وسیع برخی نمایندگان گفت: از مسئولین، وزیر کشور و استاندارد و نماینده بهار و کبودرآهنگ درخواست داریم تاتلاش نمایند وضعیت دو حوزه بهار و کبودرآهنگ را تفکیک نمایند و هر کدام دارای یک نماینده اختصاصی باشد.

حجت الاسلام ارزنده افزود: حضرت آقا در توصیه ای دیگر به نمایندگان فرمودند “پرهیز از دخالت در انتصابات” و نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نمایند و فشار وارد نمایند؛ اگر نماینده ای در انتصابات دخالت نماید قطعا در رای آوریش در دوره بعد تاثیر خواهد داشت و نباید مهره چینی کند و متاسفانه در این دولت در شهرهای مختلف نمایندگان به عوامل دولت جهت انتصابات فشار می آورند که در استان ما نیز این مورد وجود دارد و هنوز بعضی از مسئولین استانی عوض نشده است که شنیده ها حکایت از دخالت و فشار نمایندگان دارد و هیچ وقت نماینده انقلابی نباید اینگونه رفتار کند و مردم انقلابی نیز این گونه عمل را نمی پذیرند و محکوم می کنند؛ بعضی از نمایندگان بگذارند استان یک نفس راحت بکشد، یکی از موارد میشود به آموزش و پرورش شهرستان بهار اشاره کرد که سال تحصیلی دارد تمام میشود و تکلیف آموزش و پرورش بهار باز مشخص نیست، تکلیف شهرستان بهار را مشخص کنید، چند ماه است اداره ای به این مهمی با سرپرست اداره می شود، متاسفانه در انتصابات خیلی سنگ اندازی وجود دارد.

وی در پایان با تبریک دهه ی کرامت گفت: از شهروندان عزیز بهاری جهت کمک به تکمیل و بازسازی صحن حضرت زینب(س) در کربلای معلی تقدیر و تشکر کرد که با کمک های خود ۳ تریلی و ۲ کامیون سیمان و کاسه سرویس بهداشتی در این هفته دوشنبه ۱۰صبح از مصلای بهار راهی کربلا میکنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=153642
  • دیدگاه‌ها برای مردمی سازی یارانه ها به نفع طبقه محروم جامعه است/لزوم توجه به ابعاد فرهنگی در کنار توجه به مسائل اقتصادی جامعه بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.