• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان خبر داد:

برگزاری اولین جشنواره وکلای مصلح در همدان

  • کد خبر : 209414
  • 24 دی 1402 - 16:11
برگزاری اولین جشنواره وکلای مصلح در همدان
مصطفوی با بیان اینکه همدان استان پایلوت در اجرای دادگاه‌های مصلح است، اظهار کرد: براساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف، دادگاه‌های مصلح در کشور تاسیس می‌شود و به جای شعب رای شعبه های حل اختلاف فعالیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»سید هادی مصطفوی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه رویداد مهم در حوزه حقوقی در سطح استان همدان از دی ماه کلید خورده و تا اسفند ماه ادامه دارد، گفت: همه شهروندان، کسانی که صاحب ایده هستند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: سبک بالان مصلح اولین جشنواره است که در ۱۳ دی ماه مقارن با شهادت سردار سلیمانی با مشارکت نیروهای مسلح در سطح استان برگزار شد و تا ۱۲ بهمن خمزمان با آغاز دهه فجر ادامه دارد.

مصطفوی علت برگزاری جشنواره را نقش نیروهای مسلح در مصالحه و ارتقاء فرهنگ مصالحه و کاهش پرونده های قضایی دانست و گفت: مدیریت ورودی پرونده در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و آشنایی افراد با فرهنگ صلح و سازش باعث ارجاع کمتر پرونده های به قوه قضاییه می‌شود.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان با بیان اینکه با ارتقاء فرهنگ مصالحه می‌توانیم از ظرفیت‌های دینی، مذهبی، سیاسی و آنچه در گذشته وجود داشته، بزرگان و ریش سفیدان برای صلح و سازش استفاده کنیم، افزود: مراسم اختتامیه ۲۴ بهمن ماه مقارن با ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار برگزار می‌شود و در این مراسم از شخصیت‌های ملی در حوزه قوه قضاییه، نیرو‌های مسلح، فراجا، سپاه و ارتش دعوت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه می توان از ظرفیت وکلا برای صلح و سازش استفاده کرد، اظهار کرد:در سال ۱۴۰۰ طرح «وکلا مصلح»، وکلا میثاق نامه‌ای امضا کردند مبنی بر اینکه قبل از رسیدگی به پرونده و یا حین رسیدگی اقدامات لازم را برای مصالحه انجام دهند اجرا شد.

مصطفوی از طراحی سامانه جهت مصالحه توسط دادگستری خبر داد و بیان کرد: جشنواره وکلای مصلح در ۲۰ دی آغاز و تا ۲۰ بهمن ادامه دارد و اختتامیه ۷ اسفند، روز وکیل برگزار می‌شود.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان از همایش داوران حرفه ای در سطح استان همدان خبر داد و اظهار کرد: ۷ نفر داور حرفه ای در استان همدان داریم.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند در زمینه صلح و سازش کمک کند داوری است که در سند تحول قضایی پیش بینی شده است.

مصطفوی با بیان اینکه همدان استان پایلوت در اجرای دادگاه‌های مصلح است، اظهار کرد: براساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف، دادگاه‌های مصلح در کشور تاسیس می‌شود و به جای شعب رای شعبه های حل اختلاف فعالیت می‌کند.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان گفت: یکی از بخش های مرکز حل اختلاف قوه قضاییه <<ستاد ملی صبر>> است که مخفف صلح، بخشش و رضایت است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات سایت ستاد صبر برگزاری پویش‌ها از جمله پویش«به حرمت حضرت زهرا(س) می‌بخشم»،به حرمت امام رئوف می بخشم و پویش به عشق سردار سلیمانی می‌بخشم است.

مصطفوی با اشاره به برکات این پویش گفت: ۱۴ فقره قتل، ۳۳۳ فقره پرونده خانوادگی و پرونده به ارزش مالی ۱۱۹ میلیارد ریال،۱۲ فقره پرونده نزاع های دسته جمعی،۳۴۰ فقره پرونده کیفری منتهی به صلح شد.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان از طرح شمیم رضوی در امام زاده‌ها خبر داد وگفت: این طرح برای حل پرونده‌های خانوادگی است که امسال از ۱۵۳۸ فقره پرونده که به این نهاد‌ها ارجاع شده است، ۴۰۰ فقره به صلح منتهی شده است.

وی افزود: در استان همدان ۶۱۰ هیئت صلح و در کل ۲۵۸۳ نفر صلح یار داریم‌

مصطفوی گفت: همدان امسال ۲ رتبه کشوری در حوزه رسانه و پویش <<به حرمت امام رئوف می‌بخشم>> کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مدل تعالی سازمانی هم سال ۱۴۰۱ برتر شناخته شدیم و امسال در محضر رئیس قوه قضاییه تقدیر به عمل آمد گفت: طرح صلح یاران سلامت نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه مرکز حل اختلاف اجرایی می‌شود.

معاون قضایی و توسعه حل اختلاف استان همدان با اشاره به اینکه باید فرصت دهیم که در سیستم قضایی پرونده‌هایی که جنبه عمومی دارند رسیدگی شوند تا با طیب خاطر پرونده‌ها بررسی شود تصریح کرد: البته کسانی که حق و حقوق عامه را ضایع کردند باید تنبیه شوند و ما به دنبال اجرای حکم آنها هستیم.

 

انتهای خبر/ب

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=209414
  • دیدگاه‌ها برای برگزاری اولین جشنواره وکلای مصلح در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.