• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

حیقوق نبی نگین تویسرکان/ پیامبری که از خدا عمر دوباره گرفت

  • کد خبر : 180092
  • 01 فروردین 1402 - 15:02
حیقوق نبی نگین تویسرکان/ پیامبری که از خدا عمر دوباره گرفت

آرامگاه حیقوق نبی یکی از بناهای دیدنی و تاریخی بهشت غرب ایران و از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد. به گزارش عصرهمدان؛ اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان می گوید: حیقوق نبی بین سال‌های ۶۰۰ […]

آرامگاه حیقوق نبی یکی از بناهای دیدنی و تاریخی بهشت غرب ایران و از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می شود که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد.

به گزارش عصرهمدان؛ اسحاق ترکاشوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان می گوید: حیقوق نبی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۵۰ قبل از میلاد می‌زیسته و مقبره وی هم‌اکنون در جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده و موضوع جالب توجه در خصوص این پیامبر آن است که تصویر وی هم‌اکنون در موزه واتیکان وجود دارد.

در کتاب‌ها آمده که حیقوق به معنی «در بغل کشیده شده» است و این نام را به این دلیل برای آن پیامبر برگزیدند که در کودکی و به‌علت بیماری از دنیا می‌رود و حضرت الیاس (ع) او را در آغوش می‌گیرد و از خداوند، حیات دوباره وی را طلب می‌کند و او زنده می‌شود.

وی که نگهبان معبد سلیمان در اورشلیم بوده، پس از شعیای نبی به رسالت مبعوث شده است.

این پیامبر سال‌های زیادی در اسارت بخت نصر بوده و پس از فتح بابل به‌دست کوروش، به همراه دانیال نبی به ایران آمده و در تویسرکان ساکن شده است.

بقعه این پیامبر، یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران در استان همدان و دارای ارزش تاریخی بسیاری است، به‌طوری‌که بنای برجی شکل آرامگاه حیقوق نبی، آجری و گنبدی شکل و پوشش داخلی آن مدور و پوشش خارجی آن مخروطی شکل است.

یکی از طاق‌نماهای این بنا به در ورودی بقعه اختصاص دارد و مابین طاق‌نماها نیز قسمتی ساده و بدون تزئینات مشاهده می‌شود.

ساختمان این مقبره، قبل از استیلای اعراب بنا شده و در برهه‌ای از زمان نیز تخریب می‌شود، ولی بعدها عده‌ای از خیرخواهان شهر به تعمیر آن همت می‌گمارند و در حفاری‌های سال ۱۳۶۸ نیز بقایای حصار مربع شکل با چهار برج در اطراف آن مشخص‌شده که به‌نظر می‌رسد از خود بنا قدیمی‌تر باشد.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=180092
  • دیدگاه‌ها برای حیقوق نبی نگین تویسرکان/ پیامبری که از خدا عمر دوباره گرفت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.