• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
فرماندار تویسرکان تاکید کرد:

سرمایه‌گذاری در جوان‌سازی گردوها

  • کد خبر : 201812
  • 01 آبان 1402 - 8:47
سرمایه‌گذاری در جوان‌سازی گردوها
فرماندار تویسرکان با اشاره به جهانی شدن گردوی شهرستان و نیاز به برگزاری کرسی علمی با محوریت این محصول در دانشگاه‌ها گفت: باید به سمت سرمایه‌گذاری بر روی جوان‌سازی درختان گردو پیش رویم‌.

به گزارش عصر همدان به نقل از خبرگزاری فارس از تویسرکان حسین افشاری در جمع خبرنگاران از مطرح شدن تویسرکان در سه رویداد بین‌المللی در فاصله سه ماه سخن به میان آورد و اظهار کرد: این سه رویداد شامل ثبت جهانی کاروانسرا شاه‌عباسی فرسفج، ثبت جهانی نظام کاشت، داشت و برداشت گردو در «فائو» و انعقاد خواهرخواندگی بین تویسرکان و نیکسار  ترکیه است.

وی با اشاره به تلاش‌های مستمر و پیگیری چندین ساله برای این سه رویداد اضافه کرد: ثبت جهانی گردو دستاوردهای زیادی برای شهرستان به دنبال دارد از جمله اینکه زمینه برای سرمایه‌گذاری بر صنایع بسته‌بندی این محصول در تویسرکان بسیار فراهم می‌شود.

فرماندار شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه قرابت فرهنگی زیادی بین تویسرکان و نیکسار دیده می‌شود، از نقش‌آفرینی انجمن گردو یاد کرد و افزود: از ۳۵ هزار کارگاه تولید مبل و منبت استان ۷ هزار و ۵۰۰ کارگاه در تویسرکان است که در حال حاضر مهمترین چالش آن‌ها چوب است.

وی با بیان اینکه چوب مورد نیاز اغلب کارگاه‌های مبل و منبت به واسطه دلال و واسطه‌ از خارج با قیمت‌ بالا وارد می‌شود ادامه داد: بزرگترین کارخانه تولید چوب نزدیک شهر نیکسار است که کارگاه‌های مبل و منبت می‌توانند توسط اتاق بازرگانی با درصد تخفیف بالا چوب اصل را خریداری کنند.

افشاری با بیان اینکه مقدمه‌سازی رویداد خواهرخواندگی کار مجموعه‌ شهرستان بود؛ اما امضای نهایی با شهردار تویسرکان و نیکسار محقق شد گفت: تلاش‌ نماینده مردم در مجلس، انجمن گردو، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی و همه فعالان این عرصه قابل تقدیر است.

فرماندار تویسرکان با اشاره به نیاز برگزاری کرسی علمی در مباحث محصول گردو در دانشگاه‌های استان خاطرنشان کرد: گاهی درخت گردوی کهنسال چون ثمر آنچنانی ندارد قطع می‌شود در این حالت باید حرکت به سمت و سوی سرمایه‌گذاری روی جوان‌سازی درختان گردو باشد.

شهردار تویسرکان نیز با اشاره به تلاش بی‌وقفه مسوولان در راستای خواهرخواندگی تویسرکان و نیکسار اظهار کرد: تویسرکان بعد از همدان دومین شهر است که بحث خواهرخواندگی در آن رخ می‌دهد.

محمد حسین‌پور با اشاره به اینکه امروز با ثبت جهانی این رویدادها تویسرکان برای جهان هم مهم است افزود: تبادل تجربیات خوبی در ثبت رویداد خواهرخواندگی تویسرکان با نیکسار در بحث شهرداری‌ها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه این دو شهر با کمربند سبز خدادادی گردو شکل گرفته که توسعه شهر باید با حفظ این کمربندی انجام بدهیم بیان کرد: شاید خیلی از شهرها مانند یزد چون کمبود زمین هم ندارند اما محدودیت ارتفاع را خیلی رعایت می‌کنند؛ اما ما باید برعکس باید دنبال حفظ باغات باشیم.

شهردار تویسرکان با اشاره به انعکاس رویداد خواهرخواندگی تویسرکان با نیکسار از رسانه‌های ترکیه افزود: باید تلاش کنیم این رویداد برای مردم تبیین شود تا در جریان اتفاق مهم قرار بگیرند.

وی با اشاره به خاطرنشان کرد: مراودات کارشناسی بین کارشناسان دو شهرداری تویسرکان و نیکسار در تسریع و بهتر انجام شدن روند کارها بسیار تاثیرگذار است و خطا و آزمون را کمتر می‌کند.

مدیر اتاق بازرگانی تویسرکان نیز با اشاره به اینکه عقبه این موضوعات به مبحث سرمازدگی و طرح سرشاخه‌کاری گردو با آموزش پیوند گردو با حضور آقای ایلماز از ترکیه برمی‌گردد اظهار کرد: ارتباط و شناخت مسئولان دو شهر در جشنواره گردو در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در نیکسار و تویسرکان بیشتر و بستری برای این اتفاقات شد.

عبدالله قمری با اشاره به ثبت جهانی گردوی تویسرکان در «فائو» با هدف تثبیت جایگاه این محصول ارزشمند گفت: کیفیت گردوی تویسرکان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در روند ثبت جهانی این محصول است.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=201812
  • دیدگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری در جوان‌سازی گردوها بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.