• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

تاثیر سبک زندگی‌های مدرن در کاهش فرزندآوری

  • کد خبر : 206642
  • 18 آذر 1402 - 8:16
تاثیر سبک زندگی‌های مدرن در کاهش فرزندآوری
امروزه یکی از دلایل اصلی کاهش فرزندآوری در کشور، تغییر سبک زندگی‌ها و تمایل جوانان به زندگی آسان و بی‌دغدغه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ در دهه‌های اخیر کاهش ازدواج و به دنبال آن کاهش نرخ باروری، به یکی از مشکلات جدی در کشور ایران تبدیل شده که استان همدان از این امر مستثنی نبوده است.

این مسأله بزرگ نگرانی‌های زیادی را برای کارشناسان حوزه جمعیتی بوجود آورده است.

نظریات زیادی برای تبیین علل کاهش باروری ارائه شده و طیف وسیعی از عوامل جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در این زمینه مورد توجه قرار داده است.

بنابراین دانشمندان هر حوزه زوایای متعددی از این امر را مورد مطالعه قرار داده و به نتایج گوناگون رسیده‌اند تا بتوانند روزنه‌ای را برای راهیابی به حل این مشکل پیدا کنند.

در این میان یکی از علل کاهش باروری در کشور ایران و بالاخص استان همدان، تغییر سبک زندگی‌ها و تمایل به زندگی آسان و بی‌دغدغه در میان جوانان این مرز و بوم است که این مسأله متأثر از ساختارهای کلان اقتصادی و اجتماعی، ویژگی های فردی و … است.

حمیدرضا آقابیگی، مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: موضوع فرزندآوری یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه امروز است.

وی افزود: با کاهش باروری، کشور ما رفته رفته به سمت پیری جمعیت می‌رود، حل مشکلات اقتصادی تنها عامل کمک کننده به این معضل نبوده، کما اینکه مسائل اقتصادی در این زمینه کمک کننده است ولی تنها راه حل نیست.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: تا زمانی که در بین فرد فرد جامعه فرهنگ‌سازی اتفاق نیافتاده و اعتقاداتمان را تغییر ندهیم این مشکل حل شدنی نیست.

آقابیگی بابیان اینکه اگر همه به این باور نرسیم که یک بحران در پیش داریم، این مشکل ریشه کن نخواهد شد، عنوان کرد:
ابتدا افراد جامعه باید به این باور برسند که الان نیاز است که به سمت افزایش باروری و جمعیت پیش برویم.

وی با اشاره به وظایف دولتمردان در قبال افرادی که قصد فرزندآوری را دارند، اذعان داشت: دولت هم وظیفه دارد که از این افراد حمایت کرده و جاهایی که کم و کسری بوجود آمده است را جبران کند.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه موضوع اقتصاد مهم است اما تعیین کننده و دلیل اصلی کاهش باروری نبوده، گفت: مهم‌ترین رکن در اینجا تغییر نگرش و باور مردم بوده، باید همه به این باور برسیم که اولین نیاز جامعه، در حال حاضر فرزندآوری و رشد جمعیت جوان است.

آقابیگی تاکید کرد: یکی از ارگان‌هایی که در این زمینه کمک کننده است آموزش پرورش و نحوه القای این باور توسط اساتید و معلمان در دانشگاه‌ها و مدارس است.

وی به نقش روحانیون در بیان این مسائل در بین مردم و مساجد اشاره کرد و افزود: باید این مسئله بقدری در میان مردم گفته شود که انجام آن به یقین تبدیل شود، قوه قضاییه نیز در این راستا در حل یکسری از مشکلات باید کمک کننده باشد.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه انصارالحسین(ع) همدان در پاسخ به میزان تاثیرگذاری عوامل اقتصادی و گرانی‌های سرسام آور در این مسئله، عنوان کرد: اگر شما نسل ۲۰ سال پیش را با نسل امروز مقایسه کنید واقعیت این است که اکثر خانواده‌ها نسبت به نسل دهه‌های ۵۰ و ۶۰ از لحاظ اقتصادی رشد خوبی داشته‌ و در رفاه بیشتری هستند.

آقابیگی خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته چندین خانواده در یک خانه زندگی می‌کردند، اما توقعات نسل امروز، بصورتی است که باید به تعداد افراد هر خانواده آپارتمانی ساخته شود!

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید به این باور برسیم که خداوند روزی هرکسی را جداگانه خواهد داد، یادآور شد: اگر بخدا اعتقاد داشته و دین اسلام را قبول داشته باشیم حتماً در حل این مشکل جدّی‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=206642
  • دیدگاه‌ها برای تاثیر سبک زندگی‌های مدرن در کاهش فرزندآوری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.