• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
6

ثبت جهانی هگمتانه اشاعه دهنده فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی

  • کد خبر : 190206
  • 24 تیر 1402 - 8:38
ثبت جهانی هگمتانه اشاعه دهنده فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی
ثبت جهانی هگمتانه دارای مزایای فرهنگی، اقتصادی فراوانی است و یکی از اثرات مثبت این امر اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی به دیگر کشورها است.
به گزارش عصر همدان؛ تپه هگمتانه قدمتی چند هزار ساله دارد، این تپه به عنوان پایتخت ایران در سال‌های دور شناخته شده و یکی از مهمترین آثار به جا مانده در تاریخ ایران و جهان است.
این اثر ارزشمند نشانگر هویت تاریخی ایران بوده و جای جای آن بازگو کننده تاریخ و پیشینه ایران بزرگ است.
تپه هگمتانه که باستان شناسان آن را پهناورترین تپه باستانی ایران می‌دانند و به عنوان نماد تاریخ کهن دیار همدان امروزی در فهرست آثار ملی جای گرفته است هم اینک در چند قدمی ثبت جهانی است.
مزایای اقتصادی، فرهنگی ثبت جهانی تپه هگمتانه
جهانی شدن شهر هگمتانه علاوه برحفاظت و نگهداری آن بر جنبه‌های اقتصادی ،فرهنگی و معرفی شهر همدان تاثیر مستقیم دارد و بطور کلی از جمله مزایای این کار می‌توان به افتخار ملی، جذب گردشگر، مشارکت علمی و عملی، افزایش سرمایه‌های اجتماعی، دریافت کمک‌های مالی و وام‌های مشخصه، حفاظت از آثار، آموزش عمومی  و اصلاح شرایط موجود اشاره کرد.
کارکرد اصلی ثبت جهانی این اثر که بسیاری از سیاستمداران را علاقه‌مند به این موضوع کرده است بعد از جذب گردشگر و درآمدزایی، ثابت کردن ریشه‌دار بودن کشور است.
جامعه محلی که دارای این اثر است بالاترین سهم را از ثبت جهانی می‌تواند داشته باشد  و با سرریز شدن گردشگران و فروش محصولات منطقه خود کسب و کارهای کوچک را شکل داده و با توزیع درآمد، کیفیت زندگی مقصد در بعد اقتصادی و بهداشتی به بهبودی فراوانی دست می‌یابند.
مسلم مخفی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان عنوان کرد: برای شهرستان همدان ۵ محور توسعه در حوزه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی، گردشگری و توریست، سلامت، حمل و نقل  و صنعت در نظر گرفته شده است.
فرماندار همدان با بیان اینکه گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه شهر همدان محسوب می‌شود، عنوان کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی یک نوع برندسازی  در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود که باعث می‌شود این اثر تاریخی در یونسکو ثبت شود و گردشگران بصورت جهانی با آن آشنا شده  و کسانی که قصد سفر به نقاط مختلف دنیا را دارند، با این کار به این منطقه سرازیر شوند.
وی  با اشاره به اینکه مزایای اقتصادی این کار برای همدان خیلی بالا است لذا این موضوع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: در حوزه صنایع دستی و تهیه سوغات و هزینه‌هایی که مسافرین داخلی و خارجی در بحث رفاهی، تهیه هتل و ملزومات سفر دارند این موضوع  آورده مالی و پیشرفت اقتصادی را برای اهالی آن منطقه در پی خواهد داشت.
مخفی اذعان داشت: تمام کشورها و قدرت‌های دنیا این تلاش را دارند که از فرصت‌هایی که در دست دارند برای ارائه فرهنگ خودشان در دنیا استفاده کنند، بنابراین کشور بدلیل دارا بودن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌تواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند.
فرماندار همدان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری (مدظله)، در مورد شهر همدان که می‌فرمایند: این شهر بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ سال سابقه مدنیت و شهرنشینی دارد، افزود: بنابراین می‌توان گفت که این مکان با این سابقه تاریخی و آثار ارزشمند کم نظیر دارای ظرفیت بسیار بالایی است.
وی گفت: با وجود گردشگران خارجی در پایتخت تمدن اسلامی، ما می‌توانیم فرهنگ اصیل اسلامی را اشاعه دهیم.
مخفی در سوال زمان ورود ارزیابان یونسکو به شهر پاسخ داد: یونسکو زمان ورود را اواخر تیر یا اوایل مرداد  اعلام کرده‌ است، زمان آن به خود یونسکو بستگی دارد.
فرماندار همدان در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال از هر حیثی آمادگی لازم را  در حوزه هیئت فرهنگی، شهرداری  و سایر ارگان‌ها برای حضور ارزیابان یونسکو داریم.
اتابک صفری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این مورد گفت: وقتی یک اثر یا محدوده‌ای در فهرست آثار جهانی  در شورای یونسکو به ثبت برسد هیچ کشوری حتی در بدترین حالت مثل جنگ حق تعرض به آن محدوده را  ندارد.

وی افزود: امروزه بسیاری از سیاستمداران تلاش می‌کنند تا آثار تاریخی کشور خود را در یونسکو به ثبت برسانند، چراکه این کار نشان‌دهنده ریشه و اصالت آن منطقه بوده و ما نیز می‌توانیم با ثبت جهانی هگمتانه، اصالت استان را به رخ جهانیان بکشانیم.

صفری ادامه داد: آورده اقتصادی این کار برای استان، اعتباراتی است که برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده  و مهم‌تر از همه این‌ها  رونق گردشگری در استان است که در تمام زوایا تاثیر بسزایی دارد.
صفری خاطرنشان کرد: فرهنگ ما یک فرهنگ غنی بوده  و با ارتباط گردشگران خارجی به دیگر نقاط جهان صادر شده و از طرف دیگر در طی همین مراودات فرهنگ نگهداری از این آثار با ارزش نیز در بین مردم همین مناطق، نهادینه خواهد شد.
بنابراین با توجه به جامعه جهانی، کارشناسان سعی می‌کنند در زمینه‌های فرهنگی و حفاظتی به آموزش جامعه محلی  پرداخته که در این صورت کم‌کم جامعه محلی ایستا به جامعه محلی پویا و فعالی تبدیل می‌شود .
انتهای پیام/ ساعتی
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190206
  • دیدگاه‌ها برای ثبت جهانی هگمتانه اشاعه دهنده فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.