• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7
کارشناس برنامه‌های سلامت روان معاونت بهداشتی همدان تاکید کرد:

اعتقادات مذهبی عاملی برای رفع اختلالات روانی

  • کد خبر : 202010
  • 02 آبان 1402 - 10:56
اعتقادات مذهبی عاملی برای رفع اختلالات روانی
کارشناس برنامه‌های سلامت روان معاونت بهداشتی همدان گفت: گفتگو، قدم اول در کمک به افرادی است که دچار اختلالات روانی هستند.

به گزارش عصر همدان؛ حمید رنجبران، کارشناس  برنامه‌های سلامت روان معاونت بهداشتی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان اظهار کرد: گفتگو کردن به معنای صرف ایجاد رابطه ایجاد فضایی که فرد بتواند از مشکلات، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش بگوید، بدون اینکه قضاوت شود و احساس شرم کند.

رنجبران با بیان اینکه گفتگو، اولین عامل کمک کننده به افرادی است که دچار  اختلالات روان هستند، عنوان کرد: در علم روانشناسی برای کسی که دچار اختلالات روانی شده، دو محور قابل بررسی است.

وی ادامه داد: عوامل خطر آفرین(عواملی که فرد در هنگام اختلالات روانی می‌تواند به خودش آسیب بزند) و عوامل محافظت کننده(عواملی که باعث می‌شود فرد بتواند مشکلاتش را حل کند)، دو محور اساسی در بحث اختلالات روانی است که در عامل خودکشی افراد تاثیرگذار است.

کارشناس  برنامه‌های سلامت روان معاونت بهداشتی همدان تصریح کرد: ۹۰ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، در واقع درگیر اختلال روان بوده و نیازمند کمک تخصصی هستند که باید به روانپزشک مراجعه کنند.

رنجبران عواملی چون بیماری روانی، استفاده از مواد مخدر، اتفاق واقعه استرس‌زا، ورشکستگی، شکست عشقی و… ، را از عوامل خطرآفرین خواند و بیان کرد: این عوامل و بروز آن در اشخاص و در سنین مختلف، متفاوت است.

وی با اشاره به فاکتورهای محافظت کننده، که به افراد کمک می‌کنند تا به خود آسیب وارد نکنند، افزود: یکی از فاکتورهای محافظت کننده، باورمندی به وجود خدا، بعنوان قدرت لایزالی که می‌تواند حلال مشکلات باشد.

این کارشناس تاکید کرد: اعتقادات مذهبی و داشتن سلامت معنوی به صورت کلی یک عامل محافظت کننده در بحث خودکشی است. وی داشتن شبکه ارتباطی با دوستان و آشنایان، داشتن فعالیت‌های ورزشی، ازدواج، داشتن شغل مناسب و داشتن فرزند از دیگر عوامل بازدارنده از خودکشی دانست که باید به بهترین نحو مدیریت شوند.

رنجبران در پایان مواردی که فرد را امیدوار به زندگی کرده و او را خوش‌بین می‌کند، برای گذراندن و حل پیچ‌های سخت زندگی را راه‌حلی برای رفع مشکل افرادی دانست که دچار اختلالات روانی هستند.

 

انتهای پیام/سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=202010
  • دیدگاه‌ها برای اعتقادات مذهبی عاملی برای رفع اختلالات روانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.