• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

لزوم پیگیری بازگرداندن نام و هویت مصادره شده سیدجمال از افغانستانی به ایرانی

  • کد خبر : 179677
  • 21 اسفند 1401 - 10:03
لزوم پیگیری بازگرداندن نام و هویت مصادره شده سیدجمال از افغانستانی به ایرانی

روز ۱۸ اسفند ماه که از سال‌ها قبل با عنوان «سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده، مسئولان اسدآباد هر ساله همایش نکوداشت مختصری را برگزار می‌کنند که این رویداد امسال نیز با دعوت و سخنرانی وزیر میراث فرهنگی انجام شد. به گزارش عصرهمدان؛ روز ۱۸ اسفند ماه که از […]

روز ۱۸ اسفند ماه که از سال‌ها قبل با عنوان «سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده، مسئولان اسدآباد هر ساله همایش نکوداشت مختصری را برگزار می‌کنند که این رویداد امسال نیز با دعوت و سخنرانی وزیر میراث فرهنگی انجام شد.

به گزارش عصرهمدان؛ روز ۱۸ اسفند ماه که از سال‌ها قبل با عنوان «سالروز بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده، مسئولان اسدآباد هر ساله همایش نکوداشت مختصری را برگزار می‌کنند که این رویداد امسال نیز با دعوت و سخنرانی وزیر میراث فرهنگی انجام شد.

و اما در شرایطی که همه مدارک دال بر ایرانی بودن سیدجمال وجود دارد، نام «سیدجمال» در سال ۱۳۹۳ با عنوان « افغانستانی» در یونسکو به ثبت رسیده! که با راه‌اندازی بنیاد سیدجمال و ایجاد دفتری در یادمان سیدجمال‌ و تعیین اعضای هیأت امنای آن، انتظار می‌رود هرچه سریعتر این بنیاد به دنبال برگرداندن هویت ایرانی بودن سیدجمال و نام مصادر شده آن از سوی افغانستانی‌ها باشد.

در پاسخ به مطالباتی که مردم در حوزه بنیاد سیدجمال دارند، این نکته حائز اهمیت ایت که در زمان تصویب اساسنامه بنیاد در سال ۱۳۸۸ هنوز دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی تأسیس نشده بود و تصویب این بنیاد هم زیر مجموعه دانشگاه بوعلی سینا انجام می‌شده اما حال که راه اندازی بنیاد در سال ۱۴۰۱ انجام و دانشگاه سیدجمال هم وجود دارد، پس قاعدتا” می‌بایست نام دانشگاه و رئیس آن هم به عنوان عضو هیأت امنای بنیاد علمی و فرهنگی به ثبت می‌رسید.

اگرچه علی‌رغم اینکه سیدجمال به عنوان روزنامه‌نگار و قلم به دست بوده، متأسفانه نه روزنامه‌نگار و یا قلم به دستانی و نه اساتید تاریخ و دانش یاری هم در بین اعضای بنیاد دیده نشده است!

انتظار می‌رفت و می‌رود که این موضوع هم پاسخ داده شود، هرچند به نظر می‌رسد با انتخاب برخی افراد در این بنیاد به عنوان عضو هیأت امنا و با وجودی که این بنیاد عنوانش علمی و فرهنگی است، اما لازم است مسئولان در موضوع انتخاب هیات امنا با شفاف‌سازی در جهت تنویر افکار عمومی برآیند.

و اما چند مطلب را پیرو بزرگداشت سیدجمال متذکر می‌شویم:

تفکر سیدجمال ایجاد وحدت بود اما با برگزاری دو مراسم در یک روز با موضوع سیدجمال گویی این اتفاق نیفتاده است! چرا که کمترین پوشش رسانه ای رخ داد.

می‌طلبید که هر ارگان و اداره و نهاد و دانشگاه و مرکز فرهنگی و علمی یک روز را مراسم می‌گرفت تا بیشتر از این به لحاظ پوشش رسانه ای نام و یاد و تفکر او برده می‌شد کمااینکه یک سال وقت برای برگزاری همایش‌ها هست و هر روز را می‌توان روز سیدجمال کرد که متأسفانه مسئولان این شهر تنها به روز بزرگداشت سیدجمال اکتفا می‌کنند، اینگونه کمترین پوشش رسانه‌ای هم رخ می‌دهد.

حال انتظار می‌رود برای سال آینده از ابتدای سال تا روز بزرگداشت سیدجمال برنامه‌ها و اقدامات در خور و شأن این شخصیت جهانی انجام شود و تنها به یک روز اکتفا نشود.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=179677
  • دیدگاه‌ها برای لزوم پیگیری بازگرداندن نام و هویت مصادره شده سیدجمال از افغانستانی به ایرانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.