• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان تاکید کرد؛

تب مالت، چالش اصلی دانشگاه علوم پزشکی همدان

  • کد خبر : 190572
  • 28 تیر 1402 - 14:27
تب مالت، چالش اصلی دانشگاه علوم پزشکی همدان
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیماری تب‌مالت در فصل تابستان بیشتر است گفت: بین مردم شایع شده که از لبنیات سنتی استفاده و حتی گوشت گوسفند را از مکان‌هایی مثل روستاها که نظارت دامپزشک برآن‌ها نیست خرید می‌کنند، این مسئله باعث انتقال راحت‌تر بیماری تب مالت می‌شود.

دکتر یعقوب اندامی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه در استان همدان بین بیماری‌های عفونی، بیماری تب مالت یکی از چالش‌های اصلی است گفت:  در سال قبل حدود هزار و ۸۶۰ نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که البته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کمی تعداد مبتلایان کم‌تر شد اما قابل توجه نبود.

وی با اشاره به اینکه تب مالت در همه شهرستان های همدان مشاهده می‌شود افزود:  این بیماری در شهرستان‌های رزن، کبودراهنگ و قروه درگزین بیشتر است.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: استان همدان در بیماری تب مالت رتبه اول و دوم در کشور را دارد و واکسیناسیون کامل‌تر و آموزش بیشتر می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد.

اندامی با بیان اینکه کنترل بیماری تب‌مالت فقط از طریق بهداشت کنترل شدنی نیست خاطرنشان کرد: چند دستگاه و اداره همچون دامپزشکی و جهاد کشاورزی باید برای کنترل این بیماری تلاش کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است گفت: درفصل بهار و تابستان بیشترین مقدار شیوع این بیماری را داریم و مردم باید دقت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: در جامعه اینگونه جا افتاده است که راه انتقال این بیماری فقط شیر و لبنیات است اما راه‌های انتقال دیگری همچون مصرف گوشت نپخته و خام آلوده به بیماری و برخورد خون و ترشحات آلوده به پوست، داخل چشم، دهان و یا زخم بدن انسان دارد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه افراد برای مصرف جگر باید از پخته شدن کامل آن مطمئن شوند تصریح کرد: جگر با کباب شدن به خوبی نمیپزد و باعث انتقال بیماری می‌شود برخی‌ها نیز عادت دارند جگر خام می‌خورند که بسیار خطرناک است.

اندامی با اشاره به راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری تب مالت گفت: شیر محلی باید بعداز آن که به نقطه جوش رسید حداقل تا پنج دقیقه به خوبی بجوشد؛ پنیر محلی نیز باید سه ماه  در آب و نمک بماند که البته بهتر این است که به صورت پاستوریزه مصرف شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: بستنی به صورت سنتی مصرف نشود چرا که برای اطمینان از سالم بودن آن هیچ راهی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تب مالت به بیماری هزارچهره معروف است خاطرنشان کرد: این بیماری علائمی همچون تعریق شبانه، کاهش وزن و اشتها، درد شدید عضلانی و استخوانی و تب و لرز دارد که از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

اندامی ادامه داد: مدت درمان این بیماری ۲ماه زمان می‌برد و بیمار باید در این مدت دارو را به طور کامل مصرف کند، برخی‌ها تا خوب می‌شوند مصرف دارو را قطع می‌کنند که این باعث مقاومت به درمان بیماری شده و درمان در مرحله بعد سخت می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید براینکه مردم باید گوشت مورد نیاز را از مکان‌هایی که دام توسط نظارت دامپزشک ذبح شده است خریداری کنند افزود: بین مردم شایع شده که از لبنیات سنتی استفاده و حتی گوشت گوسفند را از مکان‌هایی مثل روستاها که نظارت دامپزشک برآن‌ها نیست خرید می‌کنند، این مسئله می‌تواند باعث انتقال راحت‌تر بیماری تب مالت شود.

انتهای پیام/سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=190572
  • دیدگاه‌ها برای تب مالت، چالش اصلی دانشگاه علوم پزشکی همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.