• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8

همدان تنها شهر بدون کنار گذر غربی/ تزریق قطره چکانی اعتبار

  • کد خبر : 190884
  • 31 تیر 1402 - 8:28
همدان تنها شهر بدون کنار گذر غربی/ تزریق قطره چکانی اعتبار
کم‌کاری شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و زیر ساخت‌های وزارتخانه با قطره چکانی برای اعتبار دادن به پروژه مهم کنار گذر غربی در همدان، ساخت این پروژه حیاتی را با کندی روبه‌رو ساخته و این کار مجدداً ناقص مانده است.
به گزارش عصر همدان؛ افزایش میزان شهرنشینی و گسترش شهرها  منجر به وابستگی جامعه به شبکه‌های حمل‌ونقلی شده که همین موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در محلاتی که راه‌های جدید از آن عبور کرده‌اند، می‌شود.
همواره عبور مسیر جاده‌ها از داخل شهرها بحث‌های متعددی را بهمراه داشته است، این مسئله از یکسو باعث اشتغال و رونق اقتصادی گشته بطوری‌که واحدهای خدماتی زیادی در حاشیه مسیر با ارائه خدمات به مسافرین و رانندگان وسائل نقلیه عبوری کسب درآمد می‌کنند. از سوی دیگر عبور ترافیک از داخل شهرها همواره می‌تواند تبعات منفی مانند حوادث و تصادفات ناگواری را در پی داشته باشد.
با توجه به موارد ذکر شده احداث کمربندی یا کنارگذر شهرها نیز  موافقان و مخالفان خاص خود را دارد؛ از طرفی تداخل ترافیک برون‌شهری و درون شهری که باعث راه‌بندان در معابر درون‌شهری، افزایش آلودگی زیست‌محیطی، سلب آسایش ساکنان شهرها و وقوع تصادفات ناگوار به‌ویژه در اثر تردد وسایل نقلیه سنگین شده که منطقی‌ترین راه جداسازی ترافیک برون و درون‌شهری با احداث مسیرهایی به نام کنارگذر است.
شهر همدان به‌عنوان کریدور پنج استان در غرب و جنوب کشور از این قاعده مستثنی نبوده و بعلت تداخل  چندین نقطه از شهر همچون، جاده کرمانشاه نرسیده به تقاطع غیر همسطح شهید قهاری، تقاطع غیر همسطح غدیر در ورودی شهرک فرهنگیان و تقاطع غیر همسطح شهید همدانی در میدان سپاه (چراغ قرمز) نیاز مبرم به چندین احداث کنارگذر علی‌الخصوص ( کنار‌گذر غربی) برای زائران کربلا در اربعین را دارد.
کنارگذرهای غربی و شرقی همدان در پاییز ۱۳۸۹، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی وقت و رئیس شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های وزارتخانه، کلنگ زنی شدند.
این پروژه‌‌‌ها با وجود اهمیت ویژه‌ و حیاتی به دلایل نامعلوم در ابتدای راه مختومه اعلام شده و با گذشت ۱۳ سال هنوز خبری از راه‌اندازی و احداث آن به گوش نمی‌رسد.
کنارگذر غربی همدان از ۲۲ کیلومتری شمال همدان از محور چهارخطه رزن_همدان از طریق یک دستگاه تقاطع غیر همسطح جدا شده و در ادامه از حاشیه شهر‌های دستجرد، لالجین و بهار به طرف غرب ادامه یافته و پس از عبور از راه اصلی همدان_بیجار و راه آهن همدان_سنندج به‌صورت غیر همسطح به سه راهی همدان_سنندج_کرمانشاه به شکل یک تقاطع غیرهمسطح ختم می‌شود.
همدان تنها شهری در کشور که کنار گذر ندارد
بنابراین چون همدان تنها شهری است در کشور که کنار گذر ندارد،  وقتی برای راه کربلا از کرمانشاه رد شویم متوجه می‌شویم که حتی کوچکترین شهرهای کرمانشاه دارای کنارگذر هستند، چه اتفاقی افتاده که همدان کنارگذر ندارد؟ چه کسانی عامل متوقف شدن احداث کنارگذرهای این شهر هستند؟ چرا  کنارگذرهای همدان که در حال ساخت بودند متوقف شدند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات خبرنگار عصر همدان برآن شد تا در این خصوص گفتگویی با نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس  شورای اسلامی داشته باشد.
فلاحی با اشاره به اینکه کنارگذر غربی همدان که چند سال پیش ۱۸ کیلومتر با سه لایه آسفالت ساخته شده بود نیمه‌کاره تعطیل شد، عنوان کرد: همچنین کنارگذر شرقی نیز ۳ کیلومتر آسفالت شده بود اما به دلایل نامعلومی این دو پروژه حیاتی نیمه‌کاره رها شده و تا به امروزه اعتبار خاصی به آن اختصاص نداده‌اند.
وی افزود: کنارگذرغربی مسیر تردد چهار استان به غیر از راه کربلا بوده بنابراین این مسیر بسیار پر اهمیت بوده بنابراین از سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های فراوان در سازمان برنامه‌بودجه اعتبار آن را از ۱۲ میلیارد به ۴۲ میلیارد رسانده تا ساخت این پروژه به اتمام برسد اما حتی با پیگیری وزیر وقت، به دلیل نداشتن اعتبار کافی ادامه کار ساخت به تعویق افتاد.
فلاحی بیان کرد: با تعلل در ساخت ادامه این پروژه، قیمت تملک زمین‌ها بالا رفته، برای راه‌آهن تقاطع‌های جدید راه‌اندازی شده که همه این‌ها باعث بالا رفتن هزینه‌ها برای ادامه ساخت این پروژه مهم شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین تصریح کرد: در سفر ریاست جمهوری همواره پیگیر ادامه روند این پروژه بوده که در اولین فرصت در دستور کار قرار بگیرد و با موافقت رئیس جمهور ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این کار تخصیص داده شده تا در طول ۳ سال این کار به پایان برسد اما متاسفانه تا به امروز که یکسال از این موضوع می‌گذرد ۵۰ میلیارد بیشتر برای این طرح تخصیص داده نشده است که می‌شود گفت بازهم با این مقدار اعتبار این پروژه به حاشیه رفته است.
فلاحی یادآور شد آخرین وضعیت کنارگذر غربی همدان، ۵۰ میلیارد تخصیصی سفر رئیس جمهور است و این مبلغ برای پروژه به این مهمی کافی نبوده و امیدوار هستیم که مسئولین اجرایی انجام این کار را بعنوان مسئله چهار استان دیده که حیات، وقت و آسایش مردم در گرو ساخت این کنارگذر است.
بنابراین از مسئولین انتظار می‌رود با اهتمام ویژه‌ای به این مسئله نگاه کرده و برای تسریع این روند تمام تلاش خود را بکار برند.
انتهای پیام/ ساعتی
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190884
  • دیدگاه‌ها برای همدان تنها شهر بدون کنار گذر غربی/ تزریق قطره چکانی اعتبار بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.