• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5

توضیحات مدرس دانشگاه هنر تهران درباره آرم کنگره شهدا

  • کد خبر : 190153
  • 23 تیر 1402 - 13:55
توضیحات مدرس دانشگاه هنر تهران درباره آرم کنگره شهدا
مدرس دانشگاه هنر تهران و طراح نشان کنگره ملی هشت هزار شهید همدان گفت: نشان جديد كنگره ملي هشت هزار شهيد استان همدان از مناظر و جهات مختلف دارای معانی و مفاهيم انتزاعی ســطحی و عميق اســت.

به گزارش عصر همدان؛ رضا شعبانی در گفتگو با کمیته اطلاع رسانی دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، اظهار کرد: قبل از هر صحبتی این نکته را باید عنوان کرد که “نشان” باید کارکردی معاصر و متناسب با زمان خود داشته باشد. نشان نمی‌‌تواند در زمان خود کار شود اما در فرم و محتوا حامل مفاهیم زمانه خود نباشد.

وی تصریح کرد: فرم و محتوا توأمان با هم باید به مرحله ظهور برسد و ‌نمی‌توان ظرف و مظروف را از هم جدا کرد. پس با توجه به این مهم، مطالعه‌ای در حوزه نشانه‌شناسی ایثار و شهادت و دفاع مقدس صورت گرفت. مهم‌ترین اصلی که من از این مطالعه تصویری برگرفتم، پرهیز از هرگونه ارجاع مستقیم به نمادهای جنگ مانند پوتین، پلاک، کلاه‌خود و دیگر نمادهای رایج بود که کارکرد ارجاعی آن به شهید نیست بلکه به مسئله جنگ است و متاسفانه به اشتباه، این مسئله در جامعه رایج شده.

مدرس دانشگاه هنر تهران خاطرنشان کرد: در نگاه نخست در طراحی نشان کنگره سعی کردم به مفهوم “هویت” هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا بپردازم. هویت ایثار و شهادت در تاریخ ایران و سپس یافتن فرمی از دل تاریخ این سرزمین کهن که بتواند ظرفی باشد برای محتوای این اثر.

طراح نشان کنگره ملی شهدای همدان عنوان کرد: طرح اصلی آنالیز و ساده شده‌ی “گل نیلوفر آبی” است. این گل در آثار مختلف ایران باسـتان و ایران اسلامی نقش‌آوری فراوان دارد و نام دیگر این گل “لوتوس” است و شهرتی جهانی دارد. نام دیگر آن هم “گل خورشــید” اســت؛ خورشــیدی که نماد گرمی، گردی، روشــنی، بزرگی، حرکت و زندگی اســت.

شعبانی ادامه داد: گل خورشــید نماد و نشــانه وحدت در کثرت و این همانی اســت که تفســیر عرفانی و شـهودی خاص خود را دارد. این گل ریشـه در خاک، ساقه در آب و چشم به آسمان و خورشید دارد؛ شهید نیز ســیر تکاملی از خاک تا افلاک را به عشـق میپوید و در محبوب فانی می‌گردد.

این هنرمند همدانی اذعان کرد: گل خورشــید روی به خورشــید فروزان دارد، همچنان که “شهید نظر می‌کند به وجه‌الله” و از خود رها می‌شود و دل می‌سپارد به قلب هستی، یعنی ربّ‌الارباب. گل خورشـید نماد پاکی، زیبایی و صافی است و شهیدان مظاهر راستین این معانی آسمانی هستند. گل خورشید نشانگر پَر، پرونده و پرواز است است و شهید پرونده قطور و نورانی ایثار و پر پرواز آبی است.

وی گفت: عمر گل خورشـید چندان دراز نیسـت و خیلی زود با گل‌برگ‌های پرپر شـده‌اش به دریا می‌پیوندد. همچنان که شهیدان گل‌های پرپری هستند که معمولاً در جوانی به وصال حق، بقای جاوید و حقیقی می‌رسند.

طراح نشان کنگره ملی شهدای همدان در ادامه تاکید کرد: وجود کبوتر در طرح نشـانه پاکی، معصـومیت و پرواز اسـت که بی شک شهیدان با تقدیم اولین قطره خونشان پاک و معصوم و معراجی می‌گردند. کبوتر (شهید) هر چند در خون خود شناور است ولی زنده، در حال حرکت و کاملاً شـاداب است و از پای نیفتاده.

مدرس دانشگاه هنر تهران افزود: هشـت پر سـرخ، نشـانه هشـت هزار شـهید اسـتان همدان و هشت سال دفاع مقدس است. تصویر آشکار قطره، تمثیل قطره خون شـهید اسـت و گویای حیات بخشی او به جامعه و این همه در میانه و پیرامون محرابی است که محل عبادت، حرب و عروج سرخ شهداست که به امامشان علی (علیه السلام) اقتدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دو هلال موجود در طرح که ســر به آســمان دارند، اشــاره به گنبدهای مدوّر در آثار معماری ایرانی و اسلامی استان همدان، ایران و جهان اسلام دارد و در آخر رنگ سـرخ در طرح، نماد سـرخی و گرمی خون شهیدان است که پیوسته چراغ راه و مایه حیات معنوی انسان‌های آزاده‌اند.

این طراح در پایان، صحبت‌های خود را با یک بیت شعر خاتمه داد. ” هر کسی نقشی از آن پر بر گرفت، هر که دید آن نقش کاری در گرفت.”

گفتنی است؛ این معانی از فضای توصیفی اقتباس و کاربردی کهن در آثار هنری دارد.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190153
  • دیدگاه‌ها برای توضیحات مدرس دانشگاه هنر تهران درباره آرم کنگره شهدا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.