• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

حال ناخوش اجاره‌بها در همدان

  • کد خبر : 201600
  • 29 مهر 1402 - 9:39
حال ناخوش اجاره‌بها در همدان
یکه تازی قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر همدان موجی از نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها را در بین اقشار کم درآمد سطح شهر بر انگیخته که این امر نیازمند تدابیر به هنگام مسئولین است.

به گزارش عصر همدان؛ در این روزگار سخت و پر تنش اقتصادی و درآمد کم سرپرست خانواده‌ها چقدر غم انگیز است وقتی هر چقدر تلاش می‌کنی که بتوانی مانند سایر انسان‌ها دارای سرپناهی امن و بدون هیچگونه استرس و دغدغه که حق طبیعی هر انسانی است، برای خانواده‌ات باشی، اما بخاطر بی‌تقوایی و بی‌تدبیری برخی از مسئولین و سود جویی افرادی در زمینه دلالی ‌خانه و زمین از این حق طبیعی بدور باشی.

با توجه به استدلال دولت که با افزایش عرضه می‌شود مشکلات حوزه مسکن را حل کرد، و با  وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، عملاً شاهد افزایش عرضه در حوزه مسکن نبوده‌ایم.

مشکل عرضه کم مسکن در هر شهری، به نحوی بوده اما شدت و ضعف آن به میزان عملکرد و تلاش مسئولین استانی برمی‌گردد. شهر همدان در این امر مستثنی نبوده و حتی در رتبه‌بندی ساخت مسکن جزء دو استان آخر ، بزرگترین رکود تاریخی خود را زد.

دومین عمل مهار نرخ اجاره‌بها و قیمت زمین نرخ‌گذاری دستوری بود تا سقف افزایش اجاره‌بها را تا حدودی محدود کند، اما این طرح نیز با توجه به تجربه دو، سه سال گذشته عملا نتیجه خاصی نداشته است. برنامه دیگر دولت در این زمینه، افزایش وام ودیعه مسکن بود که علاوه بر همکاری نکردن برخی از بانک‌ها و با توجه به شتاب رشد قیمت‌ها در بازار، اثر این طرح نیز خنثی شد.

برای بدست گرفتن بازار در این زمینه، دولت و مجلس طرح مالیاتبر خانه‌های خالی را داد اما با گذشت حدوداً دوسال از تصویب این قانون در ظاهر امر هیچ اقدام موثری انجام نشده است، که این امر خود گواه بر بی‌تدبیری و بی‌فکری برخی از مسئولین است که می‌توان گفت مهم‌ترین دلیلش درک نکردن و لمش نشدن زندگی اقشار پایین جامعه است که به سختی امرار معاش می‌کنند.

این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در مورد مشکل اقتصادی مردم فرمودند: « کشور از لحاظ معیشت عمومی دچار مشکل است، واقعاً معیشت خانوارها دچار مشکل جدّی است و مردم مشکل دارند، گرانی‌ها و مانند اینها هست، اینها بایست علاج بشود.

ما در جلسات خصوصی به مسئولین گفته‌ایم یا پیغام داده‌ایم، باز هم میگویم، دستگاه‌های مسئول توجّه کنند که در زمینه‌ی مشکل اقتصادی، از مسائل فوری، مسئله‌ی مهار قیمتها است … این یک مسئله است که بازار یک ثباتی پیدا بکند.

این حالت که هر روز اجناس یک قیمتی پیدا کند، برای کشور مضر است.» اما با توجه به برخی از زیر ساخت‌های نادرست اقتصادی و حتی فرهنگی و بی‌تدبیری برخی از مسئولین در جامعه، ما شاهد اختلاف طبقاتی شدید در کشور هستیم.

یکی از مسائل کاهش قیمت در اجاره بها، عملی کردن طرح مالیات بر خانه‌های خالی است.

فرزاد تیموری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: مالیات بر خانه‌های خالی از طریق دولت تعریف شده است.

تیموری افزود: بحث شناسایی این خانه‌ها و واحد آپارتمان‌هایی که خالی است در حال انجام است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه منازلی که به هر عنوان اجاره داده نمی‌شوند و یا به فروش نمی‌رسند مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند، اظهار کرد: متولی کار  شناسایی خانه‌های خالی اداره دارایی بوده که هم اکنون در حال شناسایی و رصد این منازل است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلی در نظام اقتصادی، موضوع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: اگر در کشور عرضه در هر محصولی بیشتر از تقاضا باشد، مطمئناً شاهد کاهش قیمت در آن محصول خواهیم بود.

تیموری اذعان کرد: در حال حاضر بعد از اینکه ساخت پروژه ۱۱ هزار واحدی مسکن را در شهر همدان و دیگر شهرستان‌ها شروع کرده‌ایم شاهد رکود شدید در خرید و فروش خانه‌ها بوده و قیمت خانه‌ها به شدت افت کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به رصد روزانه قیمت ساختمان، عنوان کرد: ما مطمئن هستیم با بهره‌برداری ساختمان‌های در حال ساخت، اجاره‌بها و قیمت منازل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

حال با در نظر گرفتن تمام مسائل برای افزایش بهبود شرایط بازار مسکن و کاهش قابل لمس اجاره‌بها در شهر با توجه به اینکه بخش زیادی از مواد اولیه و زیرساخت‌های آن موجود است، باید ساخت انبوه مسکن افزایش پیدا کند.

برای حل این معضل، علاوه بر همکاری بانک‌ها و تشویق به اعطای تسهیلات مسکن، به راهکارهای نوین تامین مالی مسکن از قبیل اوراق بهادار، صندوق‌های زمین و مسکن و مشارکت بخش خصوصی توجه کرد و به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید مسکن، نرخ سود پرداخت تسهیلات را که تقسیط آن از توان جوانان خارج است، پایین آورد.

انتهای پیام/سا

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=201600
  • دیدگاه‌ها برای حال ناخوش اجاره‌بها در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.