• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5
استاد ادبیات وعضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تاکید کرد:

خلق بزرگترین شاهکارهای عرفانی

  • کد خبر : 212600
  • 16 اسفند 1402 - 23:19
خلق بزرگترین شاهکارهای عرفانی
استاد ادبیات و عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه ایرانیان عشق را وارد دنیای زاهدانه کرده، گفت: شاعران ما بزرگترین شاهکارهای عرفانی را در فرهنگ اسلامی خلق کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ مرتضی رزاق پور، عصر امروز درهمایش بزرگداشت دهقان فَصیح پارسی زاد، حکیم نظامی عنوان کرد: یکی از جفاهایی که به ادبیات و زبان فارسی ما شده این است که
آن را تنها بعنوان شعر و زیبا سرایی معرفی کرده‌ در حالکیه جایگاه عمیق تری دارند.

وی افزود: ما ادبیاتی را در جهان داریم که نظیر ندارند، چندتا کشور می شناسید که نظامی و حافظ دارند این حکیمان میراث دار یک فرهنگ چند هزار ساله‌اند.

استاد ادبیات وعضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه این کشور با دانشمندان خود، تمدنی را خلق کرده که نصف جهان باستان را دربر دارند.

رزاق‌پور با بیان اینکه این میراث تجربی هزاران ساله ما کجاست؟ ادامه داد: مگر جز این است که بهترین شیوه زندگی کشور‌ داری و علم‌ پروری که در ادبیات نشان داده شده است.

وی ادامه داد: ادبیات جلوگاه فرهنگ هزاران سال و روزگاری است که بر نیاکان ما گذشت،آنچه که نمایان است این است این بزرگان و حکما مسئولیت بزرگی را در اختیار داشت‌اند.

استاد ادبیات وعضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اشعار فردوسی که می‌گوید در جهان قدرتمند باشی تنها راهش دانش است یعنی اگر ایرانی قدرتمند می‌خواهی باید از کشف استعدادهای کشور و حمایت از عالمان غافل نشوی، بیان کرد: فردوسی همچنین در جای دیگر می‌گوید وقتی شادی در زندگی، روح و روان مردم رسوخ نکند از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند در این صورت عقل ما کار نخواهد کرد.

رزاق‌پور خاطرنشان کرد: شعرا آن فرهنگ را در جامعه با هنر آمیخته کرده که جاودانه شده و به نسل‌های بعدی انتقال بدهند.

وی با اشاره به نخستین اثر حکیم نظامی گفت: در این اثر که سراسر اندیشه‌های زاهدانه در آن موج می‌زند و در آن فرهنگ زاهدانه دنیاگریز را به دنیا معرفی می‌کند اما ناگهان به دنبال خسرو شیرین می رود که بسیار با آثار قبلی‌اش متفاوت است.

استاد ادبیات وعضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ادامه داد: نظامی متوجه می‌شود که بزرگترین تربیت کننده انسان در جامعه زهد آمیخته با عشق است، زهد خشک ما را به حقیقت نمی‌رساند.

رزاق‌پور با بیان اینکه ایرانیان عشق را وارد دنیای زاهدانه کرده، یاداور شد: شاعران ما بزرگترین شاهکارهای عرفانی را در فرهنگ اسلامی خلق کردند.
انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=212600
  • دیدگاه‌ها برای خلق بزرگترین شاهکارهای عرفانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.