• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

رزن، درگزین و سردرود همچنان بدون موزه فرهنگ و مفاخر/ ایجاد موزه در رزن نیازمند اقدام فرا دستگاهی است

  • کد خبر : 66655
  • 30 اردیبهشت 1399 - 9:27
رزن، درگزین و سردرود همچنان بدون موزه فرهنگ و مفاخر/ ایجاد موزه در رزن نیازمند اقدام فرا دستگاهی است

شهرستان رزن با وجود داشته های غنی فرهنگی و مفاخر متعدد، در سال های گذشته هیچ گاه از سوی متولیان امر در این شهرستان تلاش جدی و مستمری برای ایجاد بستر نمایش و  معرفی مفاخر صورت نگرفته است به گزارش عصر همدان؛ نامگذاری روزی به نام روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی بهانه و دلیلی […]

شهرستان رزن با وجود داشته های غنی فرهنگی و مفاخر متعدد، در سال های گذشته هیچ گاه از سوی متولیان امر در این شهرستان تلاش جدی و مستمری برای ایجاد بستر نمایش و  معرفی مفاخر صورت نگرفته است
به گزارش عصر همدان؛ نامگذاری روزی به نام روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی بهانه و دلیلی خوبی است تا بار دیگر یاد یک مطالبه فراموش شده و البته تکراری از مسئولین منطقه رزن و درگزین باشیم.
ایجاد موزه و مراکزی که نشان دهنده هویت و باور مردمان، تاریخ و قدمت فرهنگی و هویتی هر  شهر و منطقه  باشد یک ضرورت است و این ضرورت وقتی آشکارتر می شود که بدانیم شهرستان رزن و درگزین چه در دوره قبل از اسلام و چه در دوره های مختلف پس از اسلام هم از نظر داشتن مفاخر فرهنگی و هم داشتن فرهنگ، آداب و سنن شایسته توجه ویژه در سطح کشور است.
در واقع در سرزمین بزرگ  ایران میزان مفاخر فرهنگی و منطقه ای به قدری گسترده است که وجود موزه مفاخر یک اصل مسلم برای همه نقاط ایران عزیز است اما در این بین برخی مناطق و شهرستان ها با توجه به عظمت و قدمت تاریخی و نقش و اثرگذاری که در تحولات این کشور داشته اند از نقش و اهمیت ویژه ای برخوردارند.
یکی از مهمترین نقاط که بدون شک نقشی مهم در تحولات کشورمان داشته است منطقه رزن، درگزین سر ردرود است. قدمت تاریخی، مدنیت قوی و اثرگذاری مهم این خطه حتی در تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور عزیزمان نقطه مهم در تاریخ این منطقه است.

 جذب گردشگر ما حصل ایجاد موزه فرهنگ و مفاخر

شهرستان رزن با وجود داشته های غنی فرهنگی و مفاخر متعدد، در سال های گذشته هیچ گاه از سوی متولیان امر تلاش جدی و مستمری برای ایجاد بستر نمایش و  معرفی این مفاخر وجود نداشته است.

علاوه بر ایجاد سرمایه تاریخی و شناساندن بیشتر فرهنگ و هنر منطقه به جذب گردشگر نیز کمک کند.
ایجاد موزه و مکانی برای نمایش سیره مفاخر، عرفا و علما و کشفیات باستانی که نشان دهنده عمق و قدمت زندگی توسعه یافته در سطح منطقه است قطعا می تواند علاوه بر ایجاد سرمایه تاریخی و شناساندن بیشتر فرهنگ و هنر منطقه به جذب گردشگر نیز کمک کند.
ایجاد موزه مردم شناسی در منطقه رزن و درگزین دغدغه قدیمی چهره های فرهنگی شهرستان  است.
احمد صلاحی، نویسنده کتاب مفاخر و مشاهیر شهرستان رزن درخصوص توجه به هویت و میراث شهرزستان رزن و درگزین گفت: سال های قبل  لوازم بسیار با ارزشی از بخش کرفس، تپه نخودلوق یافت شد که ۱۵۰۰-۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را نشان می داد.
وی افزود:  اشیای زیادی برای بستن موهای زنان، گیره سر  مفرغی، لوازم پذیرایی و … یافت شدند که از منظر جایگاه زنان در منطقه کرفس و درگزین جای مطالعه بیشتری دارد.
حفظ منابع ارزشمند رزن و درگزین با تعامل مسئولان
صلاحی با اشاره به خروج بخشی از آثار کشف شده از منطقه رزن و درگزین از کشور اظهار کرد: چه خوب است که همه مدیران شهرستان دست به دست هم دهند تا موزه فرهنگ، تاریخ و کشاورزی در شهرستان ساخته شود تا علاوه بر عودت آثار یافت شده از شهرستان در داخل و خارج کشور، بتوان این منابع ارزشمند را حفظ کرد.
در حالی که در سال ۹۴ و با تفاهم میان میراث فرهنگی، شورا و شهرداری رزن، سرپرست وقت شهرداری رزن از تاسیس موزه مردم شناسی و مفاخر در شهرستان رزن خبر داده بود اما این اتفاق تاکنون هرگز رنگ حقیقی به خود نگرفت.
شهروز کهیائی، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های رزن و درگزین در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: ایجاد موزه مفاخر و مردم شناسی دغدغه جدی مسئولان شهرستانی و مدیریت استانی میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه برای انجام این امر مهمترین مسئله تملک زمین مناسب است، اضافه کرد: در سال های گذشته چند بار مسئله ایجاد موزه مردم شناسی در شهرستان مطرح شده است که بنا به مشکلاتی همچون کمبود اعتبار، این طرح هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.
کار شناسایی زمین برای احداث موزه انجام و با مالکین جهت تملک جلساتی برگزار شده است
کهیائی با اشاره به عزم جدی میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان برای احداث و ایجاد موزه مردم شناسی در سطح منطقه تصریح کرد: کار شناسایی زمین برای احداث موزه انجام و جلسات متعددی با مالکین جهت تملک نیز برگزار شده است.
 رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های رزن و درگزین با اشاره به پیگیری مجموعه فرمانداری و مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص احداث موزه در شهرستان رزن، ادامه داد: با وجود کاهش اعتبارات و مشکلات پیش آمده به علت شیوع بیماری کرونا اما امیدواریم با پیگیری های در حال انجام، احداث موزه مردم شناسی رزن وارد مرحله  اجرایی شود تا پس از ایجاد موزه مردم شناسی علاوه بر جایگاه فرهنگی آن، مسئله ارتقا نمایندگی میراث فرهنگی به اداره میراث فرهنگی و افزایش اعتبارات نیز صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به تلاش شهرداری های کرفس و درگزین جهت احداث موزه افزود: با هماهنگی های صورت گرفته قرار بر این شده که شهرداری کرفس مراحل اداری احداث و ایجاد موزه را طی نماید که  شهردار کرفس در این خصوص پیگیری های خوبی را انجام داده است.
به گزارش عصر همدان؛ به نظر می رسد رنگ واقعیت گرفتن وعده ای چندین ساله و آرزوی دیرینه برای رزن، درگزین و سردرود نیازمند همت و تلاش جهادی همه متولیان فرهنگی و مدیریتی شهرستان است.
اگر قرار است کار ایجاد این موزه بار دیگر به مسائلی نظیر نبود یا کمبود اعتبار یا مسائل اداری تملک زمین گره نخورد نیاز به اقدامات و پیگیری های فرادستگاهی توسط مدیران ارشد شهرستانی و استانی است.
تکرار شعار گونه ایجاد موزه و مرکز فرهنگی در شهرستاند های رزن و درگزین دیگر باید جای خود را به اقدامات عملی در حوزه ساخت موزه ای جامع برای این خطه کهن و با فرهنگ بدهد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=66655
  • دیدگاه‌ها برای رزن، درگزین و سردرود همچنان بدون موزه فرهنگ و مفاخر/ ایجاد موزه در رزن نیازمند اقدام فرا دستگاهی است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.