• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

سیلاژ ذرت علوفه ای یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذای دام در شرایط خشکسالی

  • کد خبر : 171060
  • 30 آبان 1401 - 11:42
سیلاژ ذرت علوفه ای یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذای دام  در شرایط خشکسالی

در دنیای امروز با افزایش جمعیت سطح کره‌ی زمین پیدا کردن منابع جدید غذایی به یکی از چالش‌های بزرگ بشریت تبدیل شده است.   به گزارش عصر همدان؛ خوراک دام نیز یکی از مهمترین منابع تامین غذا به حساب می آید که با افزایش شهر‌ها، از بین رفتن مراتع طبیعی، تغییرات آب و هوایی و… […]

در دنیای امروز با افزایش جمعیت سطح کره‌ی زمین پیدا کردن منابع جدید غذایی به یکی از چالش‌های بزرگ بشریت تبدیل شده است.

 

به گزارش عصر همدان؛ خوراک دام نیز یکی از مهمترین منابع تامین غذا به حساب می آید که با افزایش شهر‌ها، از بین رفتن مراتع طبیعی، تغییرات آب و هوایی و… یافتن غذای طبیعی تازه برای دام بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.

 

برای پرورش دام نیاز به غذایی است که بتوان با آن دام را به شکلی سالم پرورش داد. یکی از روش های امروزی که به خوبی جواب داده است استفاده از سیلاژ گیاهان مختلف است.

 

یکی از مهم‌ترین انواع سیلاژ، ذرت علوفه ای است. این نوع سیلاژ که از علوفه‌ی ذرت تولید می‌شود، می‌تواند به شکلی مناسب و ارزان باعث افزایش شیر دام شود.

 

اکنون سیلاژ ذرت علوفه ای یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذای دام است.

 

روش سیلو به شما اجازه می دهد تا مدت زمان طولانی خواص تغذیه ای از سبزیجات را حفظ کنید.

 

در فصل سرد، سیلیس برای فقدان غذای شاداب در رژیم غذایی دام جبران می کند.

 

علیرغم اینکه آماده سازی آن یک فرایند طولانی و دشوار است، سالهاست که سیلو محبوب ترین خوراکی های شیرین است.

 

سیلاژ ذرت به دلیل داشتن کربوهیدرات بالا، کیفیت بالاتری نسبت به بقیه انواع سیلاژ دارد و معمولاً دام، ذرت سیلو شده را با رغبت بیشتری می خورد. در حقیقت سیلو ذرت به عنوان جیره اصلی در تغذیه گاو شیری به کار می رود.

 

زیرا گاو نه تنها روزانه مقدار زیادی از ذرت سیلو شده را می خورد بلکه این غذا با داشتن انرژی زیاد قسمت عمده ای از احتیاجات آن را برطرف می کند. در تغذیه گاوهای گوشتی و در پروسه پرواربندی باید از سیلو حداکثر استفاده را به عمل آورد زیرا این غذا یکی از ارزانترین و در عین حال با ارزشترین غذاها برای این منظور است.

 

با توجه به خشکسالی های سال های اخیر در کشورمان و افزایش قیمت خوراک مورد نیاز دام در کشور  امروز با استفاده از تفاله های بسیار مغزی و خوش خوراک مانند تفاله چغندر،تفاله مالت و…
در بسته بندی های وکیوم شده که مانع از ورود هوا به داخل کیسه می شوند و تا یکسال ماندگاری دارند را ایران تولید و عرضه می کند.

 

علی خدارحمی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی از دوره آموزش سیلاژ ذرت علوفه ای خبر داد و گفت: ۴ هزار و ۴۱۵ هکتار ذرت علوفه ای در استان کشت شده است که از این سطح ۲۹۱ هزار و ۱۸۸ هزار تن ذرت برداشت شده است .

 

علی خدا رحمی اظهار داشت، با توجه به خشکسالی های اخیر یکی از راه های نگهداری خوراک دام سیلاژ کردن آن است.

 

در واقع سیلاژ تخمیر کنترل شده مواد رطوبت دار مثل علوفه ذرت، یونجه، جو ، سورگوم و شبدر است که غذایی بی نظیر برای انواع دام به حساب می آید.

 

وی افزود: زمان نگهداری این خوراک ها با استفاده از تخمیر طولانی تر شده و همچنین مواد مفید انرژی زا به منظور تقویت دام را در خود دارد. علوفه های سیلاژ شده را میتوان تا مدت های طولانی استفاده کرد، و این انتظار را داشت که ارزش غذایی علوفه زیاد تغییر نکند.او افزود دامداران هر ساله نیاز علوفه ای خود را از زمان برداشت محصول از طریق سیلاژ ذرت علوفه ای تامین می نمایند .

 

گفتنی است: به همین منظور دوره آموزشی آماده سازی سیلوی ذرت علوفه ای برای دامداران استان برگزار گردید.

 

انتهای پیام/ آ

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=171060
  • دیدگاه‌ها برای سیلاژ ذرت علوفه ای یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذای دام در شرایط خشکسالی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.