• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

مجلس در راس امور است نه نماینده!

  • کد خبر : 178748
  • 06 اسفند 1401 - 9:08
مجلس در راس امور است نه نماینده!

این روزها در استان همدان شاهد یک رویه اشتباه و خطرناک در دخالت در امور اجرایی و انتصابات هستیم. شاید خطای بزرگ از زمانی آغاز شد که در انتخاب استاندارد ان لیست پیشنهادی از نمایندگان استان‌ها توسط وزارت کشور اخذ گردید و در رایزنی و تعامل (تامین نظر ایشان) برخی از استاندارد ان انتخاب و […]

این روزها در استان همدان شاهد یک رویه اشتباه و خطرناک در دخالت در امور اجرایی و انتصابات هستیم. شاید خطای بزرگ از زمانی آغاز شد که در انتخاب استاندارد ان لیست پیشنهادی از نمایندگان استان‌ها توسط وزارت کشور اخذ گردید و در رایزنی و تعامل (تامین نظر ایشان) برخی از استاندارد ان انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش عصرهمدان؛ طبق قانون اساسی وظیفه نمایندگان مجلس در دو بخش تنظیم شده است. وضع قانون و اصلاح قوانین قدیمی در وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون در وظیفه نظارتی.

این روزها در استان همدان شاهد یک رویه اشتباه و خطرناک در دخالت در امور اجرایی و انتصابات هستیم. شاید خطای بزرگ از زمانی آغاز شد که در انتخاب استاندارد ان لیست پیشنهادی از نمایندگان استان‌ها توسط وزارت کشور اخذ گردید و در رایزنی و تعامل (تامین نظر ایشان) برخی از استاندارد ان انتخاب و معرفی شدند.

توقع از همین نقطه شروع شد که انتخاب فرماندار هم باید با نظر نماینده باشد. رویه‌ای اشتباه که تمام شئون اجرایی و استقلال قوا را مخدوش می کند.

چهارشنبه گذشته در شهرستان بهار، تجمع ریش‌سفیدان و معتمدین شهرستان در مقابل دفتر نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این تجمع بنا به اظهار نظر شرکت کنندگان، در اعتراض به رویه و فشارهای نماینده به وزارت کشور و استاندارد ی برای تغییر فرماندار این شهرستان شکل گرفت.

ورود مردم مومن و انقلابی به صحنه از ابتدای انقلاب برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی مرسوم و متداول بوده و در این مورد نیز کاملاًًً منطبق با منویات رهبر معظم انقلاب بوده است.

اصلاح رویه غلط و خطرناک دخالت در شئون اجرایی و انتصابات خواسته بر حق مردم است. بدون تردید، روال شدن دخالت نمایندگان در امور اجرایی می تواند باعث سلب اعتماد و ناامیدی مردم، سیاست‌زدگی در انتصابات و خروج از نظام شایسته سالاری شود.

نگاهی کوتاه به منویات امام خامنه ای در دیدار تصویری در خرداد ۱۴۰۰ با نمایندگان حجت را بر مدیران ارشد استان و وزارت کشور تمام خواهد کرد. البته در موارد مشابه در استان‌های دیگر مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات موضع گیری قاطع داشته اند.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال گذشته ۱۴۰۰ به نمایندگان مجلس گفتند که «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندارد ، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

مقام معظم رهبری در دیدار چهارم خرداد امسال با نمایندگان مجلس نیز با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند.

در پایان یک توصیه برادرانه به استاندارد دولت سیزدهم در همدان: از مدیران جهادی و انقلابی و علی الخصوص جوان در استان حمایت کنید. تسلیم فشارها برای جابجایی نشوید. از ظرفیت‌های هیئت‌های نظارت بر انتخابات استفاده کنید و بدون اغماض افراد متخلف از قانون و منویات رهبر انقلاب در این زمینه را به مردم معرفی کنید.

مطمئن باشید که مردم از این اقدام شما حمایت می‌کنند و اگر خدای ناکرده به خواسته های غیرقانونی تن دهید ، قطعا در برابر خداوند و مردم مسئول بوده و باید پاسخگو باشید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=178748
  • دیدگاه‌ها برای مجلس در راس امور است نه نماینده! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.