• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد

  • کد خبر : 23103
  • 04 مهر 1398 - 20:30
مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد

 استاد حوزه  گفت: مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی که است باید پاسخگوی عملکرد خود باشد چون خدا حسابرس است. باید پاسخگوی افراط و تفریط‌های تبلیغی باشد که چه بسا یک رویه غلط باعث انحراف عده‌ای از دین و انقلاب شود. به گزارش عصر همدان؛ انتظار از نهاد تبلیغ و دستگاه های  […]

 استاد حوزه  گفت: مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی که است باید پاسخگوی عملکرد خود باشد چون خدا حسابرس است. باید پاسخگوی افراط و تفریط‌های تبلیغی باشد که چه بسا یک رویه غلط باعث انحراف عده‌ای از دین و انقلاب شود.

به گزارش عصر همدان؛ انتظار از نهاد تبلیغ و دستگاه های  فرهنگی در شهرستانی همچون رزن که قدمتی اساسی و دیرین در مسائل فرهنگی دارد، در حداقل ترین شرایط خود حرکت به سمت احیای اصول مسلم عملیات فرهنگی دقیق در راه رسیدن به جامعه دینی و مومنانه است.

به منظور تعیین بایدها و نبایدهای این اقدامات با حجت الاسلام دکتر مجید گوهری از طلاب و اساتید رزنی مقیم قم،به گفتگو پرداخته ایم.

این استاد حوزه با بیان اینکه در جامعه ما کار فرهنگی و تبلیغی مختص به یک گروه یا شخص خاص نیست بلکه مبلغان، نهادها و سازمانها فرهنگی و تبلیغی نظیر تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ارشاد و فرهنگ اسلامی، حوزه علمیه و… در این کار دخیل هستند گفت: قصور و تقصیر هر یک از آنها باعث تضعیف فرهنگ و تبلیغ دین در آن جامعه می‌شود.

وی با اشاره لزوم تعیین بایدهای تبلیغی اظهار کرد: برای بایدهای تبلیغی به بایدهایی که در قرآن آمده بصورت اجمال اشاره کنیم باید بگوییم؛قرآن کریم در آیه ۳۹ سوره احزاب «الَذینَ یبَلِغُونَ رِسالاتِ اللهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ اَحَدًا إِلاَ اللهَ وَ کَفی‏ بِاللهِ حَسیبًا برای متولیان فرهنگ و تبلیغات اسلامی چهار وظیفه را بیان می‌کند.

گوهری با بیان اینکه وظیفه متولیان تبلیغ، رساندن پیام‌های الهی به مردم است که از طریق انبیاء و اولیاء و به ویژه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و جانشینانش آمده است. همچنین رساندن پیام انقلاب اسلامی که در راستای پیام الهی است از وظایف آنهاست.

وی رساندن پیام الهی را با حزب‌گرایی، سیاسی کاری، برکناری مدیران شایسته، فحش دادن به این مکتب و آن مکتب و… ناسازگار دانست و گفت: متولیان تبلیغ وظیفه دارند تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام و آرمان‌ها انقلاب اسلامی را بدون دخل و تصرف و بدون افراط و تفریط به مردم برسانند و در این راستا کار فرهنگی و تبلیغی را انجام دهند

این استاد حوزه ادامه داد: وظیفه دوم متولیان فرهنگ و تبلیغ دینی، خداترسی و اجرای عدالت است. وقتی که کار فرهنگی و تبلیغی برای خدا انجام شود، وقتی بودجه فرهنگی سلیقه‌ای خرج نشود و در راستای تعالی فرهنگ و تبلیغ اسلام باشد این می‌شود عدالت. «وَ یخْشَوْنَهُ» یعنی از خدا می ترسند؛ و ترس از خدا عدالت می‌آورد و در کار فرهنگی کم و زیاد نمی‌کند و به نفع خود یا دیگران به کار تبلیغی سمت و سو نمی‌دهد.

وی وظیفه سوم شهامت در اجرای حق و پیاده کردن فرهنگ اسلامی عنوان نمود و گفت: یعنی شهامت در بازگویی آسیبهای فرهنگی و روپوش نگذاشتن به مشکلات فرهنگ و تبلیغ. باید علل ضعف فرهنگی را شناخت و در راستای حل آن قدم برداشت. این باور نباشد که اگر این کلمه را بگویم یا این کار فرهنگی را بکنم نانم قطع می‌شود. اگر این کلمه را بگویم فلانی خوشش نمی‌آید. البته معنای «وَ لا یخْشَوْنَ اَحَداً إِلاَ اللَهَ» این نیست که بدون سنجش مکان و زمان بی‌گدار به آب بزنیم بلکه باید شرایط را در نظر گرفت. مثلا آمادگی مردم، آمادگی محیط و شرایط دیگری که بر منطقه و مکان فرهنگی و تبلیغی حاکم است، همه را باید مد نظر داشت.

گوهری وظیفه چهارم حسابرسی را بر شمرد و افزود:خداوند متعال می‌فرماید: «وَ کَفی‏ بِاللَهِ حَسیبا؛ کافی است که خدا حساب‌گر است.» کلمات و عملکردی که از یک مبلغ یا ارگان و سازمان تبلیغی و فرهنگی صادر می شود حسابگرش خداست؛ آیا این کلمه به نفع اسلام و انقلاب بوده است یا نه؟ آیا برای خوشحالی احزاب سیاسی و گروهها و افراد سیاسی بوده یا برای خدا؟

وی در پایان تاکید کرد: مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی که است باید پاسخگوی عملکرد خود باشد چون خدا حسابرس است. باید پاسخگوی افراط و تفریط‌های تبلیغی باشد که چه بسا یک رویه غلط باعث انحراف عده‌ای از دین و انقلاب شود.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=23103
  • دیدگاه‌ها برای مدیر فرهنگی و تبلیغی در هر مقام و پستی، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.