• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

جلوگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری با شناخت رسوم ایرانی/ رسوم قدیمی مردم همدان در شب چهارشنبه آخرسال

  • کد خبر : 179794
  • 23 اسفند 1401 - 13:06
جلوگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری با شناخت رسوم ایرانی/ رسوم قدیمی مردم همدان در شب چهارشنبه آخرسال

خانواده‌ها و جامعه باید بتوانند نسل جدید را با رسوم چهارشنبه سوری آشنا کنند تا دیگر هیچ نوجوانی اعضای بدن خود را بخاطر استفاده از مواد منفجره از دست ندهد و به جای خاطره های ناگوار، خاطراتی از جنس شادی در ذهن خود بسپارد. به گزارش عصرهمدان؛ چهارشنبه سوری یک آیین سنتی در فرهنگ اصیل […]

خانواده‌ها و جامعه باید بتوانند نسل جدید را با رسوم چهارشنبه سوری آشنا کنند تا دیگر هیچ نوجوانی اعضای بدن خود را بخاطر استفاده از مواد منفجره از دست ندهد و به جای خاطره های ناگوار، خاطراتی از جنس شادی در ذهن خود بسپارد.

به گزارش عصرهمدان؛ چهارشنبه سوری یک آیین سنتی در فرهنگ اصیل ایرانی است که متاسفانه در سال های اخیر با وجود بدعت ها به فراموشی سپرده شده است.

جامعه کنونی به جای برگزاری صحیح این آیین، رو به استفاده از مواد منفجره آورده و هرساله در آستانه سال جدید کام برخی خانواده ها به دلیل آسیب های جسمی که به اعضای بدن خود و دیگران وارد می کنند را تلخ می کند.

برای آگاهی از نحوه برگزاری آیین چهارشنبه سوری، گفتگویی با یک کارشناس ایران شناسی داشتیم که در ادامه می خوانید.

چهارشنبه سوری یکی از هزاران آیین پر محتوا در ایران

فریبا نعمتی، کارشناس ایران شناسی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به اینکه در فرهنگ اصیل ایرانی جشن ها و آیین های پر محتوایی وجود دارد گفت: چهارشنبه سوری یکی از هزاران آیین ایران است که مجموعی از چند رسم می باشد.

وی با بیان اینکه از قرن ها پیش رسم است در آخرین سه شنبه سال بین پنج تا هفت بوته، چوب یا براساس منطقه جغرافیایی هرچیزی که قابل آتش زدن بود درست کنند و از روی آن بپرند افزود: شعر (سرخی تو از من ، زردی من از تو) را نیز هنگام پریدن از روی آتش می خوانند.

نعمتی ادامه داد: بعضی از خانواده ها آجیل مشکل گشا تقسیم می کردند چراکه معتقد بودند در این شب برخی از فرشتگان الهی ناظر بر اعمال هستند و با تقسیم آجیل مشکل گشا، مشکلات فرد را رفع و دعاهای افراد مستجاب می شود.

این کارشناس ایران شناسی با اشاره به رسم دیگری به نام فالگوش ایستادن تصریح کرد: افراد در چهارراه ها یا خیابان ها درکنار رهگذران می ایستادند و معتقد بودند اگر رهگذران درحال خنده و تعریف های خوب هستند پس حاجتی که در دل دارند برآورده می شود.

رفع کدورت با رسم قاشق‌زنی

وی یکی دیگر از رسم های چهارشنبه سوری را قاشق زنی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در محله ها همه همدیگر را می شناختند، در این رسم افراد یک چادر سیاه به رنگ تاریکی شب بر سر می کردند و با یک کاسه مسی و قاشق درب خانه افراد محله را می زدند و شکلات و شیرینی و نقل و نخود کشمش دریافت می کردند.

نعمتی با تاکید براینکه همه ی رسم و آیین های ایران باستان دارای پیام و هدف می باشد افزود: مردم با انجام این رسوم از حال یکدیگر باخبر می شدند، اگر کدورتی وجود داشت از بین می رفت و درکنار یکدیگر اوقات فراغت را می گذراندند.

این کارشناس ایران شناسی با بیان اینکه جشن های ایران باستان دو وجهه خوب دارند ادامه داد: وجهه اول در جشن شکر گذاری است که باعث می شد افراد از نعمت های خدا غافل نشوند و قدر داشته هایشان را بدانند و وجهه دوم این که مردم در مدت های کوتاه دور یکدیگر جمع می شدند از مشکلات یکدیگر آگاه بودند و برای رفع آن ها تلاش می کردند.

وی افزود: انجام رسومات ایرانی باعث ایجاد همدلی و دوستی بین افراد می شد و همه با حال خوب به استقبال عید نوروز می رفتند.

شکستن کوزه های سفالی قدیمی در رسوم مردم همدان

نعمتی با اشاره به یکی از رسوم مردم شهر همدان در شب چهارشنبه سوری گفت: مردم همدان از میدان باباطاهر کوزه سفالی می خریدند و سفال کهنه و قدیمی را به صورت نمادین از پشت بام خانه ها به پایین می انداختند.

وی ادامه داد: همدانی ها جاروی قدیمی را آتش می‌زدند و اعتقاد داشتند اینها بد شگونی هایی است که از بین می رود و با سال جدید خیر و برکت به زندگی ها می آید.

این کارشناس ایران شناسی با بیان اینکه بردن هدیه برای تازه عروس ها یکی دیگر از رسم ها در فرهنگ ایرانی است افزود: خانواده داماد برای عروس و خانواده او هدیه های را در مجمع های مسی به همراه ساز و دهل می فرستادند و اگر خانواده عروس هم مایل بود یک هدیه برای داماد می‌فرستاد.

نعمتی خاطر نشان کرد: این رفت و آمد و هدیه و شادی اجازه نمی‌داد در آستانه سال نو کدورتی باقی بماند؛ قدیمی ها زندگی را سخت نمی گرفتند و از کوچک ترین فرصت ها برای ارتباط استفاده می کردند.

خانواده ها برای انتقال رسوم ایرانی به کودکان کوتاهی نکنند
وی با تاکید براینکه نباید اجازه بدهیم رسم و آیین های ایران از میان برود گفت: اولین افرادی که می توانند و وظیفه دارند این آداب و رسوم را به نسل جدید منتقل کنند خانواده ها هستند.

این کارشناس ایران شناسی ادامه داد: در مدارس و رسانه ها نیز باید فرهنگ و آداب ایرانی اصیل به جامعه آموزش داده شود تا نسل آینده بیشتر قدردان فرهنگ خود باشد.

نعمتی با بیان اینکه مسؤلین با برگزاری جشن های باستانی می توانند این آیین را به جامعه منتقل کنند تصریح کرد: مردم کشورهای خارجی هیچ جشنی ندارند اما به هر بهانه کوچکی دورهم جمع می شوند و جشن می سازند، ما جشن های زیادی داریم اما نابودش می کنیم و با شکوه برگزار نمی‌شود.

جلوگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری با شناخت رسوم ایرانی

در پایان باید گفت شناخت آیین و رسوم ایران عزیز باعث می شود علاوه بر تلاش برای حفظ فرهنگ ها، در مسیر بدعت ها حرکت نکنیم.

بدون شک اگر خانواده ها و جامعه بتوانند نسل جدید را با رسوم چهارشنبه سوری آشنا کنند دیگر هیچ نوجوانی اعضای بدن خود را بخاطر استفاده از مواد منفجره از دست نمی دهد و به جای خاطره های ناگوار، خاطراتی از جنس شادی در ذهن خود می سپارد.

انتهای پیام/سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=179794
  • دیدگاه‌ها برای جلوگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری با شناخت رسوم ایرانی/ رسوم قدیمی مردم همدان در شب چهارشنبه آخرسال بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.