• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0

اظهار نارضایتی مرغداران از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار/ وزارت کشاورزی در حال تصمیم گیری است

  • کد خبر : 60780
  • 31 فروردین 1399 - 11:30
اظهار نارضایتی مرغداران از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار/ وزارت کشاورزی در حال تصمیم گیری است

یکی از مرغداران متضرر با اظهار نارضایتی مرغداران از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار و نبود توازن بین عرضه و تقاضا گفت:یکی دیگر از مشکلات عدم توزیع نهاده های طیور و تامین مواد اولیه مرغداری هاست. به گزارش عصر همدان؛ شیوع ویروس کرونا باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ در کشور و از […]

یکی از مرغداران متضرر با اظهار نارضایتی مرغداران از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار و نبود توازن بین عرضه و تقاضا گفت:یکی دیگر از مشکلات عدم توزیع نهاده های طیور و تامین مواد اولیه مرغداری هاست.

به گزارش عصر همدان؛ شیوع ویروس کرونا باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ در کشور و از جمله استان همدان شده است، چرا که با افزایش جوجه ریزی در ماه های پایانی سال گذشته و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از رستوران ها، هتل ها و تالارهای پذیرایی بازار عمده خرید مرغ با اختلال فروش و ضرر بسیار سنگینی مواجه شده است البته این موضوع  بر کاهش تقاضای بازار و در نهایت کاهش قیمت نیز تا حدی توانسته اثرگذار باشد.

مهمترین عامل ضرر مرغداران جوجه ریزی بیش از حد متعارف است

هادی نوروزی، یکی از مرغداران متضرر استان در این روزهای کرونایی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ واحد مرغداری فعال در شهرستان های همدان و بهار دارد، با اظهار نارضایتی از وضعیت پیش آمده و ضررهای سنگین مرغداران اظهار کرد: اولین و مهمترین عامل ضرر مرغداران در این روزها تولید بیش از حد جوجه تا ۳۰ درصد در مرغدارای ها بوده است.

وی افزود: البته عدم مدیریت برنامه ریزان دولتی در این بین نیز مهمترین عامل این ضرر و زیان است و علاوه بر آن خود ما مرغداران نیز بیش از حد مصرف جامعه جوجه ریزی داشتیم.

این مرغدار با اظهار نارضایتی از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی است باید این ضرر هنگفت تولیدکنندگان را پاسخگو باشد و خرید تضمینی مرغ را از مرغداران انجام دهد اما متاسفانه این اقدام تاکنون انجام نشده است.

نوروزی با اشاره به اینکه هر ۱۰ واحد تولیدی ما متحمل ضرر هنگفتی از نبودن بازار فروش مرغ شده است، گفت: در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون ضرر تاکنون در واحدهای جوجه ریزی داشته ام که امیدواریم وزارتخانه در این زمینه فکری به حال ما مرغداران کند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای پیشگیری از اینگونه اتفاقات بین تولید و مصرف و بازار تولید و تقاضا برابری وجود داشته باشد، عنوان کرد: مسئولان جهاد کشاورزی استان با برنامه ریزی دراز مدت تولید جوجه را کنترل کنند و ذخیره لازم را در این زمینه انجام دهند.

نوروزی در خصوص دیگر مشکل موجود برای مرغداران نیز یادآور شد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات کنونی ما مرغداران عدم توزیع نهاده های طیور و تامین مواد اولیه مرغداری هاست که با پیگیری های پی در پی از سوی جهاد کشاورزی علت اصلی آن عدم تخصیص ارز اعلام شده است که این مشکل باید به طوری جدی برای تولیدکنندگان حل شود.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف مرغ و عدم استقبال مردم از خرید مرغ در بازار کنونی

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در خصوص تولید مرغ و جوجه ریزی تولیدکنندگان در این عرصه اظهار کرد: عدم استقبال مردم از خرید مرغ و تخم مرغ منجر به متضرر شدن بسیاری از تولیدکنندگان مرغ شده است.

علیرضا قره گوزلو با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان بنا بر افزایش تقاضا در بازار شب عید جوجه ریزی مرغداری ها را در بهمن و اسفندماه سال گذشته افزایش داده بود، افزود: با شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف مراکز عمده تقاضا اعم از رستوران  و تالارها مرغداری ها متاسفانه با زیان اساسی برای نداشتن بازار فروش عمده مواجهه شدند.

وی با اشاره به اینکه در بهمن و اسفندماه سال ۹۸ افزایش حداقل ۱۷ درصدی جوجه ریزی را توسط تولیدکنندگان مرغ شاهد بودیم، ادامه داد: با عدم استقبال مردم در خرید گوشت مرغ مصرف مرغ حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: عواملی همچون جوجه ریزی بالا و مصرف پایین گوشت مرغ در بین مردم در ماه های گذشته و از دست دادن بازار عمده خرید گوشت مرغ از سوی رستوران داران با توجه به شیوع کرونا منجر به ضرر و زیان ۳۷ درصدی مرغداران در این مدت شده است.

قره گوزلو در خصوص اقدام دولت برای جبران ضرر مرغداران تصریح کرد: دولت در حال حاضر در حال خرید تضمینی مرغ از مرغداران برای تامین نهاده های طیور در آینده است تا با انجماد مرغ های خریداری شده از تولیدکنندگان حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهد.

وی با تاکید بر این موضوع  که حجم جوجه ریزی زیاد بوده و از سوی دیگر محدودیت برای خرید این جوجه ها وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون وزارت کشاورزی با گرفتن اطلاعات تولیدکنندگان مرغ در هر استان و جمع بندی نهایی درصدد تصمیم گیری در این زمینه است.

قره گوزلو با بیان اینکه با استمرار شیوع کرونا هنوز رقم خسارت ها اعلام نشده است، یادآور شد: فقط در این خصوص می توانیم بگوییم که خسارت ها بسیار سنگین بوده و چون بازار صادرات مرغ و تخم مرغ نیز به کشورهای مختلف با شیوع کرونا از دست رفته است همین منجر شده که جوجه ها بر روی دست مرغداران باقی بمانند.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=60780
  • دیدگاه‌ها برای اظهار نارضایتی مرغداران از عرضه بیش از تقاضای مرغ در بازار/ وزارت کشاورزی در حال تصمیم گیری است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.