• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
6
تأییدیه‌های شورای نگهبان گارانتی ندارد؛

تذکر شورای نگهبان به تعدادی از نمایندگان همدان به دلیل دخالت در عزل و نصب‌ها

  • کد خبر : 190413
  • 26 تیر 1402 - 12:41
تذکر شورای نگهبان به تعدادی از نمایندگان همدان به دلیل دخالت در عزل و نصب‌ها
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نسبت به نمایندگانی که حریم قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری را شکستند، تذکر داده است، گفت: در عزل و نصب‌ها و دخالت در امور اجرایی، تعدادی از نمایندگان استان به شورای نگهبان دعوت و تذکراتی گرفتند.

به گزارش عصر همدان به نقل از همشهری آنلاین؛ حجت‌الاسلام جلال مرادی یکشنبه ۲۵ تیرماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نسبت به نظارت بر عملکرد نمایندگان خلاء قانونی وجود دارد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نمایندگان مجلس را از سه مورد نهی کردند که یکی از این موارد دخالت در عزل و نصب‌هاست.

وی با اشاره به اینکه طبق اصل ۵۷ قانون، دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها نقض سوگند است، تصریح کرد: دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها باید مستدل و مستند باشد و اینکه کسی مطرح کند کافی نیست.

ضمن اینکه فعالیت نمایندگان رصد و با آنها صحبت و تذکراتی داده می‌شود به طوریکه شورای نگهبان نمایندگانی را در سطح کشور دعوت کرده و تذکراتی داده که نمایندگانی از همدان هم جزو آنها بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تأیید صلاحیت ها براساس مستندات، مدارک و قانون عمل می‌کنیم، افزود: اگر داوطلب یا نماینده‌ای تخلف و جرمی داشته باشد، شرع و قانون اجازه مطرح کردن آن را نداده است.

مرادی با تکذیب تأییدیه افراد توسط شورای نگهبان، اظهار کرد: تا زمانی که ثبت نام و استعلام صورت نگیرد شورای نگهبان نمی‌تواند نظر بدهد بنابراین کسی برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رد و یا تأیید نشده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان با بیان اینکه تأییدیه‌های شورای نگهبان گارانتی ندارد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت بر انتخابات برای انتخابات آینده، به هیچ کس تضمین تأیید نداده است.

وی با بیان اینکه استان همدان هفت حوزه انتخاباتی با ۹ نماینده دارد، به عدالت انتخاباتی اشاره کرد و یادآور شد: براساس اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۱۰ سال، حداکثر ۲۰ نماینده می‌تواند به نمایندگان مجلس اضافه شود که این اتفاق نیفتاده است بنابراین در استان همدان نسبت به اصل ۶۴ قانون اساسی به نوعی به عدالت انتخاباتی احتیاج داریم.

مرادی بیان کرد: طبق سیاست‌های کلی و اصل ۶۴ قانون و براساس شرایط جغرافیایی و جمعیتی شهرستان کبودراهنگ وسیع‌ترین شهرستان استان است در حالیکه بهار و کبودراهنگ فقط یک نماینده دارند بنابراین باید هر دو شهرستان را جداگانه درنظر گرفت.

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190413
  • دیدگاه‌ها برای تذکر شورای نگهبان به تعدادی از نمایندگان همدان به دلیل دخالت در عزل و نصب‌ها بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.