• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

روش دولت در آزادسازی سهام عدالت کلاه گشادی بر سر مردم است/ مردم در فروش سهام عجله نکنند

  • کد خبر : 63863
  • 16 اردیبهشت 1399 - 8:56
روش دولت در آزادسازی سهام عدالت کلاه گشادی بر سر مردم است/ مردم در فروش سهام عجله نکنند

عبدالمجید شیخی با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت با این روش دولت شبهه دار است، گفت: به نظرم دولت به بهانه عدم تسویه کامل می خواهد به ارزش واقعی سهام مردم دست درازی کند. عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان،  با بیان اینکه شبهه ای راجع به طرح آزادسازی سهام […]

عبدالمجید شیخی با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت با این روش دولت شبهه دار است، گفت: به نظرم دولت به بهانه عدم تسویه کامل می خواهد به ارزش واقعی سهام مردم دست درازی کند.

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان،  با بیان اینکه شبهه ای راجع به طرح آزادسازی سهام عدالت وجود دارد گفت: به نظر می رسد این طرح یک شبهه و عمل بوداری از طرف دولت است و اینکه رهبری اجازه دادند به این علت است که ایشان طبق قانون اساسی می خواهد وظایفش را انجام دهد و شما در قضیه برجام و برداشت از صندوق توسعه ملی هم دیدید که شرایطی را تعیین کرده بودند.

وی با بیان اینکه در اصل انتقال و واگذاری سهام عدالت به صاحبان اصلی در سال ۸۵ انجام شده افزود: ولی ظاهرا ۳ سال پیش دولت ادعا کرده بود که فقط ۴۶۰ هزار تومان تسویه شده و حدود ۵۴۰ هزار تومان دیگر طلبکار است، به همین دلیل می خواهد ارزش سهام به روز قیمت بازار فعلی و نرخ را به مردم واگذار کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یعنی در واقع دولت گویا می خواهد به بهانه ارزش آن طلب حدود ۵۴۰ هزار تومانی که الان ارزش سهامش ۱۵ میلیون تومان است  حدود ۷ و نیم میلیون تومان برادرد و این یک کلاه گشاد است که بر سر مردم می گذارد و این را باید نهادهای نظارتی و عموم مردم هم بایستی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: دولت بعد از شفاف شدن حسابرسی های آن زمان، بایستی مدت بهره برادری از برگشت سود سهام را تمدید می کرد ولی این کار را انجام نداده است و الان می خواهد نصف سهام را به نام کند.

شیخی با بیان اینکه طبق قول آقامحمدی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارزش سهام حدود ۱۵ میلیون تومان است افزود: پس ارزش آن ۱ میلیون تومان سابق الان ۱۵ میلیون تومان است و دولت نصف این مقدار که حدود ۵۴۰هزار تومان است و  فقط اسمی می خواهد به نام عده ای کند و این یک کلاه گشادی به سر مردم است.

وی اظهار کرد: در این موقعیت هم این احساس می شد همچنین اتفاقی بیفتد چون دولت به دلیل  عدم مدیریت در اقتصاد کشور مملکت را معطل برجام کرد و الان چون موجودی ندارد می خواهد دست درازی کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از این طرف هم می بینیم دولت سهم سرمایه اش را در ۵ بانک در بورس هم دارد واگذار می کند و ادعا کرده که با ۲۰ درصد تخفیف می خواهد به مردم بفروشد و این معلوم است که دارد تلاش می کند منابعش را از جاهای دیگر تامین کند.

وی افزود: طبق اصل ۲۲ و ۴۷  قانون اساسی اصلاً دولت اجازه دست درازی به اموال مردم را ندارد و این نصف شدن ارزش سهام به بهانه عدم تسویه دولت هم مقصر خود آن است و بایستی تمدید می کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر هم ادعایش صحیح باشد که مبلغی از هر سهامی را هنوز تسویه نکرده بایستی این مبلغ به دولت منتقل بشود نه نصف ارزش اسمی سهام که ارزش واقعی آن حدود ۱۵ میلیون تومان است.

شیخی با تاکید براینکه به نظرم دولت می خواهد به بهانه عدم تسویه کامل به ارزش بازاری سهام مردم دست درازی کند گفت: در صورتی که طلب دولت حدود ۵۴۰ هزار تومان به قیمت فعلی است و نباید از سهام کم کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما که آیا در این برهه وارد شدن عموم مردم  به بورس صحیح است گفت: این سبد سهام تفاوتش با عموم سهام در بورس این است که دارندگان این سهام عوام مردم هستند و خواص نیستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خواص آنهایی هستند که یک سرمایه در گردش دارند و دارند سوداگری می کنند افزود: عوام آنهایی هستند که اهل بورس نیستند و دولت نهم جهت برقراری عدالت اقتصادی به نام آنها کرده است.

وی اظهار کرد: به دلیل این نحوه اعلام کردن آزادسازی سهام و همچنین پایین آمدن قدرت خرید مردم، خوف این می رود که صاحبان سهام، سهامشان را به کمترین قیمت به بازار بفروشند.

شیخی به بیان توصیه هایی به مردم در جهت فروش سهام عدالت پرداخت و گفت: عموم مردم چون اهل بورس بازی نیستند و به مکانیسم آن آشنایی ندارند بهتراست مستقیما خودشان وارد مدیریت سهامشان نشوند و به طور غیر مستقیم به عهده صندوق های سرمایه گذاری استانی بگذارند که سودی را مرتبا نصیبشان کنند.

وی گفت: توصیه دوم اینکه اصلاً سهامشان را به این راحتی نفروشند زیرا ارزش بازاری اش خیلی قابل رشد است و الان هم  حجم وسیعی ای از این سهام به دلیل فزونی عرضه بر تقاضای سهام ممکن است پایین بیاید و عموم سهامداران را دچار زیان کند.

این استاد دانشگاه در خصوص وارد کردن عرضه اولیه به بورس در این برهه گفت: دراین شرایط  حجم عرضه و تقاضا با هم تقابل می کنند و اگر کسی قصد فروش دارد باید صبر کند تا تب و تاب عرضه خاموش شود و بعدا تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت الان را می توان تشبیه کرد به آبی که پشت دریچه سد بوده و یکدفعه باز شده و سیل راه می اندازد افزود: این سیل ارزش سهام را پایین می آورد و سوداگران بازار هم خوب بلد هستند از این فرصت سوء استفاده و با قیمت نازلتری آن را می خرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=63863
  • دیدگاه‌ها برای روش دولت در آزادسازی سهام عدالت کلاه گشادی بر سر مردم است/ مردم در فروش سهام عجله نکنند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.