• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

اهمیت احسان و انفاق در سیره اهل بیت/تکلیف همگان رسیدگی به محرومان است

  • کد خبر : 16280
  • 31 مرداد 1398 - 11:49
اهمیت احسان و انفاق در سیره اهل بیت/تکلیف همگان رسیدگی به محرومان است

رسیدگی به نیازمندان و فقرا و کمک به همنوع در جهت رفع مشکلات و دست گیری از نیاز آنان یکی از وظایف مسلمان در جامعه اسلامی است و از انجایی این انفاق و نیکوکاری جایگاه والایی دارد همواره مورد توجه  مسلمان نیکوکار بوده و به تاسی از پیامبران الهی و امامان معصوم و بزرگان دین […]

رسیدگی به نیازمندان و فقرا و کمک به همنوع در جهت رفع مشکلات و دست گیری از نیاز آنان یکی از وظایف مسلمان در جامعه اسلامی است و از انجایی این انفاق و نیکوکاری جایگاه والایی دارد همواره مورد توجه  مسلمان نیکوکار بوده و به تاسی از پیامبران الهی و امامان معصوم و بزرگان دین در این راه قدم برداشته و بر می دارند.

 

به گزارش عصرهمدان؛ یکی از محوری ترین و مهمترین مسائلی که همواره در قرآن کریم به آن اشاره و توصیه شده بحث انفاق و نیکوکاری است. احسان و نیکوکاری و رسیدگی به نیازمندان و فقرا در نزد خدای متعال آنچنان اهمیت دارد که بیش از ۱۰۰ آیه درباره این موضوعات نازل شده است.

احسان و نیکوکاری که مورد تاکید خدا و همه اولیای الهی است در عرصه های فردی و اجتماعی دارای برکات زیادی است که رفع و زدودن چهره فقر از جامعه یکی از این برکات است و رسیدن به قرب الهی نیز در عرصه فردی از دیگر کارکردها و برکات احسان و انفاق محسوب می شود.

رسیدگی به نیازمندان و فقرا و کمک به همنوع در جهت رفع مشکلات و دست گیری از نیاز آنان یکی از وظایف مسلمان در جامعه اسلامی است و از انجایی این انفاق و نیکوکاری جایگاه والایی دارد همواره مورد توجه  مسلمان نیکوکار بوده و به تاسی از پیامبران الهی و امامان معصوم و بزرگان دین در این راه قدم برداشته و بر می دارند.

حضرت زهرا س و حضرت علی ع وقتی که امام حسن و امام حسین مریض می شوند برای شفایشان نذر می کنند که از ۲۳ تا ۲۵ ذی الحجه را روزه بگیرند و وقتی روزه می گیرند دم غروب که می خواهند افطار کنند مستمندان و فقرا به در خانه این بزرگواران مراجعه می کنند و ایشان روزه خود را افطار نمی کنند و افطار خود را به فقرا، نیازمندان و مساکین می دهند و در واقع در این سه روز افطار نمی کنند و افطار خود را هدیه می دهند.

به همین دلیل امسال طرحی به عنوان «رسم ابرار» در کشور در حال اجراست که هدف آن رسیدگی به نیازمندان و احسان و نیکوکاری است. این طرح که از ۲۳ ذی الحجه تا ۲۵ ذی الحجه اجرا می شود با هدف کمک به مساکین، ایتام و آزادی زندانیان اجرا می شود.

روزهای ۲۳ تا ۲۵ ذی حجه ایام نزول سوره هل اتی (انسان) و ماجرای اعطای افطار به مسکین، یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است و در این طرح حسنه که از روز یکشنبه ۳ شهریور تا سه شنبه ۵ شهریور ادامه دارد خانواده ها در این سه روز روزه می گیرند و هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام و سازمان زندانها و ستاد دیه به حسابهای مشخصی جهت کمک به مساکین، کمک به ایتام و کمک به آزادی زندانیان واریز می کنند.

به همین مناسبت با رئیس ستاد دیه استان همدان و رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهار در خصوص این طرح و موضوع انفاق گفتگویی داشتیم.

رئیس ستاد دیه همدان:طرح رسم ابرار برگرفته از سیره اهل‌بیت است

یدالله روحانی منش ، رئیس ستاد دیه استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به فرا رسیدن ایام نزول سوره هل اتی و انفاق اهل‌بیت گفت: سه روز روزه گرفتن اهل‌بیت(ع) و انفاق به یتیم، اسیر و مسکین به سیره و درس بزرگ برای جامعه ما است.

وی ولایت را یک ثمره بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و بیان کرد: روش و منش اهل‌بیت و امام علی(ع) برای دستگیری کردن، محبت کردن و صیانت از جامعه اسلامی به ما پیام می‌دهد که علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که در جامعه داریم می‌توانیم به محرومین جامعه کمک کنیم.

مدیرعامل ستاد دیه همدان تاکید کرد: مردم در جامعه باید دست یاری به سمت هم دراز کرده چرا که همان‌گونه در احادیث و روایات  انفاق و گذشت باعث گشوده شدن درهای رحمت الهی می‌شود.

روحانی منش با بیان اینکه ما باید سیره اهل‌بیت را فراگرفته و در این ایام که زمان بازگشت حجاج هست از محرومین دستگیری کنیم خاطر نشان کرد: انفاق و گذشت از اموال ماندگار است و هر کس بتواند دست محروم، اسیر و یا یتیمی را بگیرد قطعاً دست خدا آن را یاری می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح رسم ابرار برگرفته از سیره اهل‌بیت است و هر کس به اندازه وسع خودش می‌تواند به محرومین یاری‌رسانی کند عنوان کرد: آنکه از اموالش در راه رضای خدا و برای آزادی زندانی انفاق می کند، دل بزرگی دارد و کسانی که به محرومین و آزاد کردن زندانیان جرائم غیر عمد کمک می‌کنند برگرفته از سیره اهل‌بیت است.

مدیرعامل ستاد دیه همدان با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره قرض دادن در راه خدا بیان کرد: همان‌گونه که در این آیه تاکید شده است هر کس داده برای رضای خدا قرض می‌دهد و دستگیری می‌کند خداوند چندین برابر به او می‌دهد.

روحانی منش به داستان انفاق حضرت علی(ع) در رکوع نیز اشاره کرد و بیان کرد: این انفاق امیرالمؤمنین علی(ع) یک درس بزرگ برای ما است که   هر کسی در حد و اندازه خودش و در هر حالتی می‌تواند به محرومین کمک کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بهار:زندگی اهل بیت برای ما سراسر درس است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهار در گفتگو با عصر همدان با اشاره به آیاتی از سوره انسان و شان نزول آن، زندگی اهل بیت را برای مسلمانان سراسر درس زندگی دانست و گفت: آیات سوره انسان در ماه ذی الحجه بر پیامبر نازل شد و شان نزول آن امام علی، حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین (ع) است که بنا به نذری که امام علی (ع) برای سلامتی فرزندانشان داشتند تصمیم می گیرند سه روز متوالی را روزه بگیرند و به همین جهت حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین نیز ایشان را همراهی می کنند.

حجت الاسلام جمشیدی افزود: در پایان روز اول هنگام افطار فقیری به در خانه حضرت آمده و درخواست کمک می کند و خانواده پیامبر همه افطار خود را به آن فقیر می دهند در پیان روز دوم و سوم نیز به همین منوال تمام افطاری خود را به یک یتیم داد و روز سوم نیز یک اسیر را آزاد می کنند و پس از آن این آیه بر پیامبر نازل می شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهار ادامه داد: زندگی اهل بیت برای ما سراسر درس است و در این آیه شاهد این هستیم که ائمه با یک نذر سه مطلب را به ما می رسانند و آن اطعام فقیر، اکرام یتیم و آزادکردن اسیر است ، که موجب نزول آیه «و یطمعون الطعام » شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=16280
  • دیدگاه‌ها برای اهمیت احسان و انفاق در سیره اهل بیت/تکلیف همگان رسیدگی به محرومان است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.