• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

اگر پسماندها مدیریت نشود چالش بزرگی به همراه خواهد داشت

  • کد خبر : 9862
  • 22 تیر 1398 - 21:34
اگر پسماندها مدیریت نشود چالش بزرگی به همراه خواهد داشت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تولید پسماند به شیوه زندگی جامعه مرتبط است و با توجه به گستردگی و حجم زیاد اگر روزانه مدیریت نشود چالش های عدیده ای به همراه خواهد داشت.   به گزارش عصر همدان،  نشست هم اندیشی نقش اصناف در کاهش مصرف پلاستیک به مناسبت  روز ملی بدون پلاستیک […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تولید پسماند به شیوه زندگی جامعه مرتبط است و با توجه به گستردگی و حجم زیاد اگر روزانه مدیریت نشود چالش های عدیده ای به همراه خواهد داشت.

 

به گزارش عصر همدان،  نشست هم اندیشی نقش اصناف در کاهش مصرف پلاستیک به مناسبت  روز ملی بدون پلاستیک در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان برگزار شد.

در این نشست با حضور هضو هیئت رئیسه اتاق اصناف همدان، جمعی از روسای اتحادیه های صنفی استان، اصحاب رسانه و اعضای سازمان های مردم نهاد، وضعیت مصرف کیسه های پلاستیکی توسط مردم و نقش اصناف در کاهش مصرف این کیسه ها بررسی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این نشست خواستار برگزاری همایش نقش اصناف در کاهش مصرف پلاستیک توسط اصناف و ادارات و ارگان های مرتبط شد.

سید عادل عربی گفت: تولید پسماند به شیوه زندگی جامعه مرتبط است و با توجه به گستردگی و حجم زیاد اگر روزانه مدیریت نشود چالش های عدیده ای به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع مصرف پلاستیک و کیسه های پلاستیکی به چالش جهانی تبدیل شده است به طوری که اکنون تعداد کیسه های پلاستیکی رها شده در آبهای آزاد دنیا به تعداد ماهی های اقیانوس ها برابری می کند و در جای جای طبیعت آثار وجود کیسه های پلاستیکی را مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه کیسه های پلاستیکی بسیار سبک بوده و توجیه اقتصادی برای بازیافت ندارند افزود: این کیسه ها به راحتی در طبیعت پراکنده می شوند و جمع آوریشان بسیار سخت است لذا زیر نور آفتاب فرایند تجزیه را آغاز می کنند که سالیان سال و گاهی تا ۴۰۰ سال به طول می انجامد.

وی گفت: خرد شدن کیسه های پلاستیکی زیر نور آفتاب باعث تولید ماده سمی گاز دی اکسین شده که وارد آب های زیر زمینی و آلودگی این آب ها و در پی آن بیماری زایی برای انسان ها و موجودات زنده می شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مصرف کیسه های پلاستیکی محدودیت داشته و مستلزم پرداخت هزینه و مالیات است افزود: در تعدادی از کشورهای دنیا نیز مصرف کیسه های پلاستیکی ممنوع شده است.

وی آگاهی مردم را قدم بزرگی در کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی دانست و گفت: جابگزینی کیسه های پارچه ای و بادوام برای خریدهای روزانه راه حل مناسبی است و یکی از منابع مهم انتشار کیسه های پلاستیکی بازار و اصناف است که امیدواریم بتوانیم در استان  همدان نقش اصناف در کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی را پر رنگ تر ببینیم.

عربی خواستار برگزاری همایش مشترک اصناف و دستگاه های اجرایی مرتبط با تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی شد.

اهور عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف استان همدان نیز گفت: آگاهی دادن به مردم درباره خطرات کیسه های پلاستیکی و اخذ مالیات های سنگین از مصرف کنندگان کیسه ها و نیز تصویب قوانین بازدارنده تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی در مجلس با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند راهگشا باشد.

در این نشست نمایندگان سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و رسانه ها نیز به ایراد سخن در خصوص شیوه های کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی توسط اصناف پرداختند.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=9862
  • دیدگاه‌ها برای اگر پسماندها مدیریت نشود چالش بزرگی به همراه خواهد داشت بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.