• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

فعالیت مجدد معلمان بازنشسته، آری یا خیر؟

  • کد خبر : 155810
  • 28 خرداد 1401 - 10:03
فعالیت مجدد معلمان بازنشسته، آری یا خیر؟

نظرات متفاوتی درباره عدم یا بکارگیری افراد بازنشسته به صورت قرار دادی در دستگاه های دولتی مطرح می شود و هر کس از دیدگاه خود این مسئله را مورد تحلیل قرار می دهد. در وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از یک […]

نظرات متفاوتی درباره عدم یا بکارگیری افراد بازنشسته به صورت قرار دادی در دستگاه های دولتی مطرح می شود و هر کس از دیدگاه خود این مسئله را مورد تحلیل قرار می دهد.
در وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی این حساسیت بیشتر به چشم می خورد زیرا با تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور در ارتباط است.

به گزارش عصرهمدان؛ نظرات متفاوتی درباره عدم یا بکارگیری افراد بازنشسته به صورت قراردادی در دستگاه های دولتی مطرح می شود و هر کس از دیدگاه خود با استناد به برخی مواد قانونی و از جمله فرمایشات مقام معظم رهبری این مسئله را مورد تحلیل قرار می دهد.

در وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با حدود ۱۳ میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی این حساسیت بیشتر به چشم می خورد زیرا با تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور در ارتباط است.

از یک سو برخی کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که استفاده از بازنشستگان از آنجا که کار تعلیم و تربیت ظرافت و توانایی ویژه معلمان را می طلبد، به این عرصه آسیب جدی وارد می سازد.

این دسته از کارشناسان بر این باورند که معلم پس از سال ها تدریس دیگر توانایی لازم برای اداره کلاس و دست و پنجه نرم کردن با دانش آموزان را ندارد و به طور طبیعی این امر موجب افت تحصیلی خواهد شد.

اما در آن سوی قضیه کارشناسانی هم هستند که اعتقاد دارند از آنجا که نیروهای بازنشسته با چندین سال سابقه کار و تدریس و آشنایی با جزییات و نحوه آموزش، منبع عظیمی از آموخته ها هستند می توانند در فرآیند تعلیم و تربیت راهگشا باشند.

بحران کمبود معلم در کشور به صدا در‌آمده و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد بازنشسته‌ها در آموزش و پرورش در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اوج خود خواهد رسید.

بر اساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۶، ۴۶هزارو۲۷۲ نفر خواهد بود که حدود ۷۱درصد از این تعداد قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته خواهند شد!

عده زیادی از معلمان بازنشستگی خود را به علت اجرای رتبه‌بندی به تعویق انداخته‌اند تا از مزایا و افزایش حقوق این لایحه بهره‌مند شوند.

معلمی از مشاغل سخت است؛ بنابراین اگر مدت ارائه خدمات معلمان را افزایش دهیم، بازدهی کار آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

زمزمه هایی نیز مبنی بر مشکل‌دارترین سال تحصیلی بدون معلم همدان در راه است به گوش می رسد.

محمود نقوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در مصاحبه ای، مشکل‌دارترین سال تحصیلی را از لحاظ نیروی انسانی در آموزش و پرورش سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ ۱۴۰۱ دانست.

وی افزود: بیشترین آمار دانش‌آموزی در سال تحصیلی آینده است و کلاس درس بالای ۳۷ نفر داریم که حتی کلاس‌های ۴۷ نفره هم هستند.

نقوی با بیان اینکه مدرسه‌ای ۵۰۰ نفره یک مدیر و معاون دارد که معاون، مدرسه را هم اداره می‌کند گفت: سال گذشته آبان ماه ۴۰۰ کلاس خالی و بدون معلم بود.

وی افزود: در این شرایط از بازنشستگان تقاضا می‌کنیم بازنشست نشوند و افرادی هم که بازنشست شدند دوباره به بدنه آموزش برگردند.

حال در خصوص دعوت از بازنشستگان به جهت تدریس و کمک به آموزش و پرورش مسئولین ذیربط باید بدانند در سالتحصیلی جاری که بازنشستگان به کمک آموزش و پرورش آمدند چگونه با این قشر برخورد شد؟

حق التدریس در آخر اسفند پرداخت شد و هنوز حقوق بهمن و اسفند و اردیبهشت و خرداد پرداخت نشده است.

تعطیلات از ساعات تدریس خارج می شود؛ درحالی که دبیر موظف است کل کتاب را به نحو احسن تمام کند و نمی‌توان درس روز تعطیلی را حذف کرد و تدریس نکرد.

هیچ جلسه جهت تکریم از معلمانی که با بیشترین مشکلات دوباره پای کار آمدند تشکیل نشد.

ترابی یکی از معلمین فعال در شهر همدان به خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: به کار گیری مجدد بازنشستگان معایب و مزایای خود را دارد؛ هر چند در کادر آموزشی یک اداره کل ما به کارگیری نیروهایی را می بینیم که چند سال است بازنشسته شده اند و مجددا به عنوان معاونت یک قسمت به کارگیری شده اند، که در نهایت معترضان زیاد و با مشکلات زیادی روبرو می شویم، چرا که فرد توانایی و انگیزه اداره قسمت را ندارد.

وی افزود: از طرفی معلمینی که مجددا مشغول به فعالیت شده اند هنوز حقوق و مزایای خود را به طور کامل دریافت نکرده اند! باید بدانیم معلمی که به کارگیری شده بدون شک مشکل معیشتی دارد و پرداخت حقوق سر هر ماه یکی از دغدغه های اوست.

با گزارشی از اداره کل آموزش و پرورش ناحیه یک و دو همدان می توان دریافت که به کارگیری معلمین بازنشسته ای که توانی برای تدریس و مدیریت ندارند، ساختار را به مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

به عنوان مثال به کارگیری فردی را داریم که چند سال پیش بازنشسته شده و بعد از چند سال به عنوان معاون ابتدایی به کار گیری شده، نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه توان نیروها را گرفته است.

مسئولین مربوطه باید بدانند آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وازرتخانه که افرادی زیادی را تحت پوشش دارد نیاز به همت و حساسیت بیشتری از سمت مسئولان می است.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=155810
  • دیدگاه‌ها برای فعالیت مجدد معلمان بازنشسته، آری یا خیر؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.