• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

محیط زیست همدان در برابر مطالبات مردم و رسانه ها تسلیم شد/لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر

  • کد خبر : 80690
  • 05 شهریور 1399 - 9:31
محیط زیست همدان در برابر مطالبات مردم و رسانه ها تسلیم شد/لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بالاخره پس از ۱۷ ماه پیگیری های مستمر رسانه ها از لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر خبر داد. به گزارش خبرنگار عصر همدان به نقل از رودآور ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در حاشیه افتتاح مرحله نخست ساختمان محیط […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بالاخره پس از ۱۷ ماه پیگیری های مستمر رسانه ها از لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر خبر داد.

به گزارش خبرنگار عصر همدان به نقل از رودآور ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در حاشیه افتتاح مرحله نخست ساختمان محیط بانی منطقه حفاظت شده خانگرمز سخنان قابل تأملی درخصوص طرح نقل و انتقال وحوش خانگرمز به نقاط دیگر گفت.

محسن جعفری نژاد در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر لغو شده است، عنوان کرد: به زودی پایش تصویری این منطقه هم اجرایی می شود.

این تصمیم به دنبال پیگیری های مستمر و بیش از یک ساله رودآور محقق شده است؛ کمی به عقب باز می گردیم به روزهای پایانی سال ۹۷ و شب عید ۹۸ که خبری در این سایت منتشر شد مبنی بر اینکه بیش از ۲۱ رأس از وحوش خانگرمز آن هم بدون اطلاع فرماندار وقت به منطقه لشگردر ملایر انتقال داده شده است.

نکات ابهام برانگیزی در این نقل و انتقالات بود که هیچ گاه عربی، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان همدان و صفی خانی معاون وی و عامل اصلی اجرای آن طرح حتی در برابر عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور پاسخگو نشدند!

اینکه چرا باید طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز در شب عید بدون اطلاع فرماندار وقت شهرستان رخ می داد نیز جای پاسخگویی دارد.

مسئله بعدی آن که هیچ گاه مشخص نشد چرا انتقال وحوش باید در فصل زاد و ولدشان باشد در حالی که به گفته کارشناسان محیط زیست این گونه جابجایی ها می تواند به گله وحوش شوک وارد کند.

نکته اساسی تر این که پس از افشاگری رودآور درخصوص این نقل و انتقالات رئیس اداره محیط زیست تویسرکان و مدیر کل وقت این سازمان در همدان به هیچ عنوان در مصاحبه های اولیه خود به اینکه در بین کل و بزهای انتقالی وحوش ماده هم بوده اشاره ای نکرده و حتی این مسئله را به شدت تکذیب کردند.

اما دیری نگذشت که با پیگیری مستمر یکی دو ماهه سایت خبری رودآور در سال ۹۸ و ارائه دلایل متقن و محکمه پسند مدیر کل وقت محیط زیست همدان معترف شد در بین وحوش انتقالی ماده هم بوده است آن هم با وجود آن که کارشناسان محیط زیست تأکید دارند که نباید در فصل زاد ولد جنس ماده وحوش جا به جا شود چرا که خطر مرگ آن ها را تهدید می کند.

امید است هیچ گاه دیگر جان وحوش منطقه خانگرمز این گونه به خطر نیافتد و مدیر کل جدید بر اقدامات زیر دستان خود از جمله مهدی صفی خانی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان نظارت بیشتری داشته باشد.

ناگفته نماند که هنوز علت تلف شدن نزدیک به ۴۰ درصد از وحوش خانگرمز در بازه زمانی سه تا چهار ماهه سال گذشته مشخص نشده است مسئله ای که حتی اعتراف معاون فنی محیط زیست همدان به کاهش جمعیت وحوش خانگرمز را به دنبال داشت.

صفی خانی در گفتگو با خبرنگار رودآور گرچه هیچ گاه به افشای تعداد کل و بزهای تلف شده دست نزد و آماری ارائه نداد، اما به کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز معترف شد و بهم ریختگی جمعیتی حیات وحش این منطقه را یک عامل ناشناخته دانست.

مسئولان این سازمان مدعی بودند که شکار غیرمجاز و بیماری ممکن است زمینه ساز کاهش جمعیت حیات وحش خانگرمز شده باشد، اما برخی معتقدند شوک زیست محیطی در انتقال وحوش ماده آن هم در فصل زاد و ولدشان از دیگر دلایل این رخداد بود.

به هر عنوان لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر خبر خوشی است، با این وجود پیگیری های رودآور برای مطالبات دیگر در زمینه حفاظت از منطقه خانگرمز تا رسیدن به نتیجه ادامه دارد.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=80690
  • دیدگاه‌ها برای محیط زیست همدان در برابر مطالبات مردم و رسانه ها تسلیم شد/لغو طرح جابجایی گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خانگرمز به نقاط دیگر بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.