• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

لزوم تبیین فلسفه عفاف برای نسل جدید

  • کد خبر : 212841
  • 20 اسفند 1402 - 6:55
لزوم تبیین فلسفه عفاف برای نسل جدید
تبیین مسئله حجاب و عفاف از سنین پایین‌تر در مدارس لازم است و اگر معلمان بتوانند با ارتباط دوستانه این موضوعات را برای دختران سرزمینمان توضیح دهند، همان دختران در سنین بالاتر به دنبال عقاید شعارگونه‌ای که فقط در راستای منافع عده‌ای خاص است نمی‌روند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» تغییر ذائقه مردم کشورمان خصوصا نسل جدید یکی از اهداف همیشگی دشمنان جمهوری اسلامی ایران بوده که با هدف از بین بردن و تضعیف فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

این تغییر ذائقه در برهه‌ای از زمان با افزایش تبلیغات استفاده از لوازم آرایشی و لباس‌های خاص در سطح بازار و در ماهواره‌ها بود اما امروز این تغییر ذائقه در سطح فضای مجازی همچون اینستاگرام مشاهده می‌شود.

فعالیت نسل جدید در فضای مجازی خصوصا دختران موجب شد تا دشمنان، بهترین بستر برای تغییر ذائقه دختران و بانوان را پیام‌رسان‌های خارجی بدانند و در آن علاوه بر تولید محتوا در حوزه مد و لباس، اقدام به فروش بسیاری از اقلام آرایشی و لباس‌های خاص کنند.

این روند تا جایی پیش رفته که اگر نگاهی به فضای مجازی داشته باشیم شاهد آن هستیم که محتواهایی در حوزه مد و لباس با تیتر « نوروز امسال چی بپوشیم؟، کدام لباس‌ها از مد افتاده؟، امسال چه نوع آرایشی مد شده؟» و اینچنین محتواها به چشم می‌خورند که تاثیر بسیار مخربی در نوع بینش دختران و بانوان به موضوع حجاب و عفاف می‌گذارد.

با وجود تبلیغات زیادی که علیه حجاب و عفاف در جامعه می‌شود اما تبیین نسل جوان و آگاه‌سازی آن‌ها بهترین راه برای جلوگیری از نفوذ دشمن به افکار و عقاید آن‌ها است.

داشتن حجاب نیاز به علاقه قلبی دارد

سهیلا دختری ۱۴ ساله است که در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه علت عقلانی حجاب را نمی‌داند، گفت: از وقتی به سن تکلیف رسیدیم دائم به ما گفتند چادر بپوشید و حجاب داشته باشید اما هیچوقت کسی دلایل منطقی و عقلانی نیاورد که چرا باید حجاب داشته باشیم.

همکلاسی سهیلا نیز سخنان او را تأیید کرد و افزود: حجاب داشتن موضوعی نیست که با حرف دیگران بتوان آن را رعایت کرد، بلکه باید هرکس با علاقه خودش به این موضوع اعتقاد پیدا کند که باید حجاب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انقدر که در فضای مجازی تبلیغات داشتن ظاهر براساس مد روز را می‌بینیم اما تبلیغاتی درباره علت داشتن حجاب نمی‌بینیم در نتیجه من و دوستانم به دنبال داشتن حجاب کامل نرفتیم.

در مدارس موضوع حجاب تبیین نمی‌شود

ستایش ۱۸ ساله نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» عنوان کرد: من در سنین کمتر ذهنیت خوبی به حجاب نداشتن که فکر میکنم بخاطر تبلیغات منفی رسانه‌ها بود اما حالا که برگزار شدم و اطلاعات بیشتری در این حوزه دارم حجاب را می‌شناسم و علت آن را می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه دختران نیاز دارند تا فردی به زبان خودشان فلسفه عفاف و حجاب را توضیح دهد، گفت: متأسفانه در مدارس به این موضوعات اهمیت داده نمی‌شود در حالی که به نظر من وظیفه اصلی معلمان پرورشی تبیین موضوعات فرهنگی و مذهبی همچون حجاب است.

 

خواندن قرآن، بهترین راه برای تبیین موضوع عفاف و حجاب

مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به اینکه پوشش عفیفانه در فرهنگ‌های مختلف و ادیان مختلف مورد بحث است، گفت: در قرآن کریم و روایات اسلامی نیز به موضوع حجاب و عفاف تأکید زیادی شده است.

آیت‌الله سید محمد حسین دعائی با بیان اینکه پوشش عفیفانه به صورت تدریجی در اسلام و از سال پنجم هجری آغاز شده است، افزود: به شکل صریح در آیه ۵۹ سوره احزاب، خداوند به پیامبر اسلام فرمود: به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسری‌های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است».

وی ادامه داد: این آیه بیانگر آن است که در آن زمان زنان حجاب داشتند اما حجابشان کامل نبوده و به همین دلیل خداوند دستور می‌دهد که از حجابشان محافظت کنند.

مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه خداوند در آخرین آیه سوره مبارکه نور، به صورت تفصیلی حجاب و عفاف را مورد بررسی قرار داده است، تصریح کرد: اولین تذکر خداوند به زن‌های مؤمن آن است که چشمان خود را از حرام ببندند، خود را از نظر جنسی حفظ کنند و زینت‌های خود را آشکار نکنند.

دعائی خاطرنشان کرد: سرمایه وجودی زن باید برای خود او محفوظ بماند و فقط در نهاد مقدس خانواده و برای شوهر است که می‌تواند دیده شود.
وی با تأکید بر اینکه قرآن به زیبایی محارم را دسته بندی کرده است، گفت: خداوند با دقت و ظرافت خاصی حجاب را بیان کرده و هیچ بیان از بیان خداوند در قرآن کریم قانع‌ کننده‌تر نیست‌.

مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه اگر کسی قصد دارد نسبت به موضوع حجاب و عفاف آگاه شود، حتما قرآن را بخواند، افزود: در قرآن آیات سه گانه حجاب کاملا صریح و جامع حدود حجاب زن مسلمان را بیان کرده است.

دعائی با اشاره به اینکه در روایت نیز صریحا حدود حجاب بیان شده است، تصریح کرد: فلسفه حجاب در قرآن و روایات ذکر شده است و اگر انسان در معرض چشم و دست آلوده قرار گیرد، نفس اماره ممکن است او را دچار لغزش به سوی دیگر گناهان کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع حجاب امنیت می‌آورد و امنیت، وقار را به رخ می کشاند که نشان از شخصیت فرد دارد.

لزوم تبیین فلسفه عفاف برای نسل جدید

وقتی با دختران و بانوان سخن می‌گوییم نداشتن آگاهی در خصوص زیست عفیفانه و داشتن حجاب به خوبی در سخنانشان احساس می‌شود؛ هرچند در دنیای امروزی که مطالب در خصوص همه مسائل در اینترنت به راحتی یافت می‌شود وجود دارد و نیاز به جستجویی ساده دارد اما در بین همین جستجوها ممکن است اطلاعات اشتباهی به فرد ارائه شود که او را گمراه سازد در نتیجه ارتباط چهره به چهره و تبیین کلامی بسیار اثرگذارتر خواهد بود.

بدون شک دختران و زنان با دانستن فلسفه عفاف و حجاب، برای رعایت آن تلاش خواهند کرد و اگر پشت پرده تبلیغات مجازی را بدانند هرگز در دام دشمنان نخواهند افتاد.

تبیین این مسائل از سنین پایین‌تر در مدارس لازم است و اگر معلمان بتوانند با ارتباط دوستانه این موضوعات را برای دختران سرزمینمان توضیح دهند، همان دختران در سنین بالاتر به دنبال عقاید شعارگونه‌ای که فقط در راستای منافع عده‌ای خاص است نمی‌روند.

انتهای خبر/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212841
  • دیدگاه‌ها برای لزوم تبیین فلسفه عفاف برای نسل جدید بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.