• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

عزاداری محرم امسال، خاطره ای زیبا در ذهن مردم/فقه محرم بصورت رساله ای مرجع و محکم نگاشته شود

  • کد خبر : 82617
  • 16 شهریور 1399 - 9:25
عزاداری محرم امسال، خاطره ای زیبا در ذهن مردم/فقه محرم بصورت رساله ای مرجع و محکم نگاشته شود

حجت الاسلام و المسلمین رسولی گفت: علمای ما بسیار به نگاه فقهی مردم اهمیت می دادند و تاکید داشتند مردم را فقه گرا بار آورید و گوشه گوشه زندگی آنها را از فقه پر کنید. متاسفانه در زمینه تبیین ساختار عزاداری اهل بیت به صورت فقهی بسیار کوتاهی شده است مسئله جهاد و اعتکاف و […]

حجت الاسلام و المسلمین رسولی گفت: علمای ما بسیار به نگاه فقهی مردم اهمیت می دادند و تاکید داشتند مردم را فقه گرا بار آورید و گوشه گوشه زندگی آنها را از فقه پر کنید. متاسفانه در زمینه تبیین ساختار عزاداری اهل بیت به صورت فقهی بسیار کوتاهی شده است مسئله جهاد و اعتکاف و حج و امثالهم نوشته شده است اگر فقه محرم به صورت رساله ای و محکم نوشته شود، این شیطنت های رسانه ای شبکه های معاند به جایی نخواهد رسید.

به گزارش عصر همدان، رعایت پروتکل هایی که توسط ستاد ملی کرونا تنظیم شده باعث شد مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال در بهترین شرایط برگزار شود و علاوه بر تعظیم شعائر سنتی یک نوع تعظیم شعائر نوین و عامه پسند به وجود آمد که خاطره زیبایی در ذهن مردم خواهد بود. برگزاری این مراسمات معنوی می تواند حتی مانع شیوع بیش تر این ویروس باشد زیرا بخش زیادی از مشکلات جامعه در زمینه کرونا منشا روحی و روانی دارند. منزوی شدن و درخانه ماندن مردم خونگرمی مثل ملت ایرن باعث ایجاد مشکلات در جامعه می شود.

با پایان مراسم عزاداری دهه اول محرم و وجود برخی شبهات در مورد بایدها و نبایدهای برگزاری این مراسم خبرنگار عصر همدان در گفتگویی با حجت الاسلام علی رسولی استاد حوزه و دانشگاه به تبیین نقاط ضعف و قوت عزاداری ها در شرایط کرونا، شبهات مطرح شده در فضای مجازی و همچنین راه های مقابله با آنها پرداخت.

عصر همدان: در شرایط درگیری با بیماری کرونا و طرح فاصله گزاری اجتماعی بعضی افراد برگزاری مراسم دهه محرم را ناشی از اصرار زیاد و باعث شیوع بیشتر ویروس می دانند و از ضروری نبودن این اتفاق در شرایط لغو مراسم حج می گویند پاسخ شما به این شبهه چیست؟

رسولی: تصمیم گیری در این مورد به عهده ی دولتی است که انتخاب مردم همین کشور است همچنین ستاد ملی کرونا از متخصصان زبده و مختلفی از همه اقشار تشکیل شده اند که دانش این کار را دارند و قابل اعتماد هستند. موضوع شیوع ویروس کرونا بیش از آن که مربوط به عزا داری سید الشهدا(ع) باشد به قانون گریزی برخی افراد بر می گردد که در این ایام اقدام به سفر های تفریحی می کنند. گفتنی است شرایط هر کشوری متناسب با محدودیت های مخصوص آن محل تعیین می شود به گفته پزشکان حتی نسخه های دارویی برای کشورهای مختلف متفاوت است پس هیچ کشوری را نمی توان با دیگری مقایسه کرد. در ثانی چطور عربستان می تواند ملاک عملی برای ما باشد درحالی که بیش از ۶ هزار نفر در کشوری که دم از اهمیت جان انسان ها می زند در دم کشته شدند.

عصر همدان: از دیگر شبهات مطرح شده این است که نفس عزا داری و این گونه تعظیم شعائر به چه میزان مهم است؟ آیا تحت هر شرایطی باید مصر به انجام عزا داری بود؟

رسولی: به اعتقاد من با رعایت پروتکل هایی که توسط ستاد ملی کرونا تنظیم شده مراسم عزاداری در بهترین شرایط برگزار شد و علاوه بر تعظیم شعائر سنتی یک نوع تعظیم شعائر نوین و عامه پسند به وجود آمد که خاطره زیبایی در ذهن مردم خواهد بود از اقامه بدون خطر مراسم دهه محرم در شرایط کرونایی. این مسئله در مقایسه با سایر گروه هایی که در سطح جامعه رعایت موازین بهداشتی را نمی کنند بسیار قابل توجه و مباهات است. از نظر من برگزاری این مراسمات معنوی می تواند حتی مانع شیوع بیش تر این ویروس باشد زیرا بخش زیادی از مشکلات جامعه در زمینه کرونا منشا روحی و روانی دارند. منزوی شدن و درخانه ماندن مردم خونگرمی مثل ملت ایران که با اهل بیتشان و هم میهنانشان در ارتباط هستند برگزاری این اجتماعات قانون مند نیاز روحی ملت ایران است و واضح است که سلامت روح هم به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد و اگر این را فقط به مذهب ربط دهیم قطعا ظلم کرده ایم. به شخصه بازگشت نشاط در جامعه را می بینم و گمان می کنم آنهایی که با معنویات دینی و رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه زندگی کردند سالم تر از افرادی هستند که از معنویات دورند.

عصر همدان: متاسفانه جریان شیعه اینگلیسی با تبلیغات زیاد عزاداری ها را افراطی و نامتعارف نشان می دهد و شوربختانه برخی به هیئات پاک ایران هم همین سوء ظن را پیدا کرده اند به نظر شما ضعف در کجاست؟

رسولی: به اعتقاد من قبل از پیش آمد چنین مسائلی ما باید خود تحلیلی از عمل کردمان داشته باشیم عزاداری سید الشهدا(ع) نقاط قوت زیادی دارد که به گفته امام خمینی(ره) این نقاط قوت برکت خود اهل بیت است اما ضعف هایی هم هست که باید به قوت تبدیل شود. علمای ما بسیار به نگاه فقهی مردم اهمیت می دادند و تاکید داشتند مردم را فقه گرا بار آورید و گوشه گوشه زندگی آنها را از فقه پر کنید. متاسفانه در زمینه تبیین ساختار عزاداری اهل بیت به صورت فقهی بسیار کوتاهی شده است مسئله جهاد و اعتکاف و حج و امثالهم نوشته شده است اگر فقه محرم به صورت رساله ای و محکم نوشته شود، این شیطنت های رسانه ای شبکه های معاند به جایی نخواهد رسید.

عصر همدان: چه راه حل یا راه حل هایی در برخورد با این شبهات وجود دارد حفظ اعتقاد جوانان شیعه کشورمان در این حجمه از تبلیغات چگونه میسر است؟

رسولی: نمی توانیم مانع شیطنت و شبهه تراشی ها شویم زیرا وظیفه ی دشمن دشمنی کردن است بلکه دفاع و به اصطلاح پدافند در زمینه این حملات باید سریع و قوی باشد. علمای ما در برخورد با شبهات با رعایت آرامش به پاسخ گویی منطقی می پرداختند به طور مثال شهید مطهری در سه جلد پاسخ شبهات مرحوم نجفی در مورد عاشورا را نوشت بعد از پاسخ علما و ظیفه ی اصحاب رسانه بسیار کلیدی است. امروز فراوانی، پر سر و صدایی و سرعت پاسخ ازمولفه های مهمی است که رسانه های مذهبی و ملی باید ارائه دهنده. حکمت های عاشورا بسیار شنیدنی هستند هیچ لحظه ای از واقعه عاشورا هیچ کدام از یاران امام حسین از بلیغ و ارشاد با صدای بلند ابایی نداشتند و همین باعث شد که در هر لحظه از عاشورا “ما رایت الاجمیلا” جلوه گر باشد. این مسئولیت رسانه است.

موضوع دیگر وظیفه ی تربیت فرزندان در دامان خانواده است. بزرگان ما تاکید زیادی بر انس گرفتن فرزاندان از کودکی با مناسک مذهبی داشتند. اگر به عنوان مثال بعضی فرق هندی در همین شهر ما شروع به تبلیغ و فعالیت کنند و بتوانند خلاهای روحی جوانان ما راپر کنند قادر خواهند بود نماز را از جوان ایرانی بگیرند علت هم این است که ما نتوانستیم با مناسک مذهبی این خلاها را در جوانانمان را پوشش دهیم. اگر جوان از لحاظ منابع مطالعاتی و انس با مناسک معنوی اشباع شده باشد قطعا در برخورد با شبهات و هیجانات رسانه ای می داند پاسخ خود را در کجا جستجو کند.

عصر همدان: در فضای مجازی بسیار روی تکذیب شخصیت های حضرت زینب و حضرت رقیه (س) تبلیغات می شود چرا این بحث ها پیش آمده و چه باید کرد؟

رسولی: شاید تا قبل از ۴۰ سال پیش اعراب منطقه شاید نام حضرت رقیه (س) را هم نشنیده بودند برایشان مسئله مهمی نبود اما بعد از انقلاب اسلامی رسانه های معاند و به خصوص صهیونیست تمرکز زیادی روی مبانی شیعه داشتند برای ایجاد شبهه بین شیعیان این مسئله برای آنها پر رنگ و قابل توجه شد این مشخص کننده منشا تاسیس دانشگاه های شیعه شناسی در فلسطین اشغالی کانادا، آمریکا و بسیاری از کشور های اروپایی برای بررسی مسائل مختلف تنش زا و تربیت مجتهدان دوغ گو از سیصد سال پیش در دنیای اسلام توسط این دانشگاه ها است این همان دم خروس است که چرا روی همه مسائل تاریخی این همه کار های رسانه ای و ژورنالیستی انجام نمی شود؟

مسئله دوم این است که منشا این شبهه محققان بی طرف تاریخ دان هستند یا یک عده وهابی و منافق معاند این آتش ها را روشن می کنند؟ این شبهات پاسخ محکم دارد و باید اسناد را رو کرد و جواب هم داد یک جواب سریع، قاطع و پر سر و صدا.

انتهای پیام/رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=82617
  • دیدگاه‌ها برای عزاداری محرم امسال، خاطره ای زیبا در ذهن مردم/فقه محرم بصورت رساله ای مرجع و محکم نگاشته شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.