• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
4

ثبت ملی چشمه شاهنجرین درگزین به استاندارد ابلاغ شد

  • کد خبر : 191281
  • 03 مرداد 1402 - 10:56
ثبت ملی چشمه شاهنجرین درگزین به استاندارد  ابلاغ شد
قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی کشور در نامه جداگانه، مراتب ثبت چشمه شاهنجرین درگزین را به استاندارد همدان ابلاغ کرد.

به گزارش عصر همدان؛ در متن نامه «علی دارابی» به «علیرضا قاسمی‌فرزاد» استاندارد همدان، آمده است: در اجرای تبصره ماده ۳ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت۳۲۹۱۵ هـ، هیأت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی «چشمه شاهنجرین درگزین» واقع در استان همدان، شهرستان درگزین، بخش شاهنجرین، دهستان درگزین علیا، روستای شاهنجرین که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۱۰۹۴ مورخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده ابلاغ می گردد.

اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت از وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود ممنوع است. گفتنی است ، چشمه شاهنجرین درگزین ، در بخشی به همین نام و در شهرستان درگزین واقع شده است.

چشمه بر پای کوه سه برادر شاهنجرین قرار گرفته و به علت نوع اقلیم و میزان بارش‌های منطقه‌ای دارای پوشش گیاهی استپی مرتعی است. اما دورتادور چشمه را درختان متراکم صنوبر، راجی و زبان گنجشک دربرگرفته است.

این چشمه نیز فاقد هرگونه پوشش جانوری و گیاهی آبزی است. پرونده ثبتی چشمه درگزین نیز همزمان با پرونده چشمه‌ «نظرگاه خورونده» در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ در شورای عالی ثبت وزارتخانه میراث فرهنگی طرح و واجد ثبت در فهرست آثار ملی، طبیعی ایران تشخیص داده شد و فرآیند اداری ابلاغ آن نیز در دست اقدام است.

روستای شاهنجرین از روستاهای دهستان درجزین علیا از بخش قروه درجزین شهرستان رزن می باشد. این روستا در شمال شرقی استان واقع شده است.

این روستا در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و۱۸ دقیقه در ارتفاع ۱۸۱۰ متری از سطح دریا در کوهپای کوه سه برادر وسمق و در محدوده آب وهوای سرد کوهستانی در دشت رزن واقع شده است.

انتهای پیام/ د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=191281
  • دیدگاه‌ها برای ثبت ملی چشمه شاهنجرین درگزین به استاندارد ابلاغ شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.