• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1

وقتی نان های بی کیفیت صدای مردم را در می آورد

  • کد خبر : 12235
  • 08 مرداد 1398 - 9:44
وقتی نان های بی کیفیت صدای مردم را در می آورد

با توجه به اهمیت نان برای سلامت افراد توجه به بالا بردن دانش نانوایان و افزایش کیفیت نان بسیار ضروری است.   به گزارش عصر همدان، نان یکی از اصلی ترین اقلام غذایی خانواده ها می باشد که کیفیت آن برای مصرف کننده اهمیت بالایی دارد. در پی شکایت تعدادی از شهروندان از برخی از […]

با توجه به اهمیت نان برای سلامت افراد توجه به بالا بردن دانش نانوایان و افزایش کیفیت نان بسیار ضروری است.

 

به گزارش عصر همدان، نان یکی از اصلی ترین اقلام غذایی خانواده ها می باشد که کیفیت آن برای مصرف کننده اهمیت بالایی دارد. در پی شکایت تعدادی از شهروندان از برخی از نانوایی ها در خصوص کیفیت نامرغوب نان گفتگویی با یکی از نانوایان سطح شهر داشتیم و نظر وی را در این مورد جویا شدیم. این نانوا که مدتی است به کار پخت نان مشغول است. از کیفیت آرد شکایت کرد و گفت: مدتی است که کیفیت آرد پایین آمده و به همین دلیل نان هایی که پخت می کنیم کیفیت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: آردها درجه بندی دارند و آردهای درجه یک و دو به شهرهای بزرگ می روند و آردهایی که کیفیت خوبی ندارند به شهرها و روستاها داده می شود و این باعث شده که کیفیت نان پایین بیاید.

به سراغ رئیس اتحادیه آرد و نان شهرستان بهار رفتیم و از چگونگی توزیع آرد بین نانوایان جویا شدیم . محمد قاسملو موحد که مدت ۲۵ سال است ریاست اتحادیه آرد و نان شهرستان بهار را بر عهده دارد با رد این ادعا گفت: به نانوایی ها مجوز داده ایم که از ۵ الی ۶ کارخانه تولید آرد ، آرد مورد نیازشان را تامین کنند و در تهیه آرد اجباری برای نانوایی ها نیست، اما معمولا نانوایی های بهار از کارخانه آرد سینا یا کارخانه آرد مریانج که نزدیکترین هستند آرد خود را تهیه می کنند.

قاسملو دلیل اصلی پایین بودن کیفیت نان بعضی از نانوایی ها را عدم استفاده از خمیر مایه عنوان کرد و گفت: خمیر مایه باعث می شود که خمیر خوب جا بیفتند و نان کیفیت مطلوبی داشته باشد، اما به دلیل قیمت بالای خمیر مایه اکثر نانوایی ها از آن استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد: در سالهای قبل و در دوره فرمانداری آقایان پورمجاهد و ضرابی در استفاده از خمیر مایه برای عمل آوری بهتر به نانوایی ها تاکیده شده و همه ملزم به استفاده بودند اما الان الزامی از سوی ارگان متولی وجود ندارد و نانوایی ها نیز به دلیل سود بیشتر دلیلی برای استفاده از آن نمی بینند و همین باعث شده که کیفیت نان پایین بیاید.

قاسملو همچنین به اجاره ای بودن بسیاری از نانوایی ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما در نانوایی ها داریم این است نانواها خود در نانوایی مشغول نیستند و بیشتر نانوایی ها در اجاره اشخاص نابلد هستند و این افراد نیز دانش خود را به روز نمی کنند و همین باعث می شود که کیفیت نان پایین بیاید.

در ادامه گفتگویی با رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت داشتیم و دلیل کیفیت پایین نان در برخی نانوایی ها را از وی جویا شدیم. حیدری در این باره گفت: کیفیت نان به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به موقعیت زمانی کنونی و گرمی هوا احتمال پایین آمدن کیفیت نان وجود دارد.

حیدری تاثیر کیفیت آرد بر کیفیت نان را یکی از عوامل دانست و گفت: عوامل مختلفی چون دمای هوا، دمای آب، مقدار نمک، زمان تخمیر و کیفیت آرد می تواند در عمل آوری نان اثرگذار باشد و این به مهارت و دانش نانوا بستگی دارد که چطور بتواند نان خوب پخت کند.

وی ادامه داد: در زمانهای قدیم وقتی گندم درو میشد مدتی از آن می گذشت و سپس تبدیل به آرد می شد و پس از چند ماه از آن آرد برای پخت نان با شرایط لازم استفاده می شد اما الان آن روند سنتی اجرا نمی شود و همین بر کیفیت نان نیز اثرگذار است.
علی حیدری بر لزوم آموزش بین نانوایان تاکید کرد و گفت: با توجه با اهمیت آموزش روش های عمل آوری نان و بالا رفتن اطلاعات نانوایان، یک تور آموزشی برای قنادان و نانوایان در نظر داریم و قرار است نانوایان از جدیدترین دستگاه هایی که در فنی و حرفه ای آورده شده بازدید کرده و دوره آموزشی برای آنها گذاشته شود تا اطلاعات نانوایان و قنادان در این باره بالا رود.

به گزارش خبرنگار عصر همدان عوامل مختلفی در کیفیت نان تاثیرگذار است که از یکی از آنها کیفیت مواد اولیه است ؛ اما آنچه که بیش از مواد اولیه اهمیت دارد دانش و اطلاعات چگونگی عمل آوری نان و مراحل تخمیر است که باید توجه کافی به آن شود که با برگزاری دوره های آموزشی منظم می توان این دانش را در بین نانوایان افزایش داد تا نان با کیفیت و مرغوب به دست مردم برسد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=12235
  • دیدگاه‌ها برای وقتی نان های بی کیفیت صدای مردم را در می آورد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.