• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

ضرورت پاسخگویی به تک صدایی مورد نظر اصلاح طلبان با انتشار فایل صوتی ظریف

  • کد خبر : 111232
  • 07 اردیبهشت 1400 - 10:29
ضرورت پاسخگویی به تک صدایی مورد نظر اصلاح طلبان با انتشار فایل صوتی ظریف

از لحظه ای که فایل صوتی منتسب به آقای ظریف پخش شده است افرادی در تبیین و جواب گویی به صحبت های ایشان دست به قلم شده اند. از آنجایی که ابعاد مسئله وسیع تر از افق دید این دست افراد را حکایت می کند، لازم است تا درسطح کلان تری به صحبتهای ایشان پاسخ […]

از لحظه ای که فایل صوتی منتسب به آقای ظریف پخش شده است افرادی در تبیین و جواب گویی به صحبت های ایشان دست به قلم شده اند. از آنجایی که ابعاد مسئله وسیع تر از افق دید این دست افراد را حکایت می کند، لازم است تا درسطح کلان تری به صحبتهای ایشان پاسخ داده شود.

به گزارش عصرهمدان؛ با دقت به فایل صوتی مشخص می‌شود که صحبت های آقای ظریف یک گرانیگاه دارد و آن این است که برجام خسارت محض را تبدیل به یک دستاورد بی نظیر کرده است.

با این شیوه از تبیین موضوع، عملاً چالش هایی را پیش پای جریان انقلاب باز کرده است که مهمترین این چالش ها،چالش روایت ها و چالش قرائت هاست.

روایت به معنی اینکه بیان وقایع از منظر یک فرد ذی مدخل میتواند با بیان فرد دیگری از همان واقعه، متفاوت باشد. در نتیجه در اینجا پای تحلیلگران برای تبیین موضوع و بررسی چیستی و چگونگی شکل گیری یک روایت و درستی یا نادرستی روایت مورد نظر یک فرد، به مبحث باز می شود و ضرورت پیدا می‌کند.

چالش دیگر مبحث قرائت است یعنی تفاوت خوانش یک فرد از واقعه ای که اتفاق افتاده است،

در تفاوت روایت این امکان وجود دارد که راوی، بخش‌هایی از حقیقت ماجرا را به عمد یا به سهو پس و پیش بیان کند و یا زاویه هایی از حقیقت از چشم یک راوی به هنگام بیان ماجرا،بنا به هر دلیلی دیده نشده باشد، برای همین تفاوت روایت تولید می شود، پس در اینجا تحلیلگران میتوانند با تقارن گیری و مقابله، یک روایت خاص با روایت‌های سایر افراد، وزن آن روایت را مورد قضاوت قرار دهند.

اما در مبحث تفاوت قرائت ،یک فرد سعی می‌کند باور خود را در قالب تبیین واقعه، به یک قالب فکری حاکم بر سپهر کلی رویداد مورد نظر، تبدیل کرده و مخاطبین را موظف به بهره برادری از قالب فکری خود در تحلیل و تفهیم قضایا نماید.

از این جهت است که مشاهده می کنیم در سرتاسر صحبت های آقای ظریف ما با این پدیده مواجه هستیم که ایشان هم روایت مورد نظر خود و هم قرائت مورد نظر خود را به شنونده القاء می‌کند و این بستر را باز می کند که مخاطبین این فایل به اصطلاح تاریخ شفاهی، یک بار دیگر از ابتدا تا انتهای روایت آقای ظریف را گوش داده و قرائت مورد نظر ایشان را ملاک و معیار قضاوت خود نمایند.

نتیجه اینکه در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ برجام بی حاصل و مساوی با خسارت محض که تمام دستاورد تقریباً هیچ دستگاه دیپلماسی و دولت تدبیر و امید بوده است، که در واقع امر نیز نتوانست طی ۸ سال مذاکره تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران را برادرد را (با این قرائت منتشر شده)، تبدیل به یک پدیده بی نظیر نماید، و پدیدآورندگان آن از جمله آقای ظریف، تبدیل به قهرمانان ملی شوند و حاصل امر اینکه، بدنه ناامید فعلی اصلاح طلبان دوباره امیدوار شده و سبد رای اصلاحات بر اساس این نوع روایت و قرائت خاص، به جوشش درآمده و یک بار دیگر پای صندوق های رای بیایند و مجدد به گزینه اصلاحات رای بدهند.

بنابراین هرچند تا به این لحظه افراد متعددی به موضوع ورود کرده اند و یادداشت هایی را منتشر کرده اند اما از آنجایی که بحث بسیار گسترده تر از سطح این قبیل یادداشت ها است، ضرورت دارد که نهادها، سازمان ها و افرادی که در بیان روایت مورد نظر آقای ظریف، دخیل هستند به موضوع ورود کنند و اجازه ندهند تا قرائت مورد نظر ایشان بصورت تکصدایی منتشر شده و در ذهن مخاطبین نهادینه گردد.

البته عده‌ای در تبیین انتشار این فایل آنرا تله ای چالشی در پیش پای انقلابیون تفسیر کرده اند، اما چه این برداشت درست باشد یا که نباشد، پس از انتشار این فایل صوتی و پوشش گسترده آن، دیگر سکوت در برابر این فایل صوتی جایز نیست، زیرا خسارتی بسیار بیشتر از این دارد که به بهانه نیفتادن در تله چالش از ورود به موضوع پرهیز شود. چرا که بی عملی در برابر مطالب این فایل صوتی مساوی است با بسترسازی لازم برای جا افتادن اهداف مورد نظر منتشر کنندگان آن در اذهان مخاطبین و تغییر قضاوتی که طی ۸ سال عملکرد دولت فعلی در اندیشه مخاطبین شکل گرفته است.

زیرا از اهداف کوتاه مدت منتشر کنندگان این فایل می‌تواند این امر باشد که با پذیرش محتوای آن، تک سوار اصلاحات را آماده، سوار شدن به اسب زین شده برجام نمایند و قصد ترکتازی انتخاباتی را داشته باشند و این سوار بر اسب برجام، هر کسی که از جریان اصلاحات می خواهد باشد تفاوتی ندارد،زیرا هدفه این است که ماجرا به گونه ای تبیین شود که برجام بصورت دستاورد عظیم عملکردی این جریان نمایش داده شود، آنهم با وجود تمام مخالفتهایی که جریان رقیب ایشان در سرتاسر این ماجرا رقم زده است! و با این قرائت جدید از برجام اسب کهری تولید کنند تا قهرمان برجام در پشت آن جلوه نمایی کند.

پس ضرورت دارد تا افراد آگاه به حقیقت ماجرا به موضوع ورود کنند و اجازه ندهند، تک روایت آقای ظریف فضای فعلی در آستانه انتخابات را مصادره به مطلوب کرده و جبهه انقلاب را به ناحق به محاق بکشاند.

زیرا قضاوتی که اکنون در جامعه شکل گرفته است بر اساس اتفاقات هشت سال گذشته بوده است، ولی دست اندرکاران انتشار فایل صوتی آقای ظریف سعی دارند تا قرائت مورد نظر خود را به مخاطبین تحمیل کنند.

همچنین فقط از باب یادآوری جا دارد که گفته شود ابعاد موضوعات مطرح شده در این فایل صوتی به قدری گسترده است که در آینده امکان دارد منافع ملی ما را تحت تاثیر قرار بدهد و هم پیمانان حال حاضر و در آینده ما را در مبحث دیپلماسی، با سوالات دامن داری مواجه خواهد کرد. در نتیجه از این زاویه نیز لازم است تا مسئله، آنگونه که حقیقت دارد تبیین شود و روشنگری لازم صورت بگیرد.

هوشنگ نادری

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=111232
  • دیدگاه‌ها برای ضرورت پاسخگویی به تک صدایی مورد نظر اصلاح طلبان با انتشار فایل صوتی ظریف بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.