• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی:

تصویب قانون صندوق تعهد ارزی به صادرات صنایع دستی همدان صدمه زد

  • کد خبر : 186364
  • 20 خرداد 1402 - 12:53
تصویب قانون صندوق تعهد ارزی به صادرات صنایع دستی همدان صدمه زد
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه استان همدان به صورت رسمی و غیر رسمی سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات دارد گفت: درست است صادرات رسمی ما به دلیل تصویب قانون صندوق تعهد ارزی کاهش پیدا کرد اما جایگاه صادراتی که در بحث منبت داشتیم همچنان پا‌برجا است.

محمدرضا خلجی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه استان همدان ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع‌دستی دارد گفت: خوشبختانه استان همدان یکی از استان‌های رتبه اول در سطح کشور است و با جرات می‌توان گفت خانواده صنایع دستی با کمترین امکانات، بیشتر از سایر مجموعه‌ها در حوزه تولید و اشتغال فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه همدان در سطح کشور از نظر تعداد کارگاه های متناسب با موقعیت جغرافیایی و جمعیتی و تعداد ایجاد اشتغال، رتبه برتر را به خود اختصاص داده است افزود:  در سطح استان بالغ بر ۳۲ هزار کارگاه صنایع‌دستی به صورت کارگاه‌های بزرگ و کارگاه های کوچک خانگی وجود دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: خوشبختانه بالغ بر ۴۴ هزار هنرمند و صنعت‌گر فعال در این عرصه داریم و ایدواریم به این آمار افزوده شود. خلجی با بیان اینکه شهر جهانی لالجین و سفال لالجین ظرفیت بسیار خوبی برای استان همدان است تصریح کرد: مردم و هنرمندان زیادی در این شهر مشغول به تولید سفال هستند و روزانه حدود ۲ هزار نفر هم نیروی کار از شهرستان های مجاور برای کار به لالجین می روند.

وی با اشاره به شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت خاطرنشان کرد: ملایر، بخش اعظمی از تولید مبلمان منبت در کشور را تحت پوشش دارد و شهر ملی منبت تویسرکان نیز همراه با ملایر، در بحث اشتغال و تولید فعال است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: وجود ۲ روستای ملی اشترومل در رشته منبت گلریز و روستای داویجان در رشته مروار بافی نشان از ظرفیت‌های بالای استان در این حوزه دارد و خوشحالیم که روستاییان در رشته‌های هنری به صورت تخصصی فعالیت دارند.

خلجی با تاکید براینکه باید به رشته هنری مروار بافی بیشتر توجه شود گفت: مروار بافی یکی از ظرفیت های خوب استان است و باید این رشته مدیریت شود تا سهم بیشتری در حوزه اشتغال تولید و صادرات داشته باشد.

وی صنایع‌دستی استان همدان را دارای پیوست فرهنگی خاص دانست و افزود: رونق صنایع دستی در استان باعث رونق گردشگری در سطح استان شده است و صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر هم‌پوشانی دارند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: امروزه شاهد هستیم که بسیاری از اماکن ما در حوزه صنای دستی مثل لالجین و ملایر تبدیل به یک مرجع حضور برای گردشگر می شوند و این یعنی نگاه به صنایع دستی باعث شده نقش پررنگی در جذب گردشگر داشته باشد.

خلجی با اشاره به نقش پررنگ صنایع‌دستی در زندگی گذشتگان تصریح کرد: قدیم‌ها همه در منزل حداقل یک حرفه از صنایع دستی را انجام می‌دادند اما امروزه خلا نگاه هنری در زندگی تبدیل به یک حلقه مفقوده شده است و با تغییر نگاه خانواده‌ها باید نگاه هنری را به زندگی‌ها بازگردانیم.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد هنرمندان در حوزه صنایع‌دستی، در طول سال کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار می‌شود گفت: علاقمندان به فعالیت در این حوزه بعداز شرکت در کلاس‌ها حمایت می‌شوند تا بتوانند با دریافت تسهیلات کم بهره به تولید محصول بپردازند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد:  در مرحله بعد از تولید‌کنندگان برای بحث فروش حمایت می‌کنیم تا با حضور در بازارچه ها و نمایشگاه‌های کشوری، محلی و استانی بتوانند محصولات خود را به مشتری عرضه کنند.

خلجی یکی از مشکلات اساسی حوزه صنایع‌دستی را موضوع صادرات عنوان کرد و افزود: متاسفانه صادرت صنایع دستی همدان به علت تصویب قانون صندوق تعهد ارزی که صدمه بزرگی دید.

وی در پایان با اشاره به اینکه استان به صورت رسمی و غیر رسمی سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات دارد گفت: درست است  صادرات رسمی ما کاهش پیدا کرد اما جایگاه صادراتی که در بحث منبت داشتیم همچنان پا برجا است.

انتهای پیام/سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=186364
  • دیدگاه‌ها برای تصویب قانون صندوق تعهد ارزی به صادرات صنایع دستی همدان صدمه زد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.