• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

بهشت غرب در حال نابودی است/ تویسرکان کویر می شود؟!

  • کد خبر : 68415
  • 09 خرداد 1399 - 21:00
بهشت غرب در حال نابودی است/ تویسرکان کویر می شود؟!

افزایش خانه باغی ها، تغییر سطح اراضی و باغی و قاچاق چوب در تویسرکان، می تواند پیام کویر شدن این باغ شهر را برای نسل های آینده به همراه آورد، هنوز فروشندگان و خریداران مجاز چوب ساماندهی نشده اند و اما فرماندار این شهرستان با اعلام اینکه ظواهر امر خبر از قطع درختان دارد،  بررسی […]

افزایش خانه باغی ها، تغییر سطح اراضی و باغی و قاچاق چوب در تویسرکان، می تواند پیام کویر شدن این باغ شهر را برای نسل های آینده به همراه آورد، هنوز فروشندگان و خریداران مجاز چوب ساماندهی نشده اند و اما فرماندار این شهرستان با اعلام اینکه ظواهر امر خبر از قطع درختان دارد،  بررسی مسئله را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار عصر همدان؛ چند سالی است که صدای بریده شدن درختان در تویسرکان بیشتر از همیشه به گوش می رسد با اره برقی و شاید دستگاه های مجهز دیگر، معلوم نیست که آیا باند قاچاق چوب به صورتی خاص پشت پرده این قطع شدن درختان است یا مسائل دیگری در میان است.

به هر تقدیر سابق بر این «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان درگفتگو با خبرنگار عصر همدان از افزایش قاچاق چوب و ساخت خانه باغی های غیر مجاز در این شهرستان خبر داده و گفته بود که سرسبز بودن این شهرستان، به دلیل برخورداری از باغات با طراوت آن است و معلوم نیست اگر اوضاع به همین روند ادامه یابد، نسل های آینده از این سرسبزی بهره می شوند یا خیر؟

نسل های آینده، بهشت غرب را تنها در قاب عکس مشاهده می کنند؟

وی عنوان کرد: قطع درختان و قاچاق چوب از یک طرف و ساخت خانه باغی و یا تغییر سطح اراضی و باغی از طرفی دیگر حتی می تواند عنوان بهشت غرب را از تویسرکان بگیرد، باغ شهری که درختان سرسبز و سرزندگی در آن نباشد، دیگر باغ شهر نیست.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان به همراه نیروی انتظامی، منابع طبیعی و محیط زیست به  دنبال تدوین و اجرایی کردن طرح های کامل و جامعی هستند تا روزگاری نسل های آینده با نگاه به قاب عکس های برجای مانده از تویسرکان حسرت درختان سرسبز آن را نخورند.

حمل چوب و زغال، بدون مجوز از منابع طبیعی ممنوع است

«اسفندیار خزایی» مدیر کل منابع طبیعی استان همدان نیز با اعلام ممنوعیت هر گونه حمل چوب و زغال آن هم بدون مجوز از منابع طبیعی، گفت: با بهره مندی از مانیتورینگ، محورهای استان همدان به منظور جلوگیری از قاچاق چوب تحت نظارت قرار دارد و کنترل می شود.

وی با تأکید بر اینکه هر نوع قطع و برداشت چوب از مراتع و جنگل ها غیر مجاز و ممنوع است، اظهار کرد: تولید و تهیه چوب در راستای تأمین الوار و زغال در زمین های باغی کشاورزی امکان پذیر است، همچنین فعالان حوزه منبت و مبل سازی با در دست داشتن مجوز حمل چوب می توانند مواد اولیه مورد نیاز خود از قبیل از الوار را استان های دیگر تأمین و وارد کنند.

مردم گزارش های خود از قاچاق چوب را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق چوب وحدت عمومی نیاز است، افزود: هم استانی ها می توانند از طیق سامانه ۱۵۰۴ با ما تماس گرفته و گزارش های خود از قاچاق چوب را اطلاع دهند.

۴۰۰ تن چوب قاچاق در تویسرکان کشف شد

ناگفته نماند که «سرهنگ محمد معصومی» فرمانده انتظامی تویسرکان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ از کشف ۴۰۰ تن چوب قاچاق در این شهرستان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: در این زمینه با کشف و ضبط ۲۲ فقره قاچاق چوب و با دستگیری متهمان ۱۲ پرونده تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

وی با تأکید بر ساماندهی فروشندگان و خریداران مجاز چوب، تصریح کرد: اگر این مهم توسط دستگاه های متولی محقق شود، مسئله شناسایی دلالان و دستگیری قاچاقچیان چوب سریعتر و به موقع تر انجام می شود.

به دنبال پیگیری مطالبات مردمی برای شفاف سازی به سراغ فرماندار تویسرکان هم رفتیم.

ضرورت ساماندهی فروشندگان و خریداران مجاز چوب در تویسرکان

در این باره «سیدرسول حسینی» فرماندار تویسرکان به عنوان مسئول ارشد اجرایی در این شهرستان گفت: افزایش ورود و خروج چوب از شهرستان جلب نظر می کند و آن طور که گزارش داده اند ۷۰ درصد درختان قطع شده یا مربوط به اجرای طرح سرشاخه کاری بوده و یا غیرمثمر بوده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی فروشندگان و خریدران چوب در شهرستان ضرورت دارد، اظهار کرد: آن دست از فروشندگانی که پروانه فعالیت کار در حوزه صنفی خود را می  خواهند باید شرایط لازم از قبیل نصب دوربین مداربسته و یا مسقف کردن محل دپوی چوب ها را رعایت کنند.

حمل ونقل چوب نیاز به صدور بارنامه خروج از شهرستان دارد

فرماندار تویسرکان افزود: تنها بارنامه ای که برای خروج چوب از شهرستان صادر شده مد نظر ما است، در غیر این صورت بارنامه های صادر شده از سوی شهرستان های دیگر قابل قبول و پذیرش برای عمل نیست و با متخلفان در این حوزه برخورد می شود.

حسینی از عملکرد ضعیف و در واقع تعطیل بودن اتحادیه مربوطه و نزدیک بودن دپوی چوب ها به جایگاه سوخت در تویسرکان گلایه کرد و گفت: اگر این اتحادیه عملکرد مناسبی داشت و فعال می بود به راحتی درستی یا نادرستی گزارش های مربوط با قاچاق چوب روشن می شد چرا که ظواهر امر خبر از قطع درختان دارد.

بررسی گزارش های قطع درختان تویسرکان در دستور کار فرماندار

وی تصریح کرد: بنابراین از یک سو به دنبال ساماندهی خریداران و فروشندگان چوب هستیم و از سویی دیگر پیگیری و بررسی گزارش های حاصله از چرایی قطع درختان در شهرستان را در دستور کار خود قرار داده ایم، تا موضوع به طور کامل روشن شود.

به گزارش عصر همدان؛ مبارزه با قاچاق چوب از مطالبات به  حق تویسرکانی هاست و گزارش های متعدد و در خواست های مکرر مردم از مجموعه خبری عصر همدان، به منظور پیگیری چرایی قطع درختان و خروج آن از شهرستان نشان دهنده حساسیت بالای آنان برای سرسبز نگاه داشتن آب و خاکشان است، موضوعی که می طلب مسئولان نیز به همین اندازه با حساسیت وارد کار شوند تا جلوی خسارت بیشتر را بگیرند.در گزارش های آتی نتیجه بررسی های فرماندار برای شفاف سازی قاچاق چوب در خروجی سایت عصر همدان منتشر می شود.

زنگنه

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=68415
  • دیدگاه‌ها برای بهشت غرب در حال نابودی است/ تویسرکان کویر می شود؟! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.