• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0

جمعیت وحوش نگین محیط زیست استان همدان در مسیر نابودی/سردسته گله کل و بزها مسئولیت کاهش وحوش خانگرمز را به عهده گرفت!

  • کد خبر : 70318
  • 21 خرداد 1399 - 8:39
جمعیت وحوش نگین محیط زیست استان همدان در مسیر نابودی/سردسته گله کل و بزها مسئولیت کاهش وحوش خانگرمز را به عهده گرفت!

کاهش۴۰ درصدی جمعیت حیات وحش خانگرمز آن هم در طول چند ماه، نشان از ضعف مدیریتی در حفاظت از نگین محیط زیست استان همدان دارد، مسئله ای که متولیان امر، از پاسخگویی شفاف در این باره امتناع می کنند و بدون ارائه آمار، تنها معترف به نابودی تعدادی از وحوش منطقه شدند. به گزارش خبرنگار […]

کاهش۴۰ درصدی جمعیت حیات وحش خانگرمز آن هم در طول چند ماه، نشان از ضعف مدیریتی در حفاظت از نگین محیط زیست استان همدان دارد، مسئله ای که متولیان امر، از پاسخگویی شفاف در این باره امتناع می کنند و بدون ارائه آمار، تنها معترف به نابودی تعدادی از وحوش منطقه شدند.

به گزارش خبرنگار عصر همدان؛ از ۱۶ خرداد به مدت هفت روز به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است. بی تردید در این عرصه دلسوزانی فعالیت می کنند و اما می توان مسئولانی را هم یافت که انتظار مردم را در پاسداری از محیط زیست برآورده نمی کنند، به ویژه در استان همدان درخصوص تصمیمات اخذ شده مرتبط با منطقه حفاظت شده خانگرمز از سوی برخی مسئولان از اداره کل گرفته تا مسئولان مرتبط تویسرکانی.

راستی از بزهای خانگرمز چه خبر؟

مردم تویسرکان هنوز فراموش نکرده اند که شب عید سال ۹۸ شنیدند در حدود ۲۱ رأس از وحوش این منطقه را در بی خبری فرماندار وقت به لشگردر ملایر انتقال دادند. در بین آن وحوش دو رأس ماده هم بود که طبق گفته کارشناسان انتقال وحوش در فصل زاد و ولدشان هم به کل و بزهای منتقل و هم به گله باقی مانده شوک وارد می کند.

 کاهش۴۰ درصدی جمعیت حیات وحش خانگرمز در چند ماه!

سال گذشته، هنوز مردم این دیار از شوک نقل و انتقالات کل و بزهای خانگرمز بیرون نیامده بودند، که به فاصله چند ماه پس از تغییر مدیریت در منطقه حفاظت شده خانگرمز و در رأس قرار گرفتن یک ملایری در این سمت، شاهد نابودی نزدیک به ۱۰۰ رأس از کل و بز این منطقه شدند، یعنی در حدود ۴۰ درصد از وحوش این منطقه به دلایل نامعلوم از بین رفت.

با وجود آنکه مسئولان تویسرکانی به طور عمده از مصاحبه با خبرنگاران امتناع کردند، خبر نابودی کل و بزهای خانگرمز مورد تأیید مهدی صفی خانی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان قرار گرفت.

 اعتراف معاون فنی محیط زیست همدان به کاهش جمعیت وحوش خانگرمز بدون ارائه آمار

گرچه صفی خوانی هیچ گاه به افشای تعداد کل و بزهای تلف شده دست نزد و آماری ارائه نداد، اما به کاهش جمعیتی وحوش خانگرمز معترف شد و بهم ریختگی جمعیتی حیات وحش این منطقه را یک عامل ناشناخته دانست.

«مسئولان این سازمان مدعی بودند که شکار غیرمجاز و بیماری ممکن است زمینه ساز کاهش جمعیت حیات وحش خانگرمز شده باشد، اما برخی معتقدند شوک زیست محیطی در انتقال وحوش ماده آن هم در فصل زاد و ولدشان از دیگر دلایل این رخداد بود.»

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان آن روزها در پاسخ به سوال خبرنگار عصر همدان مبنی بر اینکه که چه تعداد از وحوش خانگرمز و به چه علت نابود شدند، اظهار کرده بود که؛ «تعداد را نمی توانیم اعلام کنیم چرا که در هیچ سال آمار سرشماری را اعلام نکرده ایم، البته یکی از دلایل عدم انتشار آمار برای حفاظت از خود وحوش است!

تاکنون معاون ملایری حفاظت محیط زیست همدان نتایج تحقیقات چرایی کاهش وحوش خانگرمز را ارائه نداده

صفی خانی با بیان اینکه نه در سال۹۸ بلکه در سال های اخیر مجوز شکار قانونی هم صادر نشده است، تصریح کرد: علل مختلفی برای کاهش وحوش ممکن است وجود داشته باشد که از جمله آن می توان به شکار غیرمجاز، بیماری و یا نبود شرایط مناسب برای جفت گیری اشاره کرد و باید تحقیقات انجام شود.

وی گفته بود امیدوار است با انجام اقدامات مناسب کاهش جمعیت وحوش این منطقه تکرار نشود.

با این حال هیچ گاه نه صفی خوانی معاون ملایری اداره کل حفاظت محیط زیست همدان و نه مسئول ملایری منطقه حفاظت شده خانگرمز و نه حتی کرمعلی گیلانه رئیس محیط زیست تویسرکان درباره سرانجام وعده تحقیقات انجام شده، مطلبی برای شفاف سازی نزد افکار عموم ارائه ندادند.

سردسته گله کل و بزها مسئولیت کاهش وحوش خانگرمز را به عهده گرفت!

سال گذشته هیچ گاه هیچ کدام از مسئولان متولی، کاهش جمعیت حیات وحش خانگرمز را به عهده نگرفت، این مسئله تا جایی پیش رفت که در سایه عدم شفاف سازی محیط زیست تویسرکان و استان همدان، حتی در یکی از کانال های خبری عنوان شد: “سردسته گله کل و بز ها مسولیت کاهش جمعیت حیات وحش خانگرمز را به عهده گرفت و از شکارچیان و به خصوص مسئول منطقه حفاظت شده خانگرمز عذرخواهی کرد.

به گزارش عصر همدان؛ وحوش منطقه خانگرمز آرامش می خواهند، نه آن که هر روز با دلایل مختلفی از تعدادشان کاسته شود، انتقال وحوش از این منطقه آن هم بدون ارائه مستندات لازم علمی لااقل به رسانه ها و عدم شفاف سازی درباره چرایی کاهش قابل توجه جمعیت وحوش خانگرمز، تغییر در مدیریت این منطقه و مواردی از این قبیل، دست به دست هم داده تا این روزها تویسرکانی ها درخصوص وضعیت نامناسب نگین محیط زیست استان همدان که می توانست نقطه قوتی در رونق بخشی گردشگری باشد، از مسئولان محیط زیست گلایه مند شوند. و هنوز ما منتظر پاسخ شفافی از متولیان حوزه محیط زیست استان همدان هستیم.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=70318
  • دیدگاه‌ها برای جمعیت وحوش نگین محیط زیست استان همدان در مسیر نابودی/سردسته گله کل و بزها مسئولیت کاهش وحوش خانگرمز را به عهده گرفت! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.