• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر/مدیریت شهری موافق سگ کشی نیست

  • کد خبر : 133455
  • 05 آبان 1400 - 8:32
ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر/مدیریت شهری موافق سگ کشی نیست

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر تاکید کرد. به گزارش عصرهمدان؛ علی اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت افزود: معضل سگ‌های بلاصاحب و افزایش جمعیت آنها سال‌هاست که به یکی از چالش‌های مهم جوامع تبدیل شده و مسئولیت این وضعیت […]

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بر ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر تاکید کرد.

به گزارش عصرهمدان؛ علی اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت افزود: معضل سگ‌های بلاصاحب و افزایش جمعیت آنها سال‌هاست که به یکی از چالش‌های مهم جوامع تبدیل شده و مسئولیت این وضعیت به‌طور کامل بر عهده انسان‌ها است.

نظری با اشاره به سفارش‌های دین مبین اسلام در خصوص حفاظت از حیوانات و رعایت حقوق آنها، اظهار کرد: حفظ و رعایت حقوق همه جانداران که بالاترین آن حقوق انسان‌ها به عنوان اشرف مخلوقات محسوب می‌شود ضروری است که در این راستا احیای انسانیت در جامعه، حفظ حقوق حیوانات را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به برخورد احساسی مردم به سگ‌های بلاصاحب و غذا دادن به این حیوانات، اظهار کرد: یکی از مشکلات مدرنیته این است که ساختار اکوسیستم را به تباهی می‌کشد چراکه قوانین و حقوق حیوانات رعایت نمی‌شود.

نظری در این خصوص تشریح کرد: ما انسان‌ها حق هیچ‌گونه دخالت کردن در محیط زیست و اکوسیستم را نداریم اگر این کار را انجام دهیم نه تنها باعث بهبود شرایط نمی‌شویم بلکه به محیط طبیعی و اجزای اکوسیستم هم آسیب وارد می‌کنیم.

علی اکبر نظری با تاکید بر عدم سگ کشی در امر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، اظهار کرد: لازم است مرکز نگهداری حیوانات از جمله سگ‌های بلاصاحب احداث شود که در مرحله نخست راه‌اندازی این مرکز برای جمع آوری این سگ‌ها ضروری است.

نظری ادامه داد: در امر جمع آوری سگهای بلاصاحب نباید تک بعدی عمل کرد باید همه جوانب را سنجید چرا که این حیوانات نیز حق حیات دارند و از معدوم کردن آنها باید بپرهیزیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: شهرداری می‌تواند در ساماندهی و جمع آوری سگهای بلاصاحب برای نگهداری این حیوانات از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کند.

اکبر نظری: نابودی طبیعت و حیات وحش با حضور آفرود سوارن

وی در ادامه به حضور موتورسواران و رانندگان خودروهای آفرودی در طبیعت بکر همدان اشاره کرد و اظهار داشت: حضور بی رویه آفرود سواران در طبیعت علاوه بر آسیب فراوان و غیرقابل بازگشت به گونه‌های جانوری و گیاهی در کوهستان، موجب از بین رفتن خاک و پوشش گیاهی ارزشمند و نیز موجب تخریب زیستگاه‌های حیات وحش می‌شود.

علی اکبر نظری در این خصوص افزود: صدای وحشتناک اگزوز موتورهای آفرود نیز عامل فرار حیات وحش از زیستگاه های طبیعی خود می‌شود و وقتی هر کدام از جانداران از زیستگاه طبیعی خود خارج شوند، طبیعتا چرخه اکوسیستم با مشکل مواجه می شود که باید در این زمینه مراجع ذیربط برخوردهای لازم را داشته باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به آسیب‌های تجمع سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، اظهار کرد: طبق آمار به دست آمده همدان رکورد سگ گزیدگی را در سطح کشور دارد که این باید مورد توجه قرار گیرد.

سعید نظری با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری موافق سگ کشی نیست، اضافه کرد: اما برای پیشگیری از مشکلات حضور و افزایش سگ های بلاصاحب در سطح شهر باید روش علمی و اقدامات اساسی انجام داد.

وی ضمن انتقاد از اینکه غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌ها و ایجاد معضلات متعددی برای حیات وحش و جامعه شهری می‌شود، افزود: از آنجایی که حیوانات بخشی از محیط زیست و اکوسیستم هستند، حمایت از حقوق عمومی آنها یک مبحث علمی است؛ بنابراین نگهداری از آنها هم باید کاملاًًً بر مبنای علمی و دور از احساسات صورت گیرد.

سعید نظری ادامه داد: حضور سگ‌ها در مکان‌هایی که جامعه حضور آنها را برنمی‌تابد نیز ممکن است مشکلاتی اعم از گازگرفتگی، تصادفات جاده‌ای، هاری و ریسک بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از طریق مدفوع آلوده را به‌وجود آورد.

نایب رئیس شورای شهر همدان ایجاد بانک اطلاعاتی از آمار تعداد قلاده های سگ در محدوده شهر همدان را ضروری دانست و افزود: متاسفانه جمعیت سگ‌ها به صورت تصاعدی در حال رشد است که باید در مرحله نخست پس از یک سرشماری دقیق از آنها، مشکلات را اولویت‌بندی کرده و براساس آن تصمیم منطقی و اصولی اتخاذ کرد.

رحیمی فر: ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با کمک مشارکت های مردمی

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: ما انسان ها به جهت فعالیت های اقتصادی و عدم ملاحظات زیست محیطی در توسعه متاسفانه مشکلاتی در اکوسیستم ایجاد کرده ایم که یکی از ماحصل برای آن افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر و حتی سایر مناطق است.

علی رحیمی فر با اشاره به ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب با استمداد از سمن ها یا تشکل‌های مردمی، اظهار کرد: شهرداری می بایست به جهت تحقق این مهم با تشکل های مردم نهاد جلسات و تعاملاتی را برقرار کند تا بتوان بخشی از این مشکلات را منطبق با عقلانیت و حفظ حقوق حیوانات حل کرد.

مردانی: شهرداری از همکاری تشکل‌ها در نگهداری سگ‌های بلاصاحب استقبال می‌کند

معاون خدمات شهری شهرداری همدان هم در این جلسه با بیان اینکه مهمترین وظیفه شهرداری تأمین امنیت شهروندان است، گفت: با توجه به آسیبی که سگ‌های بلا‌صاحب به شهروندان رسانده‌اند و روزانه تماس‌های متعدی مبنی بر جمع‌آوری و آسیب رساندن سگ‌های بلاصاحب با مرکز ۱۳۷ شهرداری همدان گرفته می‌شود.

حسین مردانی یادآور شد: شهرداری در حال حاضر محل موقتی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلا صاحب در نظر گرفته است تا مرکز دائمی را راه‌اندازی شود و در این زمینه نیز از کمک و همکاری تشکل‌های غیر دولتی فعال، استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت: با مدیریت صحیح می‌توان از سگ‌های جمع آوری شده به عنوان سگ نگهبان در بخشهایی از جمله کارخانجات، کشاورزی و … استفاده کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=133455
  • دیدگاه‌ها برای ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر/مدیریت شهری موافق سگ کشی نیست بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.