• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

توزیع ۸ هزار نهال گردوی اصلاح شده رایگان بین باغداران تویسرکانی/ باغات الگویی گردو، در تویسرکان ایجاد می شود

  • کد خبر : 59523
  • 23 فروردین 1399 - 9:15
توزیع ۸ هزار نهال گردوی اصلاح شده رایگان بین باغداران تویسرکانی/ باغات الگویی گردو، در تویسرکان ایجاد می شود

جهاد کشاورزی تویسرکان پنج هزار نهال گردوی اصلاح شده رایگان برای رفع التیام آسیب وارد آمده ناشی از عدم گیرایی عملیات پیوندزنی در اختیار باغداران متضرر قرار می دهد، همچنین سه هزار اصله نهال رایگان دیگر برای ایجاد باغات الگویی گردو به متقاضیان داده می شود. به گزارش عصرهمدان؛ سال گذشته به دلایل متعددی بخشی […]

جهاد کشاورزی تویسرکان پنج هزار نهال گردوی اصلاح شده رایگان برای رفع التیام آسیب وارد آمده ناشی از عدم گیرایی عملیات پیوندزنی در اختیار باغداران متضرر قرار می دهد، همچنین سه هزار اصله نهال رایگان دیگر برای ایجاد باغات الگویی گردو به متقاضیان داده می شود.

به گزارش عصرهمدان؛ سال گذشته به دلایل متعددی بخشی از عملیات پیوندزنی درختان گردوی تویسرکان با مشکلاتی روبرو شد که چرایی این اتفاق را همان روزها از «حجت الله شهبازی» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان جویا شدیم و او گفته بود که؛ مراقبت از پیوند و پیوندک های انجام شده اهمیت بالایی دارد که بر عهده باغدار است.

وی همچنین عنوان کرده بود که این احتمال وجود دارد که برخی باغداران خودشان از پیوندزن های غیرحرفه ای و آموزش ندیده بهره برده باشند و از سویی دیگر انتظار می رفت در همان زمان پیوند زدن درختان با توجه به رایگان بودن اجرای طرح، اگر باغداری با درخواست هزینه از سوی پیوندزن روبرو می شد، بلافاصله جهادکشاورزی تویسرکان را از این امر خلاف مطلع می کرد.”

پیوندزنی درختان گردوی تویسرکان در سال ۹۸ بیش از ۵۰ درصد گیرایی داشت

تمامی این موارد دست به دست هم داد تا بخشی از عملیات پیوندزنی آن گیرایی لازم را نداشته باشد با این حال به گفته مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان بیش از ۵۰ درصد پیوندزنی ها در سال ۹۸ با موفقیت به سرانجام رسید.

جهاد کشاورزی تویسرکان و نماینده مردم این شهرستان در مجلس به منظور رفع مشکل پیش آمده برای تعدادی از باغداران گردو هم ساکت ننشستند، بلکه با رایزنی های انجام شده با وزارت کشاورزی توانستند هزینه هشت هزار نهال گردوی اصلاح شده برای توزیع رایگان بین باغداران خسارت دیده و ایجاد باغات الگویی را تأمین کنند.

توزیع ۸هزار نهال گردوی اصلاح شده به صورت رایگان بین باغداران تویسرکانی

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به پیگیری های انجام شده آن اداره و مفتح نماینده مردم و در نهایت مجاب کردن وزارت کشاورزی برای کمک به گردوکاران تویسرکانی، گفت: بالاخره با رایزنی های انجام شده بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید هشت هزار نهال گردوی اصلاح شده در راستای کمک به گردوگاران این شهرستان تأمین شد.

وی اظهار کرد: بنابراین تعداد پنج هزار اصله نهال گردوی اصلاح شده به صورت تمام رایگان برای ترمیم سرشاخه کاری تنه درختانی که سال گذشته عملیات پیوندزنی در آن با موفقیت انجام نشده، در اختیار باغداران برای رفع التیام آسیب وارد آمده قرار می گیرد.

 باغات الگویی گردو در تویسرکان ایجاد می شود

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: همچنین سه هزار اصله نهال گردوی اصلاح شده مابقی هم برای ایجاد باغات الگویی و یک دست به صورت یارانه بلاعوض(رایگان) به باغداران متقاضی برای ایجاد این نوع باغ ها عرضه می شود.

اکبری تصریح کرد: ایجاد باغات الگویی در تولید گردوی مرغوب، یک دست و مشتری پسند به ویژه برای رقابت در بازارهای بین المللی مؤثر است.

وی همچنین عنوان کرد: در دو سه روز آینده نیز مرحله سرشاخه کاری درختان گردو در سال ۹۹ برای متقاضیان جدید به صورت نیمه بها انجام می شود.

به گزارش عصرهمدان؛ تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.گردوی این شهرستان به عنوان مرغوب ترین نوع گردو در کشور و حتی جهان شناخته می شود.

ایجاد نهالستان باغ مادری گردوی گواهی شده و نیز اجرای طرح هایی همچون سرشاخه کاری و پیوندزنی برای مقاوم سازی درختان گردو در برابر آفات متعدد از جمله سرمازدگی و کرم خراط تاکنون اثرات مثبتی بر جای گذشته که با استقبال کشاوزان هم روبرو بوده است.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=59523
  • دیدگاه‌ها برای توزیع ۸ هزار نهال گردوی اصلاح شده رایگان بین باغداران تویسرکانی/ باغات الگویی گردو، در تویسرکان ایجاد می شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.