• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

بساط برخی از کسبه در معابر عمومی و تعدی به حقوق شهروندان همدان

  • کد خبر : 133657
  • 06 آبان 1400 - 17:04
بساط برخی از کسبه در معابر عمومی و تعدی به حقوق شهروندان همدان

سد معبر مغازه داران در خیابان های میدان اصلی شهر همدان بعنوان یک چالش بزرگ تبدیل شده است. به گزارش عصر همدان؛ سد معبر مغازه داران در خیابان های میدان اصلی شهر همدان بعنوان یک چالش بزرگ تبدیل شده است. بارها پیش آمده است هنگامی که می خواهیم از خیابان ها عبور کنیم اکثر کاسب […]

سد معبر مغازه داران در خیابان های میدان اصلی شهر همدان بعنوان یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش عصر همدان؛ سد معبر مغازه داران در خیابان های میدان اصلی شهر همدان بعنوان یک چالش بزرگ تبدیل شده است. بارها پیش آمده است هنگامی که می خواهیم از خیابان ها عبور کنیم اکثر کاسب ها بساط خودشان را در معبر عمومی کوچه ها و پیاده راه ها مستقر کرده اند که این مسئله اخیرا به یک مشکل اساسی تبدیل شده زیرا دیگر معبری برای تردد مردم باقی نمانده و خانواده ها معذب هستند.

از طرفی مسائل شرعی در تردد نیز زیر سوال است.

کسبه در پیشروی به معابر عمومی مسابقه می گذارند و روزی ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر میزشان را بیشتر به داخل معبر می آورند.

حتی در سرگذر، بازاری که به تازگی سرپوش در آن احداث شده، علاوه بر پیشرفت به معبر عمومی، در وسط معبر هم بساط و میوه می ریزند.

این مسئله اجحاف و تعدی به حقوق عمومی مردم همدان محسوب می شود.

سد معبر علاوه بر اختلال در تردد و عبور و مرور شهروندان موجب بی نظمی و آشفتگی در سطح شهر نیز می شود.

از نتایج دیگر این امر ، داشتن چهره شلوغ و آشفته شهر، در هم ریختگی ظاهر شهر که از زیبایی شهر نیز می کاهد، که این موضوع می طلبد شهرداری برای رفع مشکل سد معبر در شهر همدان علاوه بر برخورد قاطع با جنبه‌های مختلف سد معبر باید با راهکارهای مناسب ساماندهی کسبه و دستفروشان را در دستور کار خود قرار دهد.

به قول معروف شهر خوب ساختنی است، بافتنی نیست. باید همه در این راستا کمک کنیم تا حق کسی پایمال نشود. تجاوز به حقوق مردم چه از مسئولین و چه از مردم از هر صنف و گروهی پذیرفته نیست. کسبه اطراف میدان امام رحمه الله علیه، نیز از این امر مستثنی نیستند و باید به حقوق دیگران احترام بگذارند.

همچنین دستگاههای نظارتی و اجرایی هم باید به وظایف خود به نحو احسنت عمل کرده و این معضل را بصورت ریشه ای حل کنند.

برای حل ریشه ای این مسئله، به کار فرهنگی عمیقی نیاز است که در این راستا هم شأن اجتماعی کاسبان حفظ گردد و هم حقوق مردم بخوبی مطالبه گردد. در این امر به مشورت کاسبان خوش نام و کارشناسان زبده ی مسائل شهری نیز نیاز است.

در این زمینه گفتگویی داشتیم با علی اکبر نظری، رئیس شورای اسلامی شهر همدان که او با اشاره به اینکه سد معبر یعنی بستن و تنگ کردن راه عابر، تاکید کرد: پیاده‌رو و خیابان، نوعی تجاوز شرعی و عرفی به حقوق شهروندان است.

علی اکبر نظری افزود: برای پاکسازی معابر باید با منشی کنترل نظارت و خدمات شهری نشستی داشته باشیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

وی گفت؛ برای حل این مشکلات شهری، ابتدا باید مدیریت شهری کلیه نیروهای خود را برای پاکسازی معابر از هر گونه سد معبری بصورت قانونی توجیه کند و برای این امر لازم است ابتدا خود نیروها بخوبی توجه و بعد بصورت مجامع صنفی تذکرات لازم را به مغازه داران اعلام نماید.

او معتقد است لازمه شهرنشینی و همچنین داشتن زندگی راحت در شهر ، در ابتدای امر این است که تمامی شهروندان از طریق آموزش نسبت به حقوق خود و دیگر شهروندان آگاهی پیدا کرده تا بتوانند با آرامش کنار هم زندگی بدون دردسری داشته باشند و این امر جز آموزش از طریق مدیریت شهری و شهرداری میسر نمی شود.

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: یکی معضلات شهری ما این است که شهردار با مجامع فرهنگی در خصوص آموزش شهروندی ارتباط بسیار کمی داشته است و این در حالی است که می توانست با ورود به عرصه های فرهنگی و ارتباط با آنها، برای آموزش مردم در محله های مختلف شهر با برگزاری کلاس و راههای مختلف شهروندان را آماده شهر نشینی کند و این امر مستلزم آن است که در این زمینه پول هزینه کرد چرا که این موضوع و نتیجه مطلوب آن به نفع خود شهر است.

نظری در پایان اظهار کرد: ما کار پاکسازی سد معبر را از تاریخ ۴ آبان ماه امسال شروع کرده این که ان شاالله بعد از آماده سازی نیرو اقدام اساسی کنیم و بعد از آماده سازی و تذکرات لازم با خاطیان این امر برخورد قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=133657
  • دیدگاه‌ها برای بساط برخی از کسبه در معابر عمومی و تعدی به حقوق شهروندان همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.