• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

مبارزه با فساد  دورنی محور سند تحول قضایی است/ تغییر و ترویج مجازات جایگزین حبس

  • کد خبر : 72186
  • 03 تیر 1399 - 12:58
مبارزه با فساد  دورنی محور سند تحول قضایی است/ تغییر و ترویج مجازات جایگزین حبس

محمدرضا عتدالتخواه با بیان اینکه مبارزه با فساد  دورنی و تکریم ارباب رجوع یکی از محورهای سند تحول قضایی است، گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی از مفاسد در دستگاه قضایی استان نبوده است. به گزارش عصر همدان؛ رئیس‌کل دادگستری استان همدان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد […]

محمدرضا عتدالتخواه با بیان اینکه مبارزه با فساد  دورنی و تکریم ارباب رجوع یکی از محورهای سند تحول قضایی است، گفت: خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی از مفاسد در دستگاه قضایی استان نبوده است.

به گزارش عصر همدان؛ رئیس‌کل دادگستری استان همدان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد پرونده های ثبت شده طی سه ماه اول امسال که ۶۵ هزار فقره بوده است، گفت: پرونده‌های ورودی درسال گذشته ۳۰۷ هزار فقره بود که در مقایسه با سال ۹۷ افزایش داشته است.

عتدالتخواه با بیان اینکه در سال قبل به ۳۱۴ هزار فقره پرونده رسیدگی شده است، افزود: باید به سمتی پیش رویم که رسیدگی به پرونده ها بیش از ۱۰۰ درصد باشد.

وی با تاکید براینکه عملکرد مجموعه دادگستری در استان مثبت بوده است، خاطر نشان کرد: تعداد ۱۰۹ هزار پرونده در سال  ۹۷ به شورای حل اختلاف استان وارد شد که در سال ۹۸ به ۱۱۳ هزار فقره رسید و از این تعداد نیز ۱۱۰ هزار فقره مختومه شده است.

دادگاه‌های حقوقی از ۱۰ شعبه به ۱۴ شعبه افزایش یافته است

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با اشاره به مزین شدن همه ساختمان‌های دادگستری به نام شهدا، گفت: مکان شورای حل اختلاف استان به ساختمان شهید همدانی منتقل شده و دادگاه‌های حقوقی نیز از ۱۰ شعبه به ۱۴ شعبه افزایش یافته و به ساختمان سردار شهید قاسم سلیمانی منتقل شده است.

عتدالتخواه با بیان اینکه تجدیدنظر از ۱۱ شعبه به ۱۷ شعبه افزایش یافته است، تصریح کرد: هرچقدر شعب رسیدگی افزایش داشته باشد رضایتمندی ارباب رجوع بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ماه گذشته بیش از ۹۰ نفر جابه‌جایی در همکاران قضایی با موافقت رئیس قوه قضائیه صادر شده است، افزود: در استان نیز ۶ دادستان و هفت رئیس دادگستری تغییر داشتند و روسای دادگستری در محل خدمت خود سکونت دارند.

مجازات برای جرائم سبک از مجازات حبس‌محور به جایگزین حبس بدل شده است

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با تاکید براینکه تغییراتی در رویکرد مجازات در استان داشته ایم، خاطرنشان کرد: مجازات برای جرائم سبک از مجازات حبس‌محور به جایگزین حبس بدل شده است.

عتدالتخواه با بیان اینکه استان همدان بالاترین رقم زندانیان غرب کشور را دارد، ادامه داد: این رویکرد غلط است و قضات آموزش لازم را برای تغییر این رویکرد و ترویج مجازات جایگزین حبس کسب کردند.

وی به تصویب قانون جایگزین حبس در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان همدان با این موضوع بیگانه بود و با توجه به اینکه هر زندانی، ماهانه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه بر بیت‌المال تحمیل می‌کند باید تحولی در صنایع انسانی باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با تاکید براینکه اگر فردی زندانی شود در حالی که قاضی می‌توانست مانع زندانی شدن او شود خلاف قسم‌نامه خود عمل کرده است، اظهار کرد: یک قاضی در سه ماه ابتدای امسال ۳۹۱ فقره پرونده رسیدگی کرده که ۶۳ پرونده با شرایط لازم مجازات جایگزین حبس اند.

تشکیل ستاد تالیف قلوب در استان همدان در راستای مصالحه در جرائم غیرعمد

عدالتخواه با بیان اینکه طرح ستاد تالیف قلوب در استان همدان اجرا شد، تصریح کرد: این ستاد در راستای مصالحه در جرائم غیرعمد تشکیل شده و دارای دو کمیته مصلحین و معتذرین به عنوان ابتکار استان همدان فعالیت می کند.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان عنوان کرد: در ستاد مصلحین سعی بر این است که مساجد و هیئت‌های مذهبی بر حل دعوی تاکید داشته باشند و در کمیته معتذرین فرد مجرم با عذرخواهی از شاکی از وی طلب عفو می کند.

عدالتخواه ادامه داد: ۵۴۱ نفر از زندانیان استان در ۱۰ ماه گذشته عفو شدند و این تعداد طی ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ نفر بوده است.

تکریم ارباب رجوع یکی از محورهای سند تحول قضایی است

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد درونی بسیار مهم است، افزود: در امر مبارزه با فساد شتاب داشتیم و خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی از مفاسد در دستگاه قضایی استان نبوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه مبارزه با فساد  دورنی و تکریم ارباب رجوع یکی از محورهای سند تحول قضایی است، اظهار کرد: مردم می توانند هر مفسده ای حتی در حدی که فقط شنیده شود و نبینند را به شماره تماس ۱۵۸۰ اطلاع دهند.

وی با اشاره به نظر آیت‌الله رئیسی مبنی براینکه گفتند اگر قاضی نداشته باشیم و کار مردم معطل باشد بهتر از آن است که پرونده توسط قاضی فاسد پیگیری شود، خاطرنشان کرد: تخلفات کوچکی طی ۱۰ ماه گذشته در دستگاه قضا رخ داده اما مورد انفصال از خدمت نداشتیم.

وی در پایان گفت: مردم برای انجام امور مشاوره‌ای می توانند از سامانه ۱۲۹خدمات دریافت کنند.

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=72186
  • دیدگاه‌ها برای مبارزه با فساد  دورنی محور سند تحول قضایی است/ تغییر و ترویج مجازات جایگزین حبس بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.