• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

سرمایه گذاران بومی، فراری از بهار

  • کد خبر : 22528
  • 02 مهر 1398 - 8:26
سرمایه گذاران بومی، فراری از بهار

شهرستان بهار از سالهای دور همیشه در تولید سیب زمینی ید طولایی داشته و با وجود افت و خیزهای قیمت این محصول در سالهای گذشته همچنان بخش اعظمی از کشاورزان بهاری به کشت این محصول در سطح شهرستان، استان و حتی دیگر استانها مشغولند. به گزارش عصر همدان؛ سال ۹۸ سال نوسان قیمت در بعضی […]

شهرستان بهار از سالهای دور همیشه در تولید سیب زمینی ید طولایی داشته و با وجود افت و خیزهای قیمت این محصول در سالهای گذشته همچنان بخش اعظمی از کشاورزان بهاری به کشت این محصول در سطح شهرستان، استان و حتی دیگر استانها مشغولند.

به گزارش عصر همدان؛ سال ۹۸ سال نوسان قیمت در بعضی محصولات کشاورزی بود به طوریکه هندوانه با کمترین قیمت عرضه شد و محصول سیب زمینی به بالاترین و بی سابقه ترین قیمت رسید. شهرستان بهار از سالهای دور همیشه در تولید سیب زمینی ید طولایی داشته و با وجود افت و خیزهای قیمت این محصول در سالهای گذشته همچنان بخش اعظمی از کشاورزان بهاری به کشت این محصول در سطح شهرستان، استان و حتی دیگر استانها مشغولند.

اقتصاد شهرستان بهار به طور غیر مستقیم وابسته به این محصول پر ریسک است چرا که اکثر جمعیت این شهرستان به کشت این محصول می پردازند، در این بین حتی تحصیلکرده ها و شاغلین کارمند و حتی برخی پزشکان نیز در تولید این محصول سرمایه گذاری می کنند.

امسال قیمت سیب زمینی به قیمت بالایی رسید و به ۶ هزار تومان و بیشتر هم رسید و باعث شد کشاورزان سیب زمینی کار سود سرشاری از فروش این مصول عایدشان شود. کشاورزانی که در سالهای قبل افتان و خیزان جلو آمده و سود چندانی نداشتند امسال به سود خوبی دست یافتند.

در سال ۹۲ نیز این تجربه برای مردم شهر بهار تکرار شد و در آن سال نیز قیمت سیب زمینی به بالاترین مبلغ نسبت به سالهای قبلش رسید و باعث شد سود زیادی عاید کشاورزان شود؛ اما آنچه که ما در سال ۹۲ شاهد آن بودیم این بود که از این سود سرشار، شهر منتفع نشد و حاصل این سود ساخت چند برج و ساختمان های نوساز در لوکس ترین مناطق همدان شد.

همچنین سرازیر شدن ماشین های شاسی بلند به شهر و تغییر مبلمان و دکوراسیون منازل و افزایش طلا و جواهرات خانم های بهاری تحولی بود که در آن سال شاهد بودیم؛ اما متاسفانه در بافت شهری و اشتغال سرمایه گذاری رخ نداد.

عدم سرمایه گذاری همشهریان در شهرستان و عدم مدیریت مالی آنها یکی از مباحث مورد انتقاد در همه مجالس و مجامع شهرستان بود، چرا که در سالهای بعد قیمت سیب زمینی با رکود مواجه شد و حتی برخی کشاورزان متضرر شده و مجبور شدند ملک و ماشین و طلا و جواهرات خانواده را بفروشند و ضررهای خود را جبران کنند.

بعضی از کشاورزان در ترکیه ملک خریده اند
امسال که بار دیگر کشاورزان به نقطه اوج رسیده اند باز هم بحث هدایت سرمایه های کشاورزان مطرح شده است. به سراغ یکی از کشاورزان بهاری که امسال سود قابل ملاحظه ای از سیب زمینی داشته رفتیم و در مورد چگونگی سرمایه گذاری وی و هم صنف هایش جویا شدیم. این کشاورز قدیمی که خود صاحب زمین است با بیان این مطلب که شهر بهار جایی برای سرمایه گذاری ندارد گفت: شهرهای دیگر مثل همدان جا برای کار بیشتر است، پویاتر و فعالتر از بهار است و کشاورزانی که اهل سرمایه گذاری هستند بیشتر در مناطقی به غیر از بهار سرمایه گذاری می کنند

این کشاورز با اذعان به سرمایه گذاری برخی کشاورزان در خارج از شهر و استان گفت: من شنیده ام که بعضی از کشاورزان در ترکیه ملک خریده اند و عده ای دیگر وارد ساخت و ساز شده و در مناطق لوکس همدان ساختمان های چند طبقه می سازند و اعتقادشان این است که اگر در جایی به غیر از شهر بهار باشند راحتتر هستند و مسائل حاشیه ای کمتری دارند و مدام زیر نظر اقوام و دوستان و آشنایان نیستند.

عدم همراهی مسئولین شهرستان باعث فراری شدن سرمایه گذاران بومی می شود
مجید ریحانی مدیرعامل تعاونی سیب زمینی کاران شهرستان بهار یکی از افرادی است که با همه کشاورزان و سرمایه داران بهار در ارتباط است. وی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در بهار گفت: اکثر کشاورزان با توجه به تجربه سال ۹۲ دیگر ریسک نمی کنند و بیشتر مبلغ سود خود را به صورت نقدینگی در حساب های بانکی برای سرمایه گذاری در سال بعد نگه می دارند و اکثرا اگر بخواهند سرمایه گذاری کنند ترجیح می دهند در زمینه شغلی خود مثل خرید زمین، خرید ادوات کشاورزی و یا ساخت سردخانه هزینه کنند.

وی ادامه داد: اکثر کشاورزانی که سود خوبی عایدشان شده از ما مشاوره میگیرند که سرمایه اشان را چه کنند و در چه زمینه ای سرمایه گذاری کنند و ما هم تا جایی که امکان داشته باشد راهنمایی هایی به آنها می دهیم، اما اکثرا در کار ساخت و ساز وارد شده اند و در نقاط قیمتی شهر همدان سرمایه گذاری کرده اند.

ریحانی عدم همراهی مسئولین شهرستان و شهرداری بهار را یکی از دلایل فراری شدن سرمایه داران بهاری از شهردانست و گفت: در این شهر مسئولین با سرمایه گذاران بهاری همراهی نمی کنند و اهل ریسک نیستند به همین دلیل سرمایه داران بهاری ترجیح می دهند بروند و در خارج از شهر سرمایه گذاری کنند.

شهرستان بهار از سردخانه اشباع شده است
وی در خصوص ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی در شهر توسط کشاورزان گفت: با توجه به تبحر و پویایی کشاورزان سیب زمینی کار بهار شاهدیم که به طور مثال ۵۰ الی ۶۰ درصد سه کارخانه تولید سموم کشاورزی بزرگ در کشور به بهار وارد می شود این جای سوال است که چرا با وجود این همه سرمایه در شهر ما نباید خود کارخانه تولید سموم و نهاده های کشاورزی داشته باشیم.

ریحانی پایین بودن دانش کشاورزان در صنایع مرتبط با کشاورزی را یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری آنها دانست و گفت: در جهت بالا بردن دانش کشاورزان در زمینه سرمایه گذاری چندین دوره آموزشی در دست داریم که در شش ماه دوم سال برگزار خواهد شد و در آپن چگونگی استفاده از سرمایه توسط اساتید مجرب به کشاورزان داده خواهد شد که بدانند چه مقدار از سرمایه شان را برای سال اتی نگه داشته و چه مقدار را برای سرمایه گذاری در دیگر صنایع کنار بگذارند.

وی با اشاره به وجود سردخانه های بزرگ در شهرستان گفت: زمانی بود که ما در شهر سردخانه چندانی نداشتیم و محصولاتمان را برای انیار به استان های دیگر می فرستادیم ؛ اما با آگاهی و آموزش کم کم همه کشاورزان با دانش ساخت سردخانه و چگونگی نگهداری محصولات در آن آشنا شدند تا جایی که آنقدر تعداد سردخانه ها در بهار زیاد شد که الان اشباع شده و به سختی مجوز ساخت سردخانه داده می شود.

در دو سال اخیر کشاورزان به سمت سورت و بسته بندی سیب زمینی رفته اند
وی وجود سردخانه ها را سرمایه کشاورزان در سطح شهرستان عنوان کرد و گفت: دو سالی است که کشاورزان به سمت سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی رفته اند و شاهدیم که در این زمینه هم سرمایه گذاری خوبی صورت می گیرد و همین باعث اشتغالزایی نیز خواهد شد.
حسین فیض الهی رئیس شورای شهر بهار نیز یکی از دغدغه مندان در زمینه هدایت سرمایه گذاران به سمت شهر بهار می باشد.

وی در این خصوص گفت: باید به کشاورزان آموزش داده شود که چگونه بتوانند از سرمایه خود استفاده کنند تا هم نفعش به خود کشاورز برسد و هم به شهر و مردم شهر.

تخفیفات خوبی به سرمایه گذاران در شهر می دهیم
وی از برگزاری کلاس آموزش سرمایه گذاری در بورس خبر داد و گفت: بنا داریم که کلاس های آموزشی سرمایه گذاری همچون بورس، در بهار برگزار کنیم و از کشاورزان و حتی جوانان دعوت خواهیم کرد که در این کلاس ها شرکت کنند تا با ایده های جدید سرمایه گذاری آشنا شوند.

فیض الهی با بیان این مطلب که در ساخت پاساژ و … تخفیفات خوبی از سوی شهرداری اعمال می شود گفت: ما با کمال میل از سرمایه گذاران استقبال می کنیم و تخفیفات و تشویقات خوبی برای آنها در نظر گرفته ایم. چرا که معتقدیم ما خود باید شهر خودمان را بسازیم و سرمایه همشهریان ما بهتر است در شهر خودمان صرف شود تا باعث آبادانی شهر خودمان شود.

وی یکی از برنامه های شهرداری را تولید برق از انرژی خورشیدی بیان کرد و گفت: از همشهریان گرامی که تمایل دارند در این طرح سرمایه گذاری کنند دعوت می کنیم که بیایند و این طرح را عملی کنند؛ چرا که همه مجوزهای آن گرفته شده و کارهای اداریش انجام شده و زمین مورد نظر آن نیز آماده شده و تنها به دنبال سرمایه گذاری هستیم که بتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند.

به گزارش عصر همدان همانطور که با صیانت از سرمایه کشور در فکر آبادی کشور اسلامی مان بوده و با غیرت تمام در فکر حفظ سرمایه های ملی مان هستیم در بعد کوچکتر حفظ سرمایه های هر شهر می تواند باعث رشد و پیشرفت آن شود. حال بخشی از وظیفه حفظ این سرمایه و چگونگی هزینه کرد آن بر دوش سرمایه گذار و بخش دیگر آن بر عهده مسئولین عالی رتبه شهر است که با آغوش باز پذیرای سرمایه گذار بوده و باعث تشویق آنها شوند.

شهر بهار به لحاظ پشتوانه مالی به واسطه کشاورزان در رتبه بالایی قرار دارد ؛ اما ضعف در مدیریت مالی و عدم سرمایه گذاری درست در شهر باعث شده که تاکنون مردم شهر ازاین سرمایه منتفع نشوند و این کار همت بالایی را می خواهد تا با آموزش و تشویقاتی سرمایه داران مشتاق به سرمایه گذاری در شهر شوند.

انتهای پیام/ک

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=22528
  • دیدگاه‌ها برای سرمایه گذاران بومی، فراری از بهار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.