• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری، نتیجه تلاش مردمی بود نه دولت

  • کد خبر : 70826
  • 23 خرداد 1399 - 13:41
ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری، نتیجه تلاش مردمی بود نه دولت

محمد مهدی مفتح با بیان اینکه ثبت جهانی برند گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری جهانی، نتیجه پیگیری های مردمی در انجمن گردوی این شهرستان بود نه دولت، گفت: امروز مردم دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسند و این مهم در کنار ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به اقتصاد شهرستان کمک کند. به […]

محمد مهدی مفتح با بیان اینکه ثبت جهانی برند گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری جهانی، نتیجه پیگیری های مردمی در انجمن گردوی این شهرستان بود نه دولت، گفت: امروز مردم دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسند و این مهم در کنار ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به اقتصاد شهرستان کمک کند.

به گزارش عصر همدان؛ شهرستان تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، ذخیره‌گاه ژنتیکی بسیار ارزشمندی در تولید محصول گردو آن هم برای کشور، این مطلب را «داراب حسنی» مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده است.

اجرای پروژه های ملی درخصوص گردو، مسیر جهانی شدن این محصول را هموار کرد

چنین شهرستانی با چنین دارایی عظیمی بی تردید نیاز به معرفی بیشتر به سایر نقاط کشور و حتی جهان دارد، از این رو چندین سال است تویسرکانی ها برای اینکه گردوی شهرشان برند و در جهان شناخته شود، پیگیری هایی و زمینه چینی هایی برای جهانی شدن انجام داده اند.

اصلاح باغات گردو با اجرای طرح ملی سرشاخه کاری، ایجاد و تولید نهالستان گردوی گواهی شده، که از نهالستان‌های بزرگ و کم نظیر خاورمیانه است و تربیت نیروی انسانی توانمند در این عرصه از مواردی است که در سال های اخیر با پیگیری های نماینده مردم تویسرکان و پشتکار مسئولان جهاد کشاورزی تویسرکان اجرایی شده و در دست اجرا است.

خام فروشی، عاملی برای بهره وری پایین باغداران از تولید گردو

به گفته «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان، این شهرستان با وجود آن که سالانه میلیاردها تومان چرخش مالی دارد، اما سود اصلی آن به دلیل خام فروشی به باغداران و فعالان این عرصه نمی رسد.

وی معتقد است رفتن به سمت ایجاد توسعه صنایع تبدیلی از جمله ایجاد کارگاه ها و صنایعی همچون تولید ترشی گردو ویا کلوچه‌ گردویی ، میزان بهره وری از محصول را ارتقاء می بخشد و زمینه درآمدزایی بیشتر را فراهم می سازد.

و اما اوایل دی ماه سال گذشته بود که خبری با عنوان ” گردوی تویسرکان در مسیر جهانی شدن” منتشر شد که در آن آمده بود «گردو با پوست و خون مردم خونگرم تویسرکان درآمیخته است و این روزها با پیگیری های انجام شده مفتح نماینده شهرستان با وحدت، همکاری و هم افزایی دیگر مسئولان، ثبت جهانی گردو در سازمان جهانی مالکیت  فکری (WIPO) مراحل پایانی خود را طی می کند.»

 ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری نتیجه تلاش مردمی بود نه دولت

و مردم پایتخت طلای سبز ایران، امروز شاهد هستند که «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان از ثبت جهانی برند گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری World Intellectual Property Organization خبر داده است.

مفتح با ابراز خرسندی از پیگیری های انجمن گردوی تویسرکان برای این مهم عنوان کرد: هزینه های و مراحل انجام جهانی شدن گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری نتیجه تلاش مردمی و فعالان این عرصه بود نه دولت.

نماینده مردم تویسرکان افزود: امروز مردم دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسند و این مهم در کنار ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به اقتصاد شهرستان کمک کند.

سابق بر این «عبدالله قمری» مسئول انجمن گردوی تویسرکان نیز در گفتگو با خبرنگار ما؛ گفته بود: برند شدن گردو و ثبت آن به نام شهرستان در دو سازمان بین المللی، در اقتصاد مردم این دیار اثرگذار است.

وی اظهار کرد: جهانی شدن گردوی تویسرکان با ثبت در دو سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) و سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، زمینه تثبیت موقعیت و برندسازی گردوی شهرستان را در ایران و جهان فراهم می سازد و این امر در اقتصاد شهرستان اثرگذار است.

به گزارش عصر همدان؛ گرچه در سال های اخیر اتحادیه خشکبار اقدام قابل توجهی برای بسته بندی محصول گردو انجام نداده و در این عرصه نمره بسیار پایینی در نظر مردم گرفته است، اما خوشبختانه انجمن گردوی تویسرکان به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و بسته در شهرستان است تا از ظرفیت اقتصادی محصول ارزشمند گردو برای رفع مشکلات اقتصادی مردم این شهرستان بهره بگیرد.

زنگنه

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=70826
  • دیدگاه‌ها برای ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری، نتیجه تلاش مردمی بود نه دولت بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.