• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

خانه ای «گرم» برای دخترانی که از زندگی «سرد» شدند/ چتر مهربانی موسسه خیریه «کلبه تربیت پاک نیلگون» برای دختران

  • کد خبر : 62233
  • 10 اردیبهشت 1399 - 8:42
خانه ای «گرم» برای دخترانی که از زندگی «سرد» شدند/ چتر مهربانی موسسه خیریه «کلبه تربیت پاک نیلگون» برای دختران

موسسات خیریه ای در سطح کشور  جهت حمایت از دختران بدسرپرست و بی سرپرستی ایجاد شده اند تا برای دخترانی که دارای آسیب های مختلف اجتماعی هستند و جز این موسسات پناهی ندارند مامن باشند و آنها بتوانند پس از رفع مشکلات و روان درمانی، مجدد به جامعه برگردند. به گزارش عصر همدان؛ در سطح […]

موسسات خیریه ای در سطح کشور  جهت حمایت از دختران بدسرپرست و بی سرپرستی ایجاد شده اند تا برای دخترانی که دارای آسیب های مختلف اجتماعی هستند و جز این موسسات پناهی ندارند مامن باشند و آنها بتوانند پس از رفع مشکلات و روان درمانی، مجدد به جامعه برگردند.

به گزارش عصر همدان؛ در سطح کشور موسسات خیریه زیر نظر سازمان بهزیستی کشور جهت نگهداری از دختران بی سرپرست و بدسرپرست وجود دارد تا دخترانی که  بدون پناه و سرپرست هستند و یا به دلیل بدسرپرست بودن خانواده هایشان به این موسسات می آیند، پس از رفع مشکلات و روان درمانی بتوانند مجدد به جامعه برگردند.

موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” هم یکی از این مراکز در همدان هست که دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله را پذیرش می کنند.

به همین منظور بر آن شدیم تا از نزدیک در جریان کار این مرکز قرار بگیریم، وارد مرکز که شدیم خانه ای با حیاطی با صفا و دو طبقه بود در طبقه اول دخترها مستقر بودند که به محض ورود ما تک تک به داخل پذیرایی آمدند و با رویی گشاده به ما سلام دادند.

همگی دارای چهره هایی معصوم بودند که به دلیل مشکلات اجتماعی جامعه با این سن کم به جای گذراندن زندگی خود در کانون گرم خانواده در این موسسه تحت درمان بودند.

طبقه دوم ساحتمان دفتر مدیر موسسه بود. که روزانه دختران هم در ساعاتی مشخص به اینجا می آیند و کار روان درمانی بر روی آنان صورت می گیرد. مریم حمیدی که دارای کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بود مدیریت این مرکز را به عهده داشت.

هدف رفع مشکلات روحی، روانی دختران بدسرپرست و بی سرپرست هست

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون”در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این موسسه را در بهمن ۱۳۹۶ راه اندازی کردیم، گفت: دخترانی در این مرکز وارد می شوند که از لحاظ تربیتی، روحی و روانی نسبت به بچه هایی که در مراکز دیگر پذیرش می شوند مقداری مشکلات روحی اشان بیشتر و بچه های آسیب هستند.

حمیدی با بیان اینکه برخی از دختران این موسسات خانواده ندارند و برخی هم بدسرپرست هستند، گفت: دخترهایی که بدسرپرست هستند خانواده هایشان آن ها را اذیت می کنند و دولت از خانواده، آن ها را می گیرد و در این موسسه یک دوره می گذرانند و سپس اگر پدر و مادر بخواهند مجدد به خانه برمی گردند.

وی تاکید کرد: دختران بدسرپرست و بی سرپرستی که از نظر اجتماع آسیب دیدند و در خانواده مشکل روحی دارند در این موسسه پذیرش کرده ایم و از ابتدا با دخترها  صحبت می کنیم که شما آمدید درمان شوید و روی شما کار انجام دهیم.

دخترها را با حکم قضایی در اینجا پذیرش می کنیم

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” ادامه داد: مثلا در خانواده ای پدر نیست و مادر متاسفانه به کارهای بد کشیده شده و جلوی چشم دخترش کارهایی به دور از شان خانواده انجام می دهند و دختر عنوان می کند که از دست مادرم خسته شدم اما مادر راضی نیست دخترش اینجا بیاید، ولی وقتی که از طرف کلانتری حکم قاضی می گیرند دیگر چاره ای ندارد و ما این دخترها را با حکم قاضی پذیرش می کنیم.

وی تاکید کرد: ما از بهزیستی دخترها را با پرونده و حکم قضایی تحویل می گیریم و از بچه های خودمان بهتر از آنها نگه داری می کنیم.

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” خاطر نشان کرد: بنابراین ما باید بر روی اینها از لحاظ روان شناختی کار کنیم و اصولاً  ۶ ماه تا ۱ سال زمان می برد و سپس آنها را ترخیص و به مراکز دیگر تحویل می دهیم.

وی ادامه داد:  ولی بقیه که خانواد ندارند یا یکی از اعضای خانواده اشان نیست آنها معمولا  یک الی  ۲ سال در این موسسه می مانند و سپس در مراکز دیگر پذیرش می شوند.

حمیدی با بیان اینکه این مرکز تحت نظر بهزیستی است و هر ماه برای بازرسی می آیند گفت: در این مرکز ۸ دختر در رنج سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله مستقر هستند.

وی با بیان اینکه همدان ۳ موسسه دخترانه و ۵ پسرانه دارد گفت: کار من از آنها سخت تر است و بچه می آید و بر روی آن کار درمان صورت می گیرد و خوب می شود و سپس باید به مراکز دیگر بفرستیم.

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” خاطرنشان کرد: دخترها  وقتی به اینجا می آید کلی آسیب دیده اند و خانواده پر از صدا و پرخاشگری  بوده و مدام کابوس می بیند و ترس دارد. که ما روی اینها کار روانشناسی انجام می دهیم.

اجاره بهای دریافتی از منزل شخصی ام را برای این مکان هزینه می کنم

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” با اعلام درخواست کمک از خیرین جهت حمایت از چنین موسساتی گفت: تقریبا از اوایل سال ۹۷، سه خیر به ما کمک کردند  و پرسنل این موسسه هم حقوقی دریافت نمی کنند و چون حالت خصوصی است باید خودمان تامین کنیم.

وی با بیان اینکه مکان قبلی این موسسه در منزل شخصی خودم در محله صدف بود گفت: چون تعداد دخترها زیاد شده بود و نیاز به جای بزرگتر داشتم منزلم را اجاره دادم و اجاره این مکان را از منزل خودم تامین می کنم.

حمیدی اظهار کرد: بهزیستی  ماهانه ۴۹۰ تومان به حساب شخصی دخترها که غیر قابل برداشت است واریز می کند و با هزینه اجاره و آب و برق و… کاری ندارد و می گوید شما اجازه دارید بروید از خیر کمک بگیرید.

به کمک های نقدی نیاز داریم

وی با بیان اینکه گاهی اوقات در تهیه اقلام ضروری دختران و کارهای درمانی اشان با مشکل مالی مواجه می شویم گفت: خیری هست که ثابت ماهی ۷۰۰ هزار تومان به موسسه کمک می کند ولی کمک هایش غیر نقدی است و ما به کمک نقدی هم نیاز داریم.

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” در ادامه با بیان اینکه دخترها را اندازه بچه های خودم دوست دارم و با مسئولیت خودم به مدرسه بهشتی می فرستم گفت: اینها پیش خانواده هایشان نمی روند و  فرار نمی کنند چون کسی منتظر اینها نیست اینجا را به جایی که قبلا بودند ترجیح می دهند و شاید پدر و مادرهایشان راضی نباشند ولی بچه راضی هست.

حمیدی با اشاره به اینکه روانشناسی یکی از کارهایش این است که بچه ها شاد باشند گفت: امسال بخاطر کرونا تفریحات بیرونی نداشتیم ولی سالهای قبل سفر به مشهد و گردش های فراوان داخل شهری داشتیم.

وی ادامه داد: ما در روزهای پنج شنبه گردش اطراف همدان داشتیم و خانواده ها هم دخترها را ملاقات و به مرخصی می روند.

مدیر موسسه خیریه “کلبه تربیت پاک نیلگون” با بیان اینکه در این روزها که مدارس تعطیل است برنامه هایی برای پر کردن اوقات فراغت دختران داریم گفت: در این ایام خود بهزیستی هم یک برنامه گذاشته و بچه ها هر فعالیتی انجام می دهند عکس می گیرند.

وی ادامه داد: بچه ها در این روزها صبح که بلند می شوند برنامه درسی و سپس تکالیف را  انجام می دهند، سپس حدود یک ساعت می آیند پیش من، هر کدام هر مشکلی داشته باشند مطرح و کاربرگ هایی را پر می کنند و سپس برای ناهار می روند.

حمیدی با بیان اینکه دخترها کارهای هنری هم انجام می دهند، گفت:  چون دخترها باید در جشنواره عصر کرونا هم شرکت کنند کارهای هنری مختلفی همچون بافتن گلیم، ساختن سازه ماکارونی و طراحی هنری انجام می دهند.

در ادامه با تعدادی از دخترهایی که خواستند اسمشان مطرح نشود به گفتگو نشستیم.

با مادرم اختلافات فکری فراوانی داشتم

یکی از دختران این موسسه  با بیان اینکه من در اوج بلوغم متوجه شدم که مادرم من را از زمانی که کمتر از ۲ماه داشتم از بهزیستی تحویل و همان سال اول هم از همسرش جدا شده است گفت: فهمیدن این موضوع علت شروع اختلافات بین من و مادرم بود.

وی با بیان اینکه من با مادرم در خصوص مسائل اعتقادی اختلاف بسیار زیادی داشتم گفت: مادر من بسیار مذهبی است و اعتقادات من ضعیف تر هست و مدام بخاطر پوششم از من ایراد می گرفت .

این دختر نوجوان گفت: مادرم می گفت دوستی باید انتخاب کنی که از نظر روابط اجتماعی همسان باشیم و برادر مجردی هم نداشته باشد که من این را قبول نداشتم. مادر من هم واقعا اذیت می شد چون خانواده اش اصلاً پذیرای این مسائل نبودند.

وی گفت: یک ایرادهایی را من داشتم ولی مادرم هم ایراداتی داشت و به این درجه رسیده و فهمیده که خودش هم مشکل داشته است.

این دختر نوجوان با بیان اینکه دل من و مادرم برای هم تنگ شده و با هم ملاقات داریم ولی مدت زیادی نمی توانیم با هم باشیم گفت: در این مدت ۷ ماه که به اینجا امده ام حس می کنم بهتر شدم و دوری من از مادرم هم سبب شده است رفتارش تغییر کند.

وی در پایان با بیان اینکه رشته من انسانی هست و قصد دارم در دانشگاه رشته وکالت یا روانشناسی بخوانم گفت: تمام سعی ام را می کنم که مشکلاتم را حل کنم و زودتر به این هدفم برسم.

در خانه آرامش نداشتم و وقتم را در بیرون می گذراندم

دختر نوجوان دیگری که بخاطر مشکلات خانوادگی در این مرکز به سر می برد هم به بیان جزییات زندگی خود پرداخت و گفت: من در خانه اصلاً آرامش نداشتم و مدام بین پدر و مادرم دعوا بود بخاطر همین ترجیح می دادم که وقتم رادر بیرون از خانه و دوست شدن با پسرها بگذرانم.

وی گفت: خانواده ام مدام به من می گفتند بیرون نرو ولی من به حرف آنها گوش نمی دادم و حتی چندین بار سر این موضوع پدرم من را کتک می زد.

این دختر نوجوان با بیان اینکه پدر من قبلا سیگارفروش بود ولی الان بیکار است، گفت: پدرم چندین بار در بیمارستان روانی بستری شده است و با وجود اینکه توانایی مالی دارد ولی بسیار خساست می کند و به مادرم برای مخارج زندگی پولی نمی دهد و مدام در منزل ما دعوا هست.

وی با بیان اینکه سه ماه هست به این مرکز آمده ام، گفت: دلم برای خانواده ام تنگ می شود و در این مدت رفتارشان بهتر شده است.

این دختر نوجوان در پایان با بیان اینکه بخاطر مشکلاتم درسم را رها کرده بودم، گفت: درس من بسیار خوب بود  و قصد دارم هر چه زودتر به مدرسه برگردم و علاقه بسیار زیادی به درس خواندن دارم.

به گزارش عصر همدان؛ همانطور که در گزارش قید شد این موسسات به صورت خیریه اداره می و هدفی هم جز کمک به دختران بدسرپرست و بی سرپرست ندارند همشهریان می توانند با واریز کمک های نقدی خود به شماره حساب و کارت ۳۷۰۰۱۱۱۳۹۳۱۱۷۵۱ و ۵۰۲۹۰۸۷۰۰۰۴۹۶۳۵۹  نزد بانک توسعه تعاون و شماره کارت ۵۸۹۲۱۰۱۲۲۳۲۴۰۱۳۲ نزد بانک سپه، کمک های شایانی به این موسسات و رسیدن به اهداف مدنظرشان کنند. جهت هماهنگی های بیشتر هم خیرین می توانند با شماره موبایل های ۰۹۱۸۳۱۶۸۹۴۹ و ۰۹۱۸۸۱۱۰۶۳۵ تماس بگیرند.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=62233
  • دیدگاه‌ها برای خانه ای «گرم» برای دخترانی که از زندگی «سرد» شدند/ چتر مهربانی موسسه خیریه «کلبه تربیت پاک نیلگون» برای دختران بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.